Mai multe idei decât bani: 5 concluzii din strategia de apărare a UE

Mai multe idei decât bani: 5 concluzii din strategia de apărare a UE
UE PENTRU TINE  • • • • • • • •
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER-UL SPOT
Afli tot ce s-a întâmplat important în UE
Încotro merge UE, ce probleme sunt și ce oportunități
Fonduri nerambursabile pe care ai putea să le accesezi
Îl primești în fiecare lună, în ultima zi a lunii
Mă abonez!

Comisia Europeană dorește ca blocul comunitar să-și coordoneze activitatea în zona de industrie militară pentru a aborda „amenințarea existențială” reprezentată de Rusia.

A fost nevoie de o invazie sângeroasă a Rusiei pentru ca Uniunea Europeană să înceapă să se gândească serios la apărare, scrie Politico.

Înalți oficiali ai UE și-au prezentat, marți, planul pentru o revizuire dramatică a industriei de apărare. Strategia include ca țările să cumpere mai multe arme, însă nu de la americani, asigurarea securității aprovizionării, dar reducerea birocrației pentru proiectele europene de apărare de interes comun.

„Războiul brutal al Rusiei împotriva Ucrainei a readus un război de mare intensitate în Europa. După decenii în care s-a cheltuit foarte puțin, trebuie să investim mai mult în apărare, dar trebuie să o facem mai bine și împreună”, a declarat Josep Borrell, şeful diplomaţiei UE.

Până acum, însă, aceste bune intenții au fost însoțite de foarte puțini bani – doar 1,5 miliarde de euro în Programul european de investiții în apărare (EDIP). „Nu sunt mulți bani”, a recunoscut vicepreședintele executiv al Comisiei, Margrethe Vestager.

ADVERTISING

Deși Comisia poate avea un plan bun, el trebuie să fie aprobat de Parlamentul European și, în mod esențial, de țările membre care, din punct de vedere istoric, au protejat suveranitatea lor națională atunci când vine vorba de cheltuielile militare și de armament.

Pe fondul criticilor din partea unor înalți diplomați, Executivul UE a dorit să sublinieze că planul nu este nici o preluare de putere, nici un impuls pentru schimbarea tratatelor. „Aceste chestiuni sunt în mâinile statelor membre, nu în mâinile Comisiei. Noi oferim doar instrumente”, a declarat comisarul pentru piața internă Thierry Breton.

Ideile au fost în dezbatere luni de zile și vor trece ani până când vor fi puse în aplicare în totalitate – dar ele marchează o „piatră de hotar”, a spus Vestager.

Iată cinci concluzii din propunerile Comisiei Europene:

1. Nu este o veste grozavă pentru industria armelor din SUA

Unul dintre obiectivele strategiei este acela de a se asigura că guvernele UE cumpără mai puține arme de la americani (deși prezentarea propriu-zisă a inclus o fotografie a unui avion de luptă McDonnell Douglas F/A-18 Hornet).

ADVERTISING

În septembrie, au spus mai mulți oficiali, diplomații UE au fost îngroziți de un studiu realizat de think tank-ul francez IRIS, care arăta că majoritatea covârșitoare a cheltuielilor europene pentru apărare erau îndreptate către contractori din afara UE. Acest studiu a fost menționat în majoritatea documentelor de consultare ale Comisiei cu privire la strategia de apărare pe care o discutăm acum.

Bruxelles-ul dorește a jumătate din bugetele naționale de achiziții pentru apărare să ajungă la companiile locale până în 2030, crescând la 60% până în 2035. În prezent, aproape 80% din arme sunt achiziționate de la companii străine, inclusiv peste 60% din SUA, a spus Comisia.

Întrebat de Politico dacă strategia UE este o veste proastă pentru industria de apărare din SUA, comisarul Vestager a spus că vor exista suficiente acorduri de arme pentru toată lumea.

Cu toate acestea, Thierry Breton susţine că industria de apărare din SUA nu poate satisface toate nevoile Europei, în special în ceea ce privește muniția. „În multe segmente trebuie să ne facem treaba singuri. Aceasta este ceea ce se numește pregătire pentru apărare și autonomie strategică. Dar, desigur, facem asta și cu aliații noștri”, a spus el.

ADVERTISING

De asemenea, Comisia dorește să faciliteze vânzările companiilor europene de arme prin copierea sistemului american în care stocurile de arme sunt disponibile pentru livrări mai rapide către clienți. Acest lucru ar putea crea o concurență mai mare pentru companiile din SUA.

2. Totul ține de bani

Comisia a pus pe masă 1,5 miliarde de euro pentru EDIP până în 2027, dar oficialii UE admit că nu este suficient pentru ceea ce se urmărește. Breton vrea un fond de apărare de 100 de miliarde de euro.

Comisia a prezentat unele planuri financiare. Există o opțiune pentru țările UE de a folosi fondurile de coeziune - bani pentru a ajuta țările mai sărace să le ajungă din urmă pe cele mai bogate. De asemenea, Comisia dorește ca Banca Europeană de Investiții „să-și schimbe politica de creditare” pentru a permite investiții în apărare (ceea ce nu este permis în prezent).

O altă opțiune este ca țările să împrumute ceea ce au nevoie pentru a-și consolida industriile militare, dar asta împarte blocul. Franța, împreună cu Polonia și Estonia, susțin ideea, în timp ce Germania și alte țări sunt reticente, ceea ce face ca nişte eurobonduri susținute de întreaga UE să fie puțin probabile.

Există un „caz posibil a patru sau cinci state membre care se unesc pentru un program de cooperare în domeniul armamentului”, a spus un oficial al UE.

Dar nu va fi ușor ca țările cu ratinguri diferite de credit să emită datorii comune, au remarcat doi diplomați.

O altă cale pentru a obţine bani suplimentari ar putea fi miliardele din active rusești confiscate. Cu toate acestea, Borrell s-a grăbit să renunțe la această opțiune, spunând reporterilor că guvernele naționale nu au ajuns la niciun acord asupra acestui punct.

3. Puteri fără precedent asupra producției

Comisia dorește să pună pe drumul cel bun FAST — Fondul pentru accelerarea transformării lanțurilor de aprovizionare în domeniul apărării. Fondul de numerar este destinat firmelor mai mici și cu capitalizare medie care, se speră, vor extinde liniile de aprovizionare pentru producția de armament, dar nu este clar cum se va întâmpla acest lucru.

Există, totuși, un angajament pentru a găsi cum să fie ajutate firmele mici înainte ca următorul buget al UE să fie consolidat printr-o schemă de inovare în domeniul apărării (EUDIS), care ar ajuta firmele să găsească investiții și clienți pentru proiecte, care altfel nu ar putea fi posibile.

Există, de asemenea, un plan pentru a afla cum ar putea fi schimbate rapid liniile de producție civile pentru a produce produse militare. Astfel de inițiative vor fi controversate în statele care se tem de pierderea controlului asupra industriilor cheie.

Cu toate acestea, va fi necesar să se găsească suprapuneri între producția de bunuri de consum și cea militară pentru a construi fabricile necesare pentru a menține producția militară în standby, chiar dacă cererea scade - cunoscută sub numele de producție „mereu caldă”.

4. Există un alt jucător: NATO

Comisia Europeană nu este singura instituție care a elaborat un plan industrial de apărare. În timpul summit-ului alianței de la Vilnius vara trecută, liderii au convenit asupra unui Plan de acțiune pentru producția de apărare pentru a spori capacitatea de achiziții și producție în comun.

„Dacă această nouă strategie dezvăluită este văzută ca fiind complementară, este un lucru, dar dacă este văzută ca fiind contradictorie (cu cea a NATO), aceasta ar putea fi o mică problemă politică”, a declarat Robert Pszczel, fost oficial NATO.

Un înalt oficial NATO a spus că planurile UE pentru mai multe finanțări sunt binevenite – dar organizația urmărește îndeaproape pentru a vedea dacă UE va promova propriile standarde pentru arme.

El a adăugat că UE ar trebui să se concentreze numai pe standardele NATO, având în vedere că marea majoritate a țărilor UE aparțin alianței.

„Proliferarea diferitelor standarde va crea riscuri – și riscuri pentru soldați”, a spus oficialul, adăugând că aceasta ar trebui să rămână o „competență de bază a NATO”.

Comisarul Breton a minimalizat temerile că strategia ar putea intra în coliziune cu NATO. „Toate acestea se fac în strânsă colaborare cu NATO. Standardele pe care le dezvoltăm în Europa sunt standardele NATO”, a promis el.

5. Ucraina este tratată ca un cvasi-membru al UE

Unul dintre punctele cheie ale Comisiei este că Ucraina va fi tratată aproape ca un membru al blocului, capabil să participe la achizițiile comune ale UE, cu companiile ucrainene eligibile pentru numerar EDIP.

„Ucraina va putea beneficia de sprijinul acestei strategii pentru industria de apărare și va putea crește capacitatea de producție ca orice companie europeană”, a spus Breton, adăugând că scopul este de a pregăti integrarea aparatului de producție de apărare al Ucrainei cu cel al Europei.

Vestager a adăugat: „Este un semnal al viitorului Ucrainei ca membru UE”.

Kievul a fost mulțumit de plan. „Salutăm faptul că viitorul sistem de securitate al unei Europe unite se construiește astăzi, ținând cont de viitorul proces de aderare a Ucrainei la UE”, a transmis Ministerul Apărării ucrainean.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇