Reprezentant al părinților, despre repartizarea copiilor la clasa pregătitoare: Încă se fac intervenții, pe pile și pe statut social

Reprezentant al părinților, despre repartizarea copiilor la clasa pregătitoare: Încă se fac intervenții, pe pile și pe statut social

”Repartizarea la clasa pregătitoare este călcată în picioare de directori. Ne-am chinuit 2-3 ani să venim cu un algoritm de repartizare nediscriminatoriu, iar el este acum călcat în picioare la școlile de fițe, unde încă se înscriu copii la învățătoarele la care vor părinții”, afirmă Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți (FNAP-IP).

În câteva zile începe noul an școlar și, ca de fiecare dată, există probleme, mai mici sau mai mari.

Una dintre ele este, anul acesta, repartizarea copiilor la clasa pregătitoare.

Deși s-a stabilit că elevii vor fi repartizați prin proceduri nediscriminatorii, ”încă se fac intervenții, pe pile și pe statut social”, spune Iulian Cristache.

”Există două proceduri nediscriminatorii: Prima, în ordinea alfabetică – se repartizează băieții, fetele și copiii cu cerințe educaționale speciale în ordinea alfabetică pe fiecare formațiune de studiu.

A doua procedură este cea în care numele tuturor se pun într-un bol și se trage la sorți, aleatoriu. La aceasta se creează aranjamente și acum. Sunt părinți care îmi spun că nu se respectă procedurile. Se fac aranjamente, fără discuție!”, a declarat președintele FNAP-IP pentru Spotmedia.ro.

Iulian Cristache admite că ”este de înțeles un părinte care își dorește să își ducă copilul la cea mai bună învățătoare”, însă, subliniază președintele FNAP, ”trebuie să punem odată piciorul în prag, pentru că, făcând numai poli de intervenții și de valoare, ne batem joc de copiii care vin din familii defavorizate”.

Valoarea unei clase omogene

”Eu mă uit mai degrabă la acel copil care vine dintr-un mediu defavorizat, decât la cel care are posibilități financiare și care, cu certitudine, va face meditații și care, cu certitudine, este ajutat acasă de propriii părinți.

Nu există profesor prost, din punctul meu de vedere, doar profesor care nu vrea să își facă datoria. Ducând copiii cu posibilități financiare ȘI în acele clase cu educatoare sau învățătoare care păreau că nu sunt cele mai bune, cu siguranță acestea vor pune osul la treabă și-și vor face datoria. Și se vor face lecțiile așa cum trebuie.

Mi-e greu să cred că o învățătoare care a stat 15-20 de ani la catedră nu poate să predea o lecție așa cum trebuie, cum spune fișa postului. Dar dacă îi dai acelei învățătoare numai copii din medii defavorizate, copii care vin la școală plânși, copii care vin nemâncați, copii care sunt bătuți, copii cărora nu le arde de școală, atunci îi legi acelei învățătoare o piatră de moară de picior.

E altceva să ai o clasă omogenă (și cu copii din familii bune, și cu copii din medii defavorizate, copii care pot fi ajutați). Toți copiii pot ajunge la un anumit nivel dacă se dezvoltă într-un cadru normal”, este convins președintele FNAP.

Regulile pentru înscrierea la clasa pregătitoare 2021 au fost publicate prin ordinul 3.473 din 10 martie 2021, ministrul Sorin Cîmpeanu menținând regula împotriva segregării introdusă în premieră la nivel național de fostul ministru Monica Anisie.

Conform calendarului oficial, perioada 1-10 septembrie a fost rezervată pentru ”centralizarea și soluționarea de către inspectoratul școlar a cererilor părinților/ tutorilor legal instituiți/ reprezentanților legali ai copiilor care nu au fost încă înscriși la vreo unitate de învățământ”, precum și ”soluționarea de către inspectoratul școlar a oricărei alte situații referitoare la înscrierea în învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul superior al copilului”.

Mai multe informații despre debutul noului an școlar:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇