Ce ore ar trebui tăiate de la gimnaziu? Profesorii și părinții au răspuns Ministerului Educației

Ce ore ar trebui tăiate de la gimnaziu? Profesorii și părinții au răspuns Ministerului Educației

Peste 51% dintre profesorii de gimnaziu consideră că principala problemă a învățământului românesc este că nu se răspunde interesului de studiu al elevului, arată rezultatele chestionarelor lansate la începutul lunii martie de Ministerul Educației.

Prin aceste chestionare ministerul îi întreba pe părinți și pe profesori care sunt disciplinele de studiu care ar trebui să nu se mai regăsească în planurile cadru de la gimnaziu începând din toamnă.

Profesorii arată că timpul pentru disciplinele de examen este insuficient (30%), dar și pentru Informatică și TIC (pentru că lumea actuală este una digitalizată și elevii trebuie să aibă competențe digitale), Istorie, Geografie  - (25%).

La întrebarea despre ce discipline nu ar trebui să se mai regăsească în programa elevilor, 32,97% dintre profesori au răspuns că Religia, iar 32,97% că Latina. În rândul părinților, procentul care au răspuns că Religia nu ar mai trebui să se regăsească între orele de la gimnaziu este similar – 33%, în timp ce 27% dintre părinți nu mai vor ca în programă să se regăsească Latina.

În total, la chestionarele lansate de minister au răspuns 7.340 de profesori și 21.000 de părinți, din mediul urban și rural, din toate județele țării, într-un interval de 10 zile calendaristice.

ADVERTISING

Dintre profesorii care au răspuns la chestionare, 87% sunt titulari, restul fiind suplinitori sau pensionari; dintre părinți, mai mult de 80% au studii universitare și 86% au cel puțin un copil în școala gimnazială (numai 10% au copii în școli rurale; dintre ceilalți respondenți, cei mai mulți au copii fie în școala primară, fie în liceu) și 17% sunt și cadre didactice.

Redăm mai jos răspunsurile părinților și profesorilor, sintetizate de Ministerul Educației:

  • Care este problema principală a sistemului de educație românesc?

Profesorii: Opinia profesorilor este că nu se răspunde interesului de studiu al elevului (peste 51%). Aceste interese, dacă ar fi respectate, ar duce la o reducere a numărului de discipline obligatorii și la reducerea numărului de ore pentru anumite discipline (susțin aproximativ 40%).

Părinții au opinii similare, însă procentajul este puțin mai scăzut, aceștia fiind în general mai mulțumiți de sistem, comparativ cu profesorii. Scoala românească ar răspunde interesului de studiu al elevului (57%). Numai o treime dintre aceștia consideră că sunt materii prea multe și 13% cred că sunt prea multe ore la unele discipline.

ADVERTISING
  • Ce ar trebui făcut?

Profesorii: Ar trebui modificate metodele de abordare în cazul unor discipline (matematică, fizică, chimie, limba română): multă teorie, fără aplicații practice, fără a se pune accent pe legătura cu viața cotidiană sau cu alte discipline studiate, fără experimente, astfel încât acestea sunt percepute ca fiind neatractive pentru elevi, dificile, stufoase (opinii similare - părinți și profesori).

Programele sunt încă prea consistente și nu se adresează nivelului de înțelegere al elevului de gimnaziu sau nu sunt conectate cu cerințele de pe piața muncii.

Părinții: Activitățile practice sunt importante și pentru părinții care consideră că ar trebui introduse opționale practice. Consideră că orele ar fi mai atractive dacă s-ar face mai des activități experimentale în laboratoare sau în alte locații, prin care elevii să înțeleagă importanța cunoștințelor și să le aplice dezvoltându-și deprinderi utile.

  • Care sunt disciplinele care ar trebui să își reducă numărul de ore?

Profesorii: Toate disciplinele din Planul-cadru au fost menționate, dar cele mai frecvente propuneri ale profesorilor sunt următoarele: Elemente de limbă latină și cultură romanică, Educație tehnologică, pentru că abordarea este la un nivel teoretic (34%), Matematică – pentru că e dificilă, orele ar trebui transferate la clasa a VIII-a (27%) sau Fizică 29% (la clasa a VI-a este prea dificilă), Religie (25%).

ADVERTISING

Părinții aleg aceleași discipline, ordinea fiind: Elemente de limbă latină și cultură romanică (mai mult de 5.400 de persoane, reprezentând 25%), Educație tehnologică (mai mult de 5.100 de persoane, 24%), Educație socială (peste 4.000 de persoane, 19%), Religie (mai mult de 3.800 persoane, 18%).

  • Care sunt discipline pentru care bugetul de timp este insuficient?

Opinia profesorilor este că pentru disciplinele de examen timpul este insuficient (alegeri mai mari de 30%), dar și pentru Informatică și TIC (pentru că lumea actuală este una digitalizată și elevii trebuie să aibă competențe digitale), Istorie, Geografie  - cu alegeri apropiate de 25%.

Opinia părinților este similară, astfel că 17% consideră că sunt necesare mai multe ore pentru Limba și literatura română, 14% - ore de  TIC, 12% - ore de matematică. Totuși, aceștia consideră că ar fi necesar să se introducă ore suplimentare de Consiliere (11%) sau de Educație fizică (11%).

  • Care sunt disciplinele care nu ar trebui să se regăsească în Planul-cadru?

În opinia profesorilor acestea sunt în ordine descrescătoare: Religie (32,97%), Elemente de limbă latină și de cultură romanică (30,07%), Educație tehnologica (26,06%), Educație sociala și Cultură civica (17%), Educație muzicală (10%); alte discipline (sub 10%).

Părinții pun pe primul loc tot Religia (33%), urmată de disciplina Elemente de limbă latină și de cultură romanică (27%), de  Educație tehnologică (27%), Educație socială, Educația muzicală și Educație plastică, având procente apropiate (16%).

  • Pot fi realizate asocieri între discipline?

Profesorii: În opinia profesorilor, cei mai mulți spun că nu se pot face asocieri datorită formării inițiale și a legislației în domeniu (40%).  Dintre propunerile celor care consideră posibile aceste asocieri, menționăm: asocieri între disciplinele din arie (cele mai frecvente, dar sub 10%, de exemplu între științe, între istorie și educație civică) sau între discipline din arii diferite, dar aceste propuneri se duc către oferta posibilă de opționale integrate (de exemplu: TIC și geografie, matematică și arte).

Părinții propun aceleași tipuri de asocieri (de exemplu, latina ar fi, în opinia lor, asociată istoriei sau limbii și literaturii române, educația tehnologică ar fi asociată cu TIC, religia cu educația socială, istoria cu educația civică sau chiar cu ora de consiliere).

  • Care sunt disciplinele care ar trebui să fie introduse în Planul-cadru ca opționale? (La această întrebare răspunsurile nu au fost prelucrate statistic, fiind destul de variate)

Profesorii se referă la teme/dimensiuni care ar trebui introduse în cadrul unor discipline consacrate (de exemplu, istorie universală, istoria artei, literatură românească și universală); la gruparea acestora (pentru realizarea unei culturi generale consistente), la ore suplimentare pentru unele discipline, la discipline practice (de exemplu atelier, croitorie, grădinărit, dans, olărit, studiul unui instrument, robotică), fără a fi specificat statutul acestora, de cele mai multe ori.

Părinții: În privința disciplinelor opționale, părinții au tendința de a alege un număr mai redus de astfel de discipline (cele mai multe răspunsuri tind către 1/ maximum 3 opționale) și propun discipline care au legătură cu viața și problemele adolescenței, cu probleme generale de viață sau comunitare (de exemplu, educație rutieră, educație judiciară, antreprenoriat, cursuri de prim ajutor sau de bune maniere).

Citiți și: Ministerul Educației vrea să reducă numărul de ore și disciplinele școlare - proiect de OUG


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇