Ce așteptări (nu) am de la Legea Educației

Lider al Asociației ROI și vicepreședintă a Coaliției pentru Educație, dezvoltă proiecte inovatoare prin care a adus coachingul în educație în lucrul cu școlile, directorii, elevii și parinții, de peste 10 ani. Prin coaching de echipă și training, îi ajută ca împreună, directori – profesori – elevi – părinți, să transforme școala într-un loc unde vin cu toții cu drag și au rezultate.
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Am participat la multe dezbateri, am alocat energie și timp proiectului legii educației preuniversitare. Ce am înțeles după toate astea este că ceea ce va aduce acesta, dacă va fi aprobat, va fi o actualizare a cadrului legal, cu câteva mici îmbunătățiri și cu niște upgrade-uri pentru cei care s-au priceput să facă lobby mai bine (de ex colegiile cu admiterea lor).

NU mă aștept ca acest proiect să însemne:

- o adevărată reformă a sistemului, adică o școală mai atractivă pentru copii și adulți, mai relevantă și cu sens;

ADVERTISING

- mai mulți bani pentru cei care au nevoie, fie că e vorba despre școli, elevi sau profesori, ceea ce necesită un acord politic, care NU este garantat;

- reducerea absenteismului și a abandonului școlar;

- reducerea analfabetismului funcțional și educație remedială;

- o școală care să-mi trimită măcar anual un raport despre progresul copiilor mei ref competențe;

- o școală care să facă meditațiile inutile;

- profesori și directori care să lucreze în echipă cu elevii și părinții pentru școala lor;

- copii care învață să colaboreze, să le pese și să aibă grijă unii de ceilalți și de mediu (da, sunt și școli care promovează astfel de valori);

ADVERTISING

- tineri pregătiți pentru viață și cu competențe de bază pentru a contribui în societate și a fi împliniți;

- o societate mai civilizată, mai educată, în ansamblu.

Educația NU înseamnă doar legea educației. Faptul că limba română e probă la BAC, NU înseamnă că NU avem analfabetism funcțional, și încă unul uriaș de 44%. Înseamnă că nu se face școală cu adevărat timp de 12 ani, astfel încât până ajung copiii adulți, aproape unul din doi nu înțelege și nu știe cum să aplice ceea ce citește. Dacă asta s-ar întâmpla cu o companie în mediul privat, ar da faliment imediat! Gândiți-vă - din două produse, unul să fie "respins"... E inacceptabil!

ADVERTISING

Da, un proiect de lege poate să traseze niște repere sănătoase și ar fi bine să facă asta! Iar aceste repere ar trebui să fie bazate pe studii, pe pilotare, ceea ce îi lipsește acestui proiect de lege.

Apoi, este o întreagă muncă ce vine cu legislația secundară și cu aplicarea la firul ierbii - unde întotdeauna am avut probleme, pentru că avem meteahna formelor fără fond. Iar rezultatele depind mai ales de calitatea oamenilor din sistem - fie că sunt la catedră, fie că sunt în diversele structuri unde se iau decizii, mai mari sau mai mici.

În final, vedem dacă suntem educați sau nu în cum ne comportăm noi și cei din jurul nostru, în cojile de semințe de pe stradă, în PET-urile lăsate până și în vârf de munte! Vedem cât de civilizați/educați/conștienți suntem și în gunoaiele atârnate ca reclame la jocurile de noroc peste tot - în offline, în media, în online. Ce le transmitem noi copiilor și tinerilor când permitem ca astfel de mesaje să fie afișate peste tot?

Întorcând capul în altă parte, ne jucăm viitorul la păcănele, asta facem! Din nou, să luăm exemplu de la frații noștri moldoveni, care au reușit să rezolve această problemă și multe altele, cu mai multă #claritate, #responsabilitate, #hotărâre și #fermitate.

Să ne punem întrebări, să căscăm ochii și să învățăm din eșecuri și de la cei mai buni ca noi. Și asta înseamnă #educație!


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇