Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunţat, miercuri, că a a declanşat acţiuni de control la principalii furnizori de energie electrică şi gaze naturale.
Sunt verificate obligația privind emiterea de facturi care să cuprindă informaţii corecte, transparente, clare şi complete, dar şi respectarea obligaţiei de emitere a facturii cu decontul final de lichidare, în cazul schimbării furnizorului.
ANRE recomandă clienților care au neclarităţi privind facturarea energiei electrice şi a gazelor naturale să se adreseze furnizorului care a emis factura, pentru clarificări, potrivit News.ro.
Acesta are obligaţia transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţei de judecată.
Pentru informații puteți suna la ANRE la numărul 0374.554.265 şi la numărul 021.9782.
Piperea: Contestaţi facturile mari la ANPC sau în justiţie!
Gheorghe Piperea, preşedintele Asociaţiei Parakletos privind protecţia consumatorilor, spune însă că cei care consideră că facturile la electricitate şi gaze sunt prea mari ar trebui să le conteste la ANPC, la Consiliul Concurenţei sau în instanţă, nu să aştepte ca statul să le rezolve problema.
"Faceţi plângeri, cât mai multe posibil, la ANPC şi la Consiliul Concurenţei, pentru că ceea ce se întâmplă sunt practici anticoncurenţiale, monopoliste, vi se impun nişte preţuri excesive, care vă ruinează. Acest lucru este un fapt anticoncurenţial, conform legislaţiei în materie de concurenţă", a spus Piperea, citat de Agerpres.
Potrivit acestuia, compensarea oferită de la bugetul de stat pentru facturile la energie şi gaze este nesemnificativă.
"Aceasta este soluţia la care trebuie să apelaţi, nu ceea ce spune ministrul Energiei, nu să refuzaţi pur şi simplu să plătiţi. Puteţi refuza să plătiţi, dar să obţineţi o astfel de îngheţare a facturilor, în baza unor acţiuni pe care să le faceţi în justiţie sau în faţa ANPC", a continuat Piperea.
El a dat exemplu de trei tipuri de clauze care pot fi considerate abuzive: actele adiţionale care intră automat în vigoare dacă utilizatorul nu trimite un răspuns, debranşarea în 30 de zile şi facturile de regularizare.
Cîţu îl atenţionează pe ministrul Popescu
Și preşedintele PNL Florin Cîţu a criticat, miercuri, afirmaţia ministrului Energiei, Virgil Popescu, care spusese că românii care nu primesc facturile compensate ar trebui să nu le plătească, până când nu sunt corectate de către furnizori.
”Haideţi să nu creăm probleme, pentru că fără cadru legal, dacă nu plăteşti factura, vor fi penalităţi, iar după penalităţi ţi se taie curentul. Nu l-am auzit pe domnul Popescu, dar dacă a spus aşa ceva, sper să vină să corecteze. Nu se poate să nu plăteşti factura. Aşa ceva nu se poate face”, a spus Cîţu, la DC News.
El a arătat că trebuie să fim foarte atenţi că, dacă îi îndemnăm pe oameni să nu plătească factura, atunci ”nu vor mai plăti taxe şi e complicat”.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, afirma, marţi, după şedinţa conducerii PNL, că acei consumatori casnici care au primit facturi calculatate greşit nu ar trebui să plătească până când nu li se reface factura.
„Evident, dacă vine următoarea factură şi aceea nerefăcută, eu cred că până la urmă se poate merge la retragerea licenţei acelui furnizor care nu respectă legea, pentru că nu poţi să te joci cu nervii oamenilor”, a spus Popescu.