Profesori de fericire în școlile din România - de ce e nevoie și cât de posibil e?

„Şcoala înseamnă pentru mine o cale de a trăi viaţa”, mi-a spus un elev. Şi atunci de ce să nu ne unim forţele pentru a oferi o cale de a trăi o viaţă fericită?
Andreea Puiu este profesoară de ciclu primar, licențiată în psihologie și filologie, cu master în sociologie și dezvoltatoare a unor programe precum „Profesori de fericire”, „Be happy in Romanian”, „Ora de fericire”, „Introducere în știința fericirii”.

„Profesori de fericire în şcolile din România” a fost una dintre prezentările mele la un simpozion internaţional – şi am speranţa că în curând va fi o comunitate a profesorilor de fericire pentru şcolile din ţara noastră.

Creăm o lume în clasă, dar cum ar fi ca această lume să fie una plină de fericire?

Fericirea din şcoli are nevoie de îndeplinirea unor condiţii precum: valorificarea vocii copiilor, prezenţa profesorilor fericiţi, formarea unor profesori de fericire pentru şcolile din România, implementarea unor programe de fericire şcolară, relaţia adecvată cu detaliile, un optimism şcolar zilnic, creşterea nivelului de încredere în şcoli, desfăşurarea de ore de fericire în şcoli, investirea în modelul antifragilului lui Taleb şi în imunizarea psihologică descrisă de către Seligman, pe tărâmul şcolar, hrănirea plăcerii de a învăţa, dezvoltarea unei gândiri favorabile fericirii şi a unor relaţii înfloritoare între actorii educaţionali. 

ADVERTISING

Prin aceste condiţii răspundem în modul cel mai fericit la întrebarea „tu ce vrei să fii?”, întrebarea fundamentală din poveşti create de copii, dar o realitate a clasei. Cum poate fi o oră precum un colind, plin de urări de fericire?

Principiile fericirii sunt ingrediente esenţiale astfel încât şcoala să aibă cât mai multe motive de sărbătoare. Astfel, dintre cele 15 principii ale pedagogiei fericirii, putem prezenta:

  1. Grija de sine este un indicator al sănătăţii emoţionale. 
  2. Foloseşte limbajul fericirii în comunicare! Comunicarea este o oglindă în care e important să vedem clar, dincolo de unele distorsiuni.
  3. Dezvoltă-ţi propriile obiceiuri ale fericirii!
  4. Formează-ţi echipa fericirii tale!
  5. Dezvoltă-ţi un proiect al fericirii!

Diversitatea în învăţare este unul dintre pilonii pedagogiei fericirii. Mai departe, vom aminti câteva activităţi ce pot susţine fericirea în clasele de elevi:

ADVERTISING
  • Proiecte precum „Fiecare zi este o poveste”, în care se pot aborda teme precum unicitatea, reprocitatea, inventivitatea, etc valorificându-se poveşti ştiinţifice, poveşti legate de viaţa clasei, poveşti-soluţie pentru elevi.
  • Transformarea tablei într-un cover sinteză sau cover declanşator al lecţiei: în tablouri faimoase, felicitări, labirinturi, hărţi mentale etc.
  • Căutarea firului roşu în domenii diferite: de exemplu, căutarea pantofilor în poveşti, în filme pentru copii, în enciclopedii, în ateliere de lucru etc; căutarea acţiunilor ce urmează după o pierdere din perspectiva personajelor, oamenilor de ştiinţă etc.
  • Ilustraţie cu hârtie pentru copii pentru a crea tablourile unor lecturi, pentru probleme matematice, pentru crearea de cărţi.
  • Crearea unei biblioteci a cărţilor scrise de către copii. Cum ar transforma această bibliotecă o şcoală?
  • Crearea unei biblioteci a părinţilor, idee pusă în aplicare de către prof. Magda Paunoiu, la una dintre şcolile cu care colaborez, Școala Apollo Kids.
  • Crearea unei biblioteci în curtea şcolii şi oferirea posibilităţii de a pune poveştile în mişcare cu ajutorul tehnicilor teatrale.
  • Ateliere de filosofia fericirii pentru copii.
  • Inventarea de emoticoane matematice, rutiere, în stilul marilor artişti precum Dali etc. pentru a fi „indicatoare de învăţare” în schemele lecţiei de pe caiete. 
  • Crearea de hărţi colective, la nivelul clasei sau al şcolii cu lecturi citite, în funcţie de subiectul cărţii, dar şi de originile autorilor.
  • Desfăşurarea de cursuri de fericire pentru profesori si pentru directori.
  • Crearea de cutii cu comori şcolare: emoţii desenate, dorinţe de elevi, titlul cărţilor citite împreună, părerile profesorilor şi elevilor la finalul orelor, la nivelul clasei.
  • Utilizarea unor noi tipuri de caiete: Caietul întrebărilor, Caietul de jocuri, Caietul de încurajări, caiete pe care le-am create în categoria Caietele fericirii.
  • Activităţi care să îi ajute pe copii să devină persoane cărora le place să sară în ajutor, după cum spunea o cursantă de la cursul Educaţie rutieră şi prim-ajutor, desfăşurat de Asociaţia EDIT în parteneriat cu Ministerul Educaţiei. Aceste activităţi pot fi cele asemănătoare cu “Şcoli prietenoase cu natura” (Societatea ornitologică din România) şi “Capace cu suflet” (Asociaţia Capace cu suflet).
  • Proiecte internaţionale precum Proiectul “Dialog peste ocean” şi “Plicul prieteniei, proiect desfăşurat în parteneriat cu PROUD şcoala online de predare a limbii române. Materialele realizate în dar de către copii fiind trimise spre New York, urmând a fi distribuite copiilor de la cursurile de limba română care provin din mai multe colţuri ale lumii (America, Australia, Noua Zeelandă etc.).
  • Aducerea naturii în clasă sau a clasei în natură: îi putem învăţa pe copii „cum să fie fericiţi ca un copac” (Mineker), să creeze, după ideile lui Jamie Ambrose, o grădină cu plante pentru pizza, în loc să fie numai pizza comandată acasă, un bufet pentru fluturaşi, acadele de limonada etc.
  • Proiectul Ştiinţa din clasă, prezenţa articolelor ştiinţifice pe catedră ar trebui realizată precum prezenta copiilor, reprezentând un aer proaspăt printre atâtea mituri păstrate în clasele de elevi.
ADVERTISING

Opţionalul Ora de fericire, introducere în ştiinţa fericirii, creat în cadrul cercetării Pedagogia fericirii, este deja la clasa pregătitoare. Dintre obiective putem menţiona aplicarea principiilor fericirii în lecţiile şcolare, dezvoltarea mentalităţii fericirii la şcoală, înţelegerea raportului dintre starea de fericire şi emoţiile umane, conştientizarea dreptului de a fi fericit şi a responsabilităţilor în consecinţă şi dezvoltarea exerciţiilor de fericire pentru copii. Acest opţional are 3 paliere: „Fericirea, o aptitudine”, „Beneficiile fericirii” şi „Cum să fim fericiţi “.

În concluzie, sunt o multitudine de şanse de a aduce fericirea în şcoli şi de a sărbători învăţarea umană. „Cele mai frumoase idei de fericire să se prindă în joc în şcolile din România!” - este urarea mea de aceste sărbători.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇