Niciunul dintre cei trei șefi ai Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) nu ar îndeplini cerințele de experiență necesare pentru a ocupa aceste posturi.
Totodată, videpreședintele agenției este suspectat de incompatibilitate și conflict de interese, conform informațiilor obținute de Economedia.
AMEPIP este agenția care va controla modul în care funcționează companiile cu capital de stat, adică firme cu cifre de afaceri de sute de milioane de euro.
Conducerea Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) a fost aleasă în decembrie 2023. Mihai Precup, anterior secretar de stat, a fost numit președinte al AMEPIP. Vicepreședinți au fost numiți Victor Moraru, apropiat al lui Marian Neacșu, și Ciprian Hojda, susținut de președintele PNL Maramureș Ionel Bogdan.
Înființarea AMEPIP este dintre reformele asumate de România în PNRR considerate încă neîndeplinite de către Comisia Europeană.
Alegerea lui Victor Moraru (foto articol) la conducerea AMEPIP pare că nu îndeplinește criteriile de transparență și de concurență deschisă necesare acestei reforme, conform celei mai recente scrisori de observație trimise de Comisia Europeană către Guvern, potrivit surselor guvernamentale consultate de Economedia.
Motivul este faptul că Victor Moraru a participat, în calitate de director în cadrul Secretariatului General al Guvernului, la selecția membrilor comisiei care ulterior urma să îl numească în funcția de vicepreședinte AMEPIP, ceea ce duce la incompatibilitate și conflict de interese.
Comisia Europeană mai atrage atenția că niciunul dintre cei trei șefi ai AMEPIP nu ar deține experiența solicitată pentru a ocupa un astfel de post.
„În conformitate cu dispozițiile din lege și din anunțul de concurs, candidații la funcțiile de președinte sau vicepreședinte al AMEPIP trebuie să aibă o experiență profesională de 10 ani în domeniul economic sau financiar, al managementului sau juridic, din care cel puțin 7 ani în funcții de execuție în administrația publică, perioadă în care au exercitat funcții de conducere sau de supraveghere a întreprinderilor publice.
Pe baza informațiilor primite, încă nu este clar cum sunt îndeplinite aceste condiții pentru cei trei candidați numiți și cum a fost calculată experiența cumulată pe baza dovezilor furnizate (CV-uri)”, arată fragmentul de document obținut de Economedia.
O altă problemă este faptul că mare parte dintre angajații AMEPIP sunt numiți prin detașare, astfel că instituția nu poate fi considerată complet operațională.