Boeing a acceptat să pledeze vinovat de fraudă penală legată de prăbuşirea a două avioane 737 Max.
Decizia îl numeşte pe gigantul aerospaţial american drept infractor, dar îi permite să evite procesul, în timp ce încearcă să lase în urmă crizele de siguranţă şi producţie, transmite CNBC.
Conform acordului, Boeing s-ar confrunta cu o amendă de până la 487,2 milioane de dolari, deşi Departamentul de Justiţie a recomandat instanţei să crediteze Boeing cu jumătate din această sumă, pe care a plătit-o conform unui acord anterior, rezultând o amendă de 243,6 milioane de dolari.
Acordul de pledoarie necesită aprobarea unui judecător federal pentru a intra în vigoare. Dacă acordul este acceptat, ar putea afecta capacitatea Boeing de a vinde produse guvernului SUA, în calitate de infractor, deşi compania ar putea solicita derogări.
Aproximativ 32% din veniturile de aproape 78 de miliarde de dolari ale Boeing anul trecut au provenit din unitatea sa de apărare, spaţiu şi securitate.
Un monitor independent de conformitate va fi, de asemenea, instalat pentru a supraveghea conformitatea producţiei Boeing, timp de trei ani, în timpul unei perioade de probă.
Boeing ar trebui, de asemenea, să investească cel puţin 455 de milioane de dolari în programe de conformitate şi siguranţă, potrivit unui dosar al instanţei. Totodată, Boeing a fost de acord ca membrii consiliului său de administraţie să se întâlnească cu membrii familiei victimelor accidentului.
Departamentul de Justiţie a dezvăluit acordul duminică seara, la câteva luni după ce procurorii americani au declarat că gigantul aerospaţial a încălcat un acord din 2021 care l-a ferit de urmărire penală timp de trei ani.
Oferta a forţat Boeing să decidă între o pledoarie de vinovăţie şi termenii ataşaţi sau să meargă în judecată, exact în momentul în care compania încerca să lase în urmă criza de producţie şi siguranţă, să aleagă un nou CEO şi să achiziţioneze producătorul său de fuzelaj, Spirit AeroSystems.
Statele Unite au acuzat Boeing de conspiraţie pentru fraudarea guvernului, inducând în eroare autorităţile de reglementare cu privire la includerea unui sistem de control al zborului pe Max care a fost ulterior implicat în cele două accidente - un zbor Lion Air în octombrie 2018 şi un zbor Ethiopian Airlines în martie 2019.
Toate cele 346 de persoane aflate la bordul avioanelor au fost ucise.
Procurorii americani le-au spus membrilor familiei victimelor accidentului, pe 30 iunie, că intenţionează să solicite o pledoarie vinovăţie din partea Boeing.