Cei mai mulți dintre noi se vor bucura fără prea mare efort, în următoarele 5 luni, de prețuri stabile la energie electrică. Cu toate astea, la câteva lucruri ar trebui să fim atenți cu toții. Iată care sunt.
Din cauză că prețurile gazelor naturale și ale energiei electrice au crescut alarmant în ultimele 3 luni, Guvernul (prin OUG 118/2021) și Parlamentul (prin legii de adoptare a OUG 118) au introdus o serie de măsuri de sprijin pentru populație, care să nu resimtă direct, pe termen scurt, exploziile de prețuri de pe piețele angro de energie.
Unele dintre aceste măsuri li se aplică tuturor cosumatorilor casnici. De altele vor beneficia doar cei care au un consum rațional.
Iată despre ce este vorba.
Cine primește curent la preț plafonat și cine se bucură și de compensare?
Prin legea de aplicare a OUG 118/2021 - publicată în Monitorul Oficial pe 29 octombrie - Parlamentul a introdus noțiunea de plafonarea de preț la energia electrică.
Mai exact - indiferent de cât de scump este un kwh pe piață, furnizorul de energie electrică nu-i poate încasa pe el consumatorului casnic mai mult de 1 leu. Și asta, indiferent câți kwh ar consuma omul, lunar, acasă.
Acest preț maxim de 1 leu include tarife și taxe. Dar Parlamentul a considerat că nu e suficient pentru a menține facturile populației la un nivel tolerabil.
Așa că a introdus pentru cei mai mulți consumatori casnici - adică aceia care nu exagerează cu consumul - și o compensare pentru fiecare KWh, care oricum nu poate costa mai mult de 1 leu, cu 0,291 lei. Iar asta înseamnă că, de fapt, kwh va costa în jur de 0,7 lei.
CIne vrea compensare, însă, trebuie să se încadreze în niște limite de consum, pe care le regăsiți în tabelul de mai jos:
Cine depășește acest consum, plus o marjă de 10%, nu mai beneficiază de niciun fel de compensare. Dar, în continuare, va plăti cel mult 1 lei pe KWh, indiferent cât curent consumă acasă.
Compensarea va fi evidențiată în factură de către furnizor.
Singurele lucruri pe care le poate face un consumator este: să nu consume irațional și să contribuie la o citire corectă și la timp a contorului.
Consumul rațional înseamnă, printre altele, să vă montați becuri economice, care consumă puțin și să nu lăsați în funcțiune electronice și electrocasnice pe care nu le folosiți (fier de călcat, televizor etc.).
Citirea contorului nu e o obligație legală pentru persoanele fizice. E datoria operatorului de rețea (a distribuitorului de curent - n.red) să se ocupe de cititrea contorului. Numai că, până acum, distribuitorii n-au asigurat citiri lunare. Distribuție Energie Electrică România (DEER), care face distribuție în 18 județe din România, spre exemplu, a contractat Poșta Română pentru citirea contoarelor.
Și în celelalte județe, cel mai probabil, distribuitorii vor externaliza serviciul de citire a contoarelor.
Cu toate astea, nu strică să citiți lunar contoarul și să-i trimiteți indexul furnizorului (totul e mult mai simplu dacă furnizorul deja vă oferea și până acum opțiunea de autocitire și de transmitere a indexului).
Ce primește consumatorul vulnerabil?
Pentru persoanele cu venituri foarte mici, există și posibilitatea să beneficieze de prevederile Legii 221/2021, a Consumatorului Vulnerabil. De asemenea, legea le oferă sprijin persoanelor care sunt vulnerabile din alte motive. Spre exemplu, celor care au nevoie de curent pentru aparate medicale care îi țin în viață.
Strict referitor la venit, această lege prevede că familiile care au un venit brut lunar per membru sub pragul de 1.386 lei și persoanele singure care au sub 2.053 lei brut pe lună pot beneficia de un ajutor numit „supliment de energie” electrică în valoare de 30 de lei pe lună.
Consumatorii vulnerabili pot beneficia de acest ajutor chiar dacă - în temeiul aceleiași legi - solicită și un ajutor de încălzire sau de suplimente de energie pentru gaze (10 lei/lună) sau energie termică (10 lei pe lună) și consum de lemne (20 lei/lună).
O persoană este considerată consumator vulnerabil de autorități (în principal, de primăria localității în care locuiește și de Guvern) doar dacă solicită acest lucru, prin completarea unui formular destul de stufos.
Dacă, însă, o persoană constată că primește mai mulți bani prin schemele de plafonare și compensare a facturilor care li se aplică acum tuturor românilor, atunci are dreptul să nu completeze documentația și să nu se declare consumator vulnerabil.
Legea de aplicare a OUG 118/2021 prevede că o persoană nu poate beneficia de toate formele de sprijin, concomitent. Dar poate alege forma de sprijin care îi este cea mai avantajoasă.
Merită să ne mai schimbăm furnizorul de curent?
Merită să consulăm, în continuare, comparatorul de oferte ale furnizorilor pus la dispoziție de Autoritatea Națională pentru Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), din mai multe motive.
Pe de o parte, pentru că trebuie să ne menținem reflexul de a selecta un nou furnizor. Plafonarea și compensarea de prețuri la curent se vor încheia la 31 martie. Și ulterior va trebui din nou să căutăm cel mai bun raport calitate/preț pentru energie electrică.
Apoi, dacă găsim o ofertă mai bună decât cea a furnizorului la care suntem acum - fie și doar din punct de vedere al serviciilor oferite - putem opta pentru o schimbare de furnizor.
Vom vedea că mulți dintre furnizori cer pe KWh mult mai mult de 1 leu. Dar pentru consumatorul casnic acest lucru nu-l influențează direct. Furnizorii pot vinde la ce preț doresc energia, dar nu pot lua de la populație pe ea mai mult de 1 leu (sau aproximativ 0,7 bani, dacă persoana se încadrează în plafonul de consum și beneficiază și de compesare).
Prețul KWh din contract poate, într-adevăr, să fie mai mare de 1 leu. Dar furnizorul își va recupera acei bani (sau parte din ei), de la Guvern.
Merită, însă, să ne monitorizăm relația contractuală cu furnizorul. Pentru că plafonarea și compensarea se aplică doar până la finele lunii martie 2022. După aceea, vom plăti prețul KWh care figurează în contract. Iar dacă acest preț e mare, s-ar putea să avem o factură împovărătoare de primăvară, după o iarnă în care ne-am bucurat de ajutor de la stat.