Într-o comunitate 50% romă, părinții învață cot la cot cu copiii. Director: Așa ar trebui să se evalueze performanța

Într-o comunitate 50% romă, părinții învață cot la cot cu copiii. Director: Așa ar trebui să se evalueze performanța
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

În comuna Eșelnița din județul Mehedinți, o comunitate 50% romă, copiii învață de drag iar părinții primesc a doua șansă de a merge și ei la școală alături de cei mici, cer ajutor și primesc consiliere pentru a-și îndruma copiii.

La Școala Gimnazială din Eșelnița, numărul elevilor care rămân corigenți a scăzut cu 25% în ultimii ani, iar numărul elevilor care obțin rezultate bune a crescut cu 20%. Ba mai mult, la școala din comună migrează din ce în ce mai mulți copii de la oraș, venind kilometri întregi, tocmai din Orșova.

Totul s-a schimbat acum aproape șapte ani, când la conducerea școlii a venit Rosemarie Delia Cocoană, o directoare care conduce instituția ca un adevărat manager, dar și cu brațele deschise.

„Am crescut într-o familie de intelectuali, mama educatoare, tata inginer, dar am crescut alături de copii din familii nevoiașe, asta mi-a format o afinitate față de persoanele acestea. Sunt un om simplu, îmi place să mă înconjor de oameni simpli”, își începe povestea Delia Rosemarie Cocoană pentru spotmedia.ro.

„Mi-a plăcut școala dintotdauna”, spune ea, recunoscând că și-a identificat vocația de dascăl încă din clasele primare. A învățat mai apoi la liceul pedagogic din Caraș Severin. „Acolo am făcut foarte multă practică, asta a contat cel mai mult”, mai spune ea.

ADVERTISING

După absolvire ar fi putut să meargă „la oraș”, dar a ales să se întoarcă în Eșelnița, să predea în comunitatea în care a crescut. În paralel cu profesia de învățătoare și-a continuat studiile cu Facultatea de Drept și nu s-a oprit aici, ci a studiat și contabilitatea la Universitatea din Timișoara, după care a urmat și un masterat în management, pregătind intens terenul pentru ceea ce avea să urmeze în viața sa profesională.

După multă muncă și dedicare față de elevii ei, în urmă cu aproape șapte ani, Rosemarie Delia Cocoană a primit provocarea de a ocupa fotoliul de director în școala sa de suflet.

Așa că și-a suflecat mânecile și a „trecut la treabă”.

„Cea mai mare provocare a fost toaleta din curte, am adus-o în interior” își amintește ea. Apoi, mizând pe conexiunea umană pe care o avea cu cei din comună, a pornit din poartă-n poartă să-și aducă fiecare copil la școală. Ulterior, a angajat și un mediator care să țină legătura cu familiile.

392925399_779906907269834_3146439760986210406_n
Foto: Facebook/Şcoala Gimnazială Eşelniţa

În timp ce în case se purtau discuții despre viitorul copiilor, la școală lucrurile se transformau. S-a asigurat că toate sălile de clasă sunt dotate cu laptopuri, videoproiectoare și bănci noi iar pentru copii a obținut și câte o masă caldă.

ADVERTISING

Astăzi colaborează cu organizațiile locale, dar și cu organizații din țară și din străinătate pentru a continua dezvoltarea școlii. Așa a reușit să amenajeze spații de învățare în aer liber și să includă școala într-un proiect belgian menit să transforme școala într-un centru pilot de cercetare în educație.

„Am făcut toate acestea cu surse proprii”, povestește ea. „Sursele proprii” sunt, de fapt, bani strânși printr-un ONG, Asociația Comunității Eșelnița Cazanele Dunării, și redirecționați pentru școală.

„Cora, spre exemplu, a finanțat construcția unor foișoare în care copiii pot sta să citească sau să facă diverse activități. Puține școli din țară dispun de astfel de spații atractive pe care elevii și profesorii le folosesc în perioada caldă. Am făcut și o bibliotecă nouă cu manuale noi, frumoase”, spune ea.

395420113_781561097104415_7338046573812310269_n
Foto: Facebook/Şcoala Gimnazială Eşelniţa

Tot din postura de director a hotărât să aplice pentru un program de mentorat pentru profesori.

„Am apelat la un nou program al Asociației pentru Valori în Educație în cadrul căruia un specialist vine în școala noastră și lucrează cu profesorii la capitolul mentalitate”, povestește directoarea, recunoscând că nimic din toate acestea nu s-ar fi putut realiza dacă nu ar fi lucrat în echipă.

ADVERTISING

„Pentru mine, ca director, ca profesor, ca lider, ca membru al comunității locale, un rol important l-a avut munca în echipă. Sunt un adept împătimit al acestui concept, deoarece consider că numai împreună cu ceilalți, numai dându-le celorlalți resurse și oportunități, încercând să- i crești pe ceilalți din jurul tău, poți ajunge la reușite deosebite”, spunea directorul școlii Gimnaziale din Eșelnița în scrisoarea de înscriere la Directorii Anului 2023, unde a și câștigat premiul pentru Egalitate de Șanse.

Ce bucurie mai mare poate avea doamna Cocoană, decât dragostea și recunoștința elevilor și profesorilor din școala...

Publicată de Asociatia Pentru Valori In Educatie - AVE Romania pe Miercuri, 11 octombrie 2023

„Fac parte din grupul profesorilor Superteach din zona de vest a țării dar toate informațiile, experiențele pe care le-am avut, le-am împărtășit în cadrul cancelariei cu ceilalți colegi ai mei pentru a putea dezvolta școala noastră.

Am o colegă care face parte din grupul Merito, recunoscut la nivel național și care, la rândul ei, este un promotor și un dezvoltator al școlii noastre. Purtătorul de cuvânt al școlii, cel care se ocupă de imaginea școlii, este colega mea de limba franceză care a absolvit și Facultatea de jurnalism, și care face parte din Uniunea Scriitorilor.

Acestea sunt câteva exemple care arată că oamenilor trebuie să le creezi oportunități, să le dai aripi să zboare, să culeagă informații, experiențe dar să se întoarcă înapoi în cuibul lor, în cancelaria școlii, unde să împărtășească cu ceilalți toate aceste beneficii pe care ei le-au avut și pe care le pot avea în timp și ceilalți colegi”, mai spune Rosemarie Delia Cocoană.

Iar rezultatele acestei colaborări s-au văzut imediat: a scăzut cu 25% numărul elevilor corigenți și repetenți; a crescut cu 20% numărul elevilor care obțin rezultate bune și foarte bune la învățătură și care provin din familii defavorizate; a crescut cu 40% numărul elevilor premiați la concursuri școlare; a crescut cu 10% fenomenul de „migrație” a elevilor din mediul urban către școala din Eșelnița; a crescut cu 30% gradul de atragere a fondurilor dedicate premierii elevilor și cadrelor didactice; a crescut cu 15 % numărul de elevi interesați de participare la activități școlare și extrașcolare; și, cu sprijinul Primăriei și a Consiliului Local, a organizat prima tabără la mare pentru 24 de elevi proveniți din medii defavorizate.

„Mai important e că rata de promovabilitate la Capacitate este de 100%. Așa ar trebui să se evalueze performanța: Câți copii au rămas la școală și nu au abandonat, nu câte premii am câștigat”, spune ea.

Chiar acest succes, în care rata de promovabilitate la examenul de final de școală este 100%, îl atribuie cu modestie colegilor care și-au însușit la rândul lor mentalități sănătoase.

„Aici și profesoarele de limba română și matematică au un merit, pentru că au înțeles că trebuie să lucreze cu copiii foarte bine la clasă, iar nouă, ceilalți, ne rămâne să acoperim restul”, spune ea.

Dar de departe cel mai mare succes îl reprezintă pentru ea faptul că a putut să-i aducă pe consăteni înapoi la școală chiar acolo, în Eșelnița.

„Am intrat într-un program și am putut crea condițiile ca programul A doua șansă să se desfășoare chiar în Eșelnița, astfel încât părinții să nu trebuiască să meargă până la Drobeta Turnu Severin să-și reia studiile. Așa au văzut și ei cât de greu e și au înțeles că e bine să-și trimită copiii la școală, să nu abandoneze cum au făcut ei odată”, spune Rosemarie Delia Cocoană.

În cadrul proiectului, 70 de părinți au fost integrați pentru a reuși să-și termine patru clase sau opt clase. De aceste cursuri s-a ocupat personal directoarea școlii, care le-a oferit și consiliere fiecăruia dintre ei.

„Pentru a avea elevi educați trebuie să avem părinți conștienți de rolul educației în viața copilului. În Eșelnița sunt părinți care nu au urmat studii, sunt părinți care nu pun accent pe educație și am încercat permanent printr-o comunicare deschisă, printr-o consiliere a acestora să-i fac să înțeleagă că, pentru copiii lor, reprezintă oportunitate faptul că trăiesc într-o comunitate în care educația este pe primul loc.

Am încercat să-i fac să înțeleagă că trebuie să le asigure copiilor acele oportunități pe care dumnealor nu le-au avut la vârsta școlară, să le acorde copiilor sprijinul pe care nu l-au avut în familiile din care au provenit și că printr-o schimbare a mentalității copiii dumnealor pot deveni adevărați cetățeni ai comunității noastre”, spune ea.

De fapt, spune ea, ”educația reprezintă un aspect important al vieții noastre și oamenii trebuie să înțeleagă că fără educație sunt mult mai săraci, fără educație nu mai pot obține anumite locuri în societate și educația este cea care face diferența între noi”.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇