Ce înseamnă mentalitatea deschisă la un dascăl? Trei pași să creezi un mediu propice pentru învățare, fără control

Ce înseamnă mentalitatea deschisă la un dascăl? Trei pași să creezi un mediu propice pentru învățare, fără control

Mentalitatea deschisă este mentalitatea anului 2022 și despre ea a vorbit și Mike Merchant, consultant senior pentru Institutul Arbinger, într-un seminar marca SuperTeach dedicat profesorilor care caută modalități de conectare la copiii digitali.

Surpriza este, însă, că și copiii digitali sunt tot copii și au un talent extraordinar de a-ți simți modalitatea în care te raportezi la ei.

De fapt, aici este și cheia unei relații de succes profesor-elevi, părinte-copil sau chiar manager-angajați, a explicat Mike Merchant la seminarul online la care au participat aproape 80 de profesori din întreaga țară.

ADVERTISING

Mike Merchant a condus crearea programului educaţional reprezentativ Arbinger, cunoscut ca „Mentalitatea Deschisă în Educaţie”, care a fost folosit în întreaga lume pentru a dezvolta elevii / studenţii, profesorii şi personalul administrativ. Mike Merchant a lucrat cu câteva inspectorate şcolare din Statele Unite pentru a le ajuta să implementeze cu succes programul „Mentalitatea Deschisă”.

Dilema momentului: Încredere sau control?

Discuția a pornit de la o întrebare care-l macină pe orice dascăl și părinte deopotrivă: să am încredere sau să-mi asigur controlul asupra copilului?

Răspunsul vine de la un simplu sfat: ”Haideți să-i privim pe ceilalți ca pe niște oameni, nu ca pe niște obiecte”, spune specialistul.

ADVERTISING

”Dacă eu am tendința de a-i controla pe ceilalți, atunci ei vor simți că nu contează și vor începe să opună rezistență. Atunci când mă aștept ca alții să facă exact ce vreau eu înseamnă că nu mă pot controla. Iar oamenii vor refuza să fie văzuți ca niște obiecte”, spune Mike.

Copiii care se simt văzuți și ascultați învață, iar când le oferi încredere, abia atunci îți vor oferi încredere înapoi, explică specialistul.

Mentalitate deschisă vs. mentalitate închisă în educație

Mentalitatea reprezintă modul în care îi văd eu pe alții și cum mă văd eu pe mine. Dacă eu văd copiii ca pe un obiect, ca pe un mijloc de a obține ce am eu nevoie (de ex. validare ca profesor sau aprecierea altor adulți), atunci copiii vor simți asta. Chiar dacă eu zâmbesc, mentalitatea mea iese la suprafață.

ADVERTISING

”Când cineva mă corectează și mă vede ca o persoană, mă simt bine. Dacă mă vezi ca un obiect, corecția e mult mai dură”, povestește Mike.

Un profesor ar putea să aibă senzația că directorul nu-l vede ca un profesor bun. Și atunci el crede că elevii sunt un obiect care îl împiedică să ”dea bine”. Și copiii simt asta.

Elevii simt ”mindsetul” profesorului. Și vor opune rezistență pentru că vor să fie văzuți ca persoane, nu obiecte.

Cum ne dăm seama că problema e, de fapt, la noi

Oricât am vrea s-o ascundem, e clar că nu avem cele mai bune intenții când mentalitatea noastră este orientată spre propria persoană.

”Când mă simt atacat de ce se întâmplă, simt asta pentru că imaginea pe care mi-am construit-o despre mine se sparge în bucăți”, a explicat Mike Merchant.

Când mentalitatea mea este orientată spre exterior și elevul nu se poartă frumos, încep să simt compasiune, să mă gândesc ce aș putea face să-l ajut.

Când devin defensiv, e ca un semnal de alarmă, că mă gândesc doar la mine. ”De ce îmi face copilul acesta una ca asta?”, mă gândesc. Iar asta e valabil și în cazul unui lider sau a unui manager", spune specialistul.

Cum să creezi un mediu propice pentru învățare care nu necesită control

”Primul pas spre a crea un mediu ce nu necesită control total este conștientizarea că mentalitatea mea este orientată spre propria persoană. Poate, dacă aș deveni mai interesat de elevii mei, ar fi mai ușor. Cu cât mai mult îmi cunosc studenții, cu atât lupta mea interioară e mai mică”, afirmă Mike Merchant.

Apoi, următorul pas este acordarea încrederii. Cu cât mai multe aflu despre ei, cu atât mai multe lucruri știu despre atuurile lor. ”Să le vedem măreția și să o ținem bine în minte”, ne sfătuiește specialistul.

Mai departe: ”Ascultă-le ideile și dă-le ocazia să se ajute reciproc, ca o modalitate puternică de învățare”.

”Trebuie să am încredere că ei sunt capabili”, spune specialistul, care subliniază că mentalitatea orientată spre interior, spre propria persoană, este cea care stă în calea încrederii în copiii noștri.

Întrebat cum ar putea un profesor să fie autentic interesat de fiecare dintre copii când aceștia se poartă urât și nu vor să muncească deloc, Mike a răspuns că mentalitatea deschisă nu e neapărat o garanție că elevii se vor apuca de învățat. Dar reprezintă singura șansă pe care o avem să obținem cooperarea lor.

În plus, a avea o mentalitate deschisă nu înseamnă neapărat că ai un comportament ”soft”. ”Important este să-i tratezi ca pe o persoană, să vorbești personal cu ei, să stai de vorbă unu la unu, să vorbești și să le arăți că îți pasă”, spune el.

Pe scurt, rețeta pentru a obține colaborarea copiilor, fie că suntem profesori sau părinți, are trei pași de bază:

  • Reglează-ți mentalitatea
  • Învață să-ți cunoști mai bine copiii
  • Privește-i ca pe o persoană, atunci când îi corectezi

În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇