Iohannis a desecretizat documentele din CSAT. Ce aflăm din documentele secrete despre Călin Georgescu

Iohannis a desecretizat documentele din CSAT. Ce aflăm din documentele secrete despre Călin Georgescu
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Președintele Klaus Iohannis a fost de acord cu declasificarea informațiilor prezentate de SRI, SIE, STS și Ministerul de Interne în cadrul ședinței CSAT de săptămâna trecută.

CSAT a anunţat, după şedinţa din 28 noiembrie, că membrii Consiliului au constatat că au existat atacuri cibernetice cu scopul de a influenţa corectitudinea procesului electoral şi că, prin încălcarea legislaţiei electorale, un candidat a beneficiat de o expunere masivă pe platforma TikTok.

Documentele de la SRI vorbesc despre o operațiune pregătită din timp în favoarea lui Călin Georgescu (conturile sunt făcute pe TikTok chiar din 2016) și care are ”modul de operare al unui actor statal”.

Un finanţator al campaniei este omul de afaceri Bogdan Peșchir, care a donat peste 1 milion de euro, din care TikTok recunoaște că a primit 381.000 de dolari.

Rețeaua de conturi asociată direct campaniei lui Călin Georgescu a fost formată inițial din 25.000 de conturi pe TikTok, care au devenit foarte active cu două săptămâni înainte de primul tur.

SRI acuză că un actor statal s-ar fi implicat în alegerile din România, prin anumite atacuri la adresa sistemelor AEP, dar şi dacă analizăm felul în care a crescut brusc notorietatea lui Călin Georgescu.

Modul de operare, precum şi amploarea campaniei cibernetice, conduc la concluzia că atacatorul dispune de resurse considerabile, corelate cu un mod de operare specific unui atacator statal.

Activitatea conturilor din rețea a fost organizată în afara platformei TikTok, respectiv pe mesageria Telegram.

MAI a constatat că peste 100 de influenceri au fost plătiţi şi manipulaţi să facă, fără să ştie, campanie pentru Georgescu. Iar campania „Echilibru și verticalitate” e identică cu campania „Frate lângă Frate” derulată de Rusia în Ucraina, înainte de invazie, ambele prin manipularea unor micro-influenceri legitimi.

ADVERTISING

Tot MAI susţine că un adept al extremismului de dreapta, care organizează tabere militare, a participat la ”promovarea și cumpărarea de voturi” pentru Călin Georgescu. Numele său este secretizat încă, dar o anchetă G4Media a arătat că e vorba despre Eugen Sechila.

SIE susţine că România este o țintă pentru acțiuni hibride ruse, inclusiv atacuri cibernetice și scurgeri de informații și sabotaje. Iar la TV propagandiştii ruşi spuneau că forţele pro-ruse din România ar putea obține peste 30% la alegerile parlamentare.

Au existat peste 85.000 de atacuri cibernetice asupra infrastructurii electorale, dar STS transmite că a combătut tot, aşa că procesul electoral nu a fost afectat.

Iată documentele declasificate de Administraţia prezidenţială:

Ce scrie în documentele secrete despre Călin Georgescu

SRI - Campanie coordonată de un actor statal. Cine a plătit

Ascensiunea lui Călin Georgescu în sondajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonată de creştere a popularităţii, amplificată cu două săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe platforma TikTok, care a reuşit să asigure victoria în primul tur cu 22,94%.

SRI afirmă că Georgescu se afla la un nivel de notorietate foarte scăzut cu câteva săptâmâni înainte de scrutin. ”În sondaje din perioada 15-20 noiembrie, acesta a fost clasat pe locul 6, cu 6,2% intenţie de vot, iar la 20-21 noiembrie, sondajele îl cotau pe Călin Georgescu la 10,6%".

ADVERTISING

Georgescu a declarat la AEP 0 lei buget de campanie, adică nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia.

Însă documentul de la SRI arată că agresiva campanie de pe TikTok a candidatului Georgescu a fost plătită de omul de afaceri Bogdan Peșchir, cu 381.000 de dolari.

Datele SRI au relevat implicarea contului de TikTok „bogpr”, utilizat de Bogdan Peşchir, în finanțarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei de socializare. Acesta, utilizând contul bogpr, a realizat donații pe TikTok de peste un milion de euro.

După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea bogpr în finanțarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanții TikTok în dialogul cu autoritățile române din 28 noiembrie.

Aceștia au identitatea utilizatorului bogpr și au menționat că acesta a efectuat plăți în valoarea de 381.000 de dolari, în perioada 24.10-24.11.2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicați în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data încheierii campaniei electorale.

Acestea reprezintă încălcări ale politicilor Tiktok și ale legislației electorale române.

Bogdan Peşchir afişează un nivel de trai care nu corespunde activităţilor derulate prin intermediul companiei deţinute, respective DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Braşov, înfiinţată în anul 2021. 

Anterior, acesta a lucrat ca programator în cadrul unor entităţi din Braşov, care sunt asociate cu domeniul criptomonedelor şi sunt deţinute, printre alţii, de Gabriel Prodănescu, persoană care este şi cetăţean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995.

ADVERTISING

SRI mai arată că finanţarea influencerilor Tik Tok a fost asigurată prin platforma FameUp, dedicată monetizării activităţilor de promovare în mediul online, la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclamă.

"Creșterea conturilor care l-au promovat pe Călin Georgescu nu a fost organică (similară unor evenimente virale natural), astfel că TikTok apreciază că, practic, sunt voluntari coordonați (”mass guerilla political campaign” sau ”forță brută de atac in cybersecurity’), iar “activitatea conturilor ar fi fost coordonată de către un actor statal, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru ”rostogolirea” mesajelor pe platformă”, adaugă SRI, în al doilea document desecretizat de Cotroceni.

"Modul de operare precum şi amploarea campaniei cibernetice conduc la concluzia că atacatorul dispune de resurse considerabile corelate cu un mod de operare specific unui atacator statal", mai susţine SRI.

Concluzii ale analizei prezentate de SRI:

  • au fost identificate canale de Telegram şi Discord unde se discută cum să se coordoneze şi să evite blocarea pe platformă, astfel că nu s-a identificat o legătură directă între multiplele conturi de TikTok utilizate în promovarea lui Călin Georgescu, dat fiind ca activitatea era desfășurată din geolocații multiple;
  • Pentru lansarea atacurilor au fost utilizate sisteme informatice din peste 33 de ţări, folosind metode de anonimizare avansate, pentru a îngreuna procesul de atribuire.
  • activitatea conturilor ar fi fost coordonata de către un actor statal, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru rostogolirea mesajelor pe platformă
  • nu folosește ferme de boți pe platformă, ci operează mai discret din afară, ca să nu încalce politicile de utilizare a platformei;
  • cei implicați în campania de promovare a lui Călin Georgescu dovedesc o cunoaștere foarte bună a politicilor de securitate ale TikTok, având si know-how-ul necesar pentru eludarea acestora;
  • în spate este o firmă foarte bună de digital marketing;
  • diseminarea mesajelor în cadrul platformei TikTok s-a realizat in roiuri (swarming).

În ultimele zile, TikTok a mai identificat o activitate de promovare masivă, derulată în ultimele două săptămâni, pentru susținerea POT (Partidul Oamenilor Tineri), partid suveranist, înființat în anul 2023, care îl susține pe Călin Georgescu.

Au existat peste 85.000 de atacuri cibernetice care au vizat exploatarea vulnerabilităţilor existente la nivelul structurilor informatice de suport pentru procesul electoral, în vederea obţinerii accesului la datele din sistemele informatice, alterării integrităţii acestora, schimbării conţinutului prezentat publicului larg şi indisponibilizării infrastructurii.

Atacurile au continuat într-un mod susţinut inclusiv în ziua alegerilor şi în noaptea post-alegeri.

Ministerul de Interne - Au fost manipulaţi peste 100 de influenceri cu 8 milioane de urmăritori

Documentul de la MAI arată că a existat pe TikTok o companie neetichetată ca fiind electorală, prin care peste 100 de influenceri, care împreună au peste 8 milioane de urmăritori activi, "au fost supuşi unei acţiuni de manipulare în privinţa identităţii candidatului promovat".

TikTok nu a implementat instrucţiunile BEC şi nu a marcat materialele electorale de tip video cu codul unic atribuit fiecărui candidat de către AEP.

"Analiza metrică a relevat o creştere abruptă în intervalul 13-26.11.2024 ajungând pe locul 9 la nivel mondial în topul trendurilor de promovare a conţinutului video asociat mai multor hashtag-uri utilizate în campania electorală a lui Călin Georgescu", adaugă MAI.

Tot MAI a descoperit "un tipar acțional similar identificat la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare inițierii agresiunii de către Federația Rusă. În concret, campania informațională „Echilibru și verticalitate” este identică cu campania „Frate lângă Frate” derulată de Federația Rusă în Ucraina, ambele derulându-se prin manipularea unor micro-influenceri legitimi".

„Una din metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu a fost contactarea pe email a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceștia”, informează SRI.

„Unii dintre susținătorii campaniei implicați în promovarea și cumpărarea de voturi sunt exponenți ai mediilor extremiste de dreapta, infracționale și ai cultelor religioase, implicate anterior în promovarea unor narative proruse, antisemite, antiNATO sau împotriva Ucrainei”, adaugă MAI.

Astfel, persoana care s-a ocupat de strângerea semnăturilor este adeptă a ideologiei extremismului de dreapta și ultranaționalist.

Liderul unui clan a condus o campanie de promovare pe platforma TikTok, iar un alt exponent al lumii interlope a susținut financiar campania electorală a lui Călin Georgescu.

SIE - România este o țintă pentru acțiuni hibride ruse

SIE a transmis CSAT că „România este o țintă pentru acțiuni hibride ruse, inclusiv atacuri cibernetice și scurgeri de informații și sabotaje”.

„Reține atenția că în cursul acestui an situația politică din România a fost abordată și în cadrul talk-show-urilor politice din Rusia - jurnaliștii ruși lansează ideea că forțele pro-ruse din România ar putea obține peste 30% la alegerile parlamentare.

Analiza modului în care aparatul de propagandă rusă a vizat România în 2024 evidențiază o abordare indirectă prin prisma apartenenței la NATO/UE și în conexiune cu sprijinul acordat Ucrainei și R. Moldova, referirile fiind declanșate de evoluții pe aceste problematici și o abordare directă, prin operațiuni informaționale în contextul creșterii „amenințărilor României la adresa securității Rusiei” pe fondul expansiunii NATO pe flancul estic, încălcării spațiului aerian național de drone ruse și dezinformări”, se arată în documentul de la SIE.

În viziunea Rusiei, ţara noastră:

  • "provoacă şi ameninţă" securitatea Rusiei prin potenţialul militar NATO şi american găzduit;
  • „vrea sa-şi rezolve problemele economice pe seama Rusiei“ (problematica Tezaurului);
  • reprezinta un concurent direct în R. Moldova.

România — alături de alte state de pe Flancul Estic al NATO — a devenit o prioritate pentru acţiunile ostile ale Rusiei, existând un interes în creştere la Kremlin pentru a influenţa (cel puţin) agenda în societatea românească în context electoral prin:

  • propagandă şi dezinformare (inclusiv prin utilizarea de tehnologii emergente în activităţi ţintite pe grupuri şi comunităţi specifice - ex. prin agregarea datelor disponibile public - ex. preferinţe politice, economice şi de consum media - şi implementarea de module de inteligenţă artificială generativă prin care să poată transmite mesaje de propagandă adaptate, în timp real, la nivel de individ);
  • sprijinirea unor candidaţi eurosceptici şi alimentarea unor mișcări antisistem, inclusiv prin „implicarea acestora în proteste care sa orienteze agenda publica;
  • încurajarea nemulţumirilor/provocarea de reacţii emoţionale la nivelul populaţiei, astfel încât să pună presiune pe autorităţi să reducă/stopeze sprijinul pentru Ucraina.

Mesajele au vizat:

(i) divizarea societăţii pe teme precum controlul exercitat de NATO asupra României, ameninţările de securitate generate de statutul de membru NATO şi de sprijinul acordat Kievului;

(ii) discreditarea capacităţii de răspuns a NATO şi României, amplificarea neîncrederii populaţiei în capacitatea de apărare naţională;

(iii) erodarea sprijinului populaţiei pentru deciziile de politică externă ale României;

(iv) evidenţierea implicării României în conflict şi ambiţiilor teritoriale în raport cu statele vecine (ex. Ucraina şi R. Moldova).


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇