Rezultatele finale de la Evaluarea Naţională 2025, după rezolvarea contestaţiilor, au fost publicate, joi, pe platforma edu.ro.
Înainte de contestaţii aveam 83,1% dintre medii mai mari sau egale cu 5, adică cea mai mare rată de promovare la evaluarea naţională din ultimii 13 ani.
Iar în urma reevaluării lucrărilor contestate, ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) se situează la 83,2%, în creștere cu 0,1% (122 de elevi) față de rezultatele inițiale. În anul 2024, rata mediilor mai mari sau egale cu 5 (cinci) a fost 74,5%.
A crescut şi numărul elevilor cu media generală 10: de la 75 la 85 (74 în anul 2024).
A scăzut însă semnificativ numărul contestațiilor depuse - cu aproximativ 30,9% față de anul 2024.
Acum s-au depus 19.101 contestații (6,08% din numărul total de lucrări), iar anul trecut au fost 27.640 de contestații (8,76% din numărul de lucrări), informează Ministerul Educaţiei.
O explicaţie ar putea fi că e primul an în care elevii îşi pot vedea lucrările, înainte de a depune contestaţie.
61% dintre lucrările recorectate au luat note mai mari, faţă de 53% în 2024.
Mai exact, pentru 11.648 de lucrări (14.720 de lucrări în anul 2024), reevaluarea în urma depunerii contestațiilor a generat schimbarea notei prin creștere, în timp ce pentru 5.454 de lucrări, notele au fost modificate prin scădere (9.646 de lucrări în anul 2024).
La proba de limba și literatura română, în cazul a 78,75% dintre lucrările reevaluate, diferența între nota inițială și nota obținută în urma reevaluării a fost sub 0,5 puncte (în plus sau în minus). Dintre acestea, pentru 569 dintre lucrări nota inițială nu a fost modificată.
Diferențele între evaluarea inițială și evaluarea în urma contestațiilor sunt evidențiate în graficul de mai jos.
La matematică, în cazul a 98,84% dintre lucrările reevaluate, diferența între nota inițială și cea obținută în urma reevaluării a fost sub 0,5 puncte (în plus sau în minus). Dintre acestea, pentru 1.410 dintre lucrări nota inițială nu a fost modificată.
Diferențele între evaluarea inițială și evaluarea în urma contestațiilor sunt evidențiate în graficul de mai jos.
Comunicarea rezultatelor se realizează anonimizat prin coduri individuale care înlocuiesc numele şi prenumele, atât în centrele de examen, cât şi pe site-ul evaluare.edu.ro, respectându-se Regulamentul general privind protecţia datelor personale. Codurile individuale sunt distribuite elevilor pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută.
Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenţilor învăţământului gimnazial, este media generală la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute la probele din cadrul Evaluării Naţionale.