Românul care face 8 milioane de euro din fotolii de masaj: A fost o experiență pe care am trăit-o și pe care am transformat-o într-un business #Interviu Adrian Rus, Komoder

Românul care face 8 milioane de euro din fotolii de masaj:  A fost o experiență pe care am trăit-o și pe care am transformat-o într-un business #Interviu Adrian Rus, Komoder

Un român vinde relaxare la pachet, într-un serviciu tip ”white glove” de mare succes în Barcelona, Londra, Budapesta, Milano, Zurich, dar și în toată România.

Numele său este Adrian Rus, a fost inclus în top „100 tineri manageri de top” realizat de Business Magazin, și a fondat Komoder în 2011, după ce a testat într-un aeroport un fotoliu de masaj.

Și-a dat seama că e o nișă ce merită exploatată și, cu 10.000 de euro, a intrat în business. S-a dovedit că intuiția sa nu a dat greș: astăzi vinde în fiecare lună pâna la 300 de fotolii de masaj numai în România, la care se adaugă și comenzile din Europa și de pe insule, pe care le onorează cu flota proprie de mașini.

Zece ani mai târziu, dintre care doi de pandemie în care oamenii au ajuns mai rar pe la SPA, afacerea sa urcă la 8 miloane de euro și nu se oprește aici.

”Am fost nevoiți să ne extindem pentru că, pur și simplu, avem clienți”, povestește Adrian Rus, într-un interviu despre povestea sa de antreprenoriat.

Cum s-a născut brandul Komoder?

Ideea si brandul Komoder s-au născut dintr-o întâmplare. Eu am testat un astfel de fotoliu în Germania, în aeroport, și, bineînțeles, la momentul respectiv aceste produse erau cumva fabricate și proiectate pentru o nișă foarte îngustă.

Pentru cei care trebuie să aștepte și pentru cei care așteaptă ca timpul să treacă. În aeroport, într-o sală de așteptare…

La momentul în care am văzut eu un astfel de fotoliu în aeroport mi-am dat seama că poate fi un gadget pentru a fi utilizat acasă, chestiune care ulterior s-a dovedit foarte interesantă, pentru că un astfel de fotoliu este, surprinzător, destul de mare.

Ocupă aproape 2 metri pătrați și presupune oarece spațiu alocat. Ei, spre surprinderea mea, produsele au început să se vândă foarte bine.

Primele produse pe care noi le-am comercializat au fost cele din gama Panasonic, ulterior am avut și alte branduri în portofoliu, până în 2013, după care ne-am creat propriul brand de produse, produsele Komoder, care sunt de departe mult mai performante decât brandurile amintite și vin cu mult mai multe funcții, mult mai multă tehnologie, și astfel s-a născut brandul Komoder.

A fost o experiență pe care am trăit-o și pe care am transformat-o într-un business care în septembrie 2021 a împlinit 10 ani.

Komoder e un brand 100% românesc, produsele noastre se livrează și în afara țării.

Noi am internaționalizat business-ul acesta și nu într-un soi de francizare, ci pur și simplu ne-am făcut propriile subsidiare în Franța, în Olanda, în Spania, Ungaria, Bulgaria, Italia.

Practic, sunt angajații noștri români pe care i-am relocat acolo, care sunt vorbitori de limbă nativă și astfel, practic, operăm o rețea de showroom-uri și de magazine care distribuie și vând spre clienții finali strict fotolii de masaj.

Mai mult decât atât, noi avem și rețeaua proprie de livrare și de distribuție, nu lucrăm cu parteneri în zona aceasta, pentru că serviciul nostru este de tip ”white glove”. Adică montăm, îi arătăm clientului cum funcționează, îi explicăm, punem în funcțiune, are posibilitatea de plată la livrare cu cardul.

Sunt niște servicii premium pe care le oferim clienților și am observat că noi nu livrăm strict un produs către clienții noștri, ci livrăm o experiență.

Experiența de a i se livra un proces consultativ, un proces în care clientul are controlul și știe exact fiecare produs ce face, de ce costă atât, care sunt beneficiile șamd. El nu cumpără un fotoliu adăugându-l în coș într-un site și la final să decidă că a fost un produs bun.

Motiv pentru care avem și rețeaua asta de showroom-uri în care angajații noștri fac vânzarea consultativă și clientul poate veni să experimenteze și să vadă cum funcționează un astfel de fotoliu și, bineînțeles, să vadă designul, culorile șamd.

Cât ați investit de la început până acum în acest business?

Investiția inițială a fost undeva la 10.000-15.000 de euro, tot ce a presupus crearea brandului, lansarea site-ului și importul primelor două produse. O investiție inițială destul de mică.

Investiția ulterioară a fost mai mare și aici mă refer la tot ce s-a întâmplat în ultimii cinci ani. Noi ne-am extins în afara țării și investiția practic a fost prin deschiderea a minim două showroom-uri anual în afara țării.

Investiția noastră este permanent în flota de mașini. Noi schimbăm flota de mașini o dată pe an, spre exemplu, sau o dată la doi ani, în fruncție de rodaj, de numărul de kilometri și, practic, avem o investiție permanentă în business prin extinderea rețelei de magazine, prin extinderea serviciului și a flotei de mașini și, bineînțeles, ne-am dezvoltat un centru logistic la Cluj, de unde deservim toată partea de Europa prin export.

Practic, ne-am făcut investițiile acum trei ani ca în momentul acesta să fim cea mai mare companie de profil din România și al doilea cel mai mare jucător din Europa pe business cu fotolii de masaj.

Anul trecut am investit o jumătate de milion de euro, chiar mai bine de atât, în tot ce presupune deschiderea a două noi showroom-uri și reînnoirea parțială a parcului de mașini. Asta a fost o investiție pe care anul trecut am făcut-o.

Anul ăsta investiția împreună cu anul trecut se apropie de un milion de euro.

Practic, tot ce noi producem ca și profit în România reinvestim prin extindere, prin deschiderea de noi showroom-uri.

De exemplu, ne-am pregătit de deschiderea unui nou showroom în Cotroceni, la începutul lunii noiembrie.

Deci practic tot ce facem reinvestim, pentru că astfel ne creștem cota de piață și reușim să ajungem la un număr mai mare de clienți.

Aveți în plan să vă produceți propriile fotolii?

Este un plan al nostru și face parte dintr-un plan de investiții pe care noi îl avem. E un plan ambițios de a produce în Europa ceva ce în acest moment se produce exclusiv în Asia. Pentru că în România sau în Europa nu există genul acesta de ecosistem cum există în industria de automotive, spre exemplu.

E mult mai dificil să produci un produs care nu are încă un market atât de mare și nu are nici siguranța volumelor care cresc de la an la an și ecosistemul acesta e foarte important pentru noi.

De unde să-ți cumperi materialul, de unde să-ți cumperi motoarele, ce tip de motoare șamd. În China e mult mai ușor să faci un astfel de business pentru că, pur și simplu, ai o fabrică ce produce material textil la 20 de kilometri.

Practic, e un plan al nostru de a ne produce sau măcar de a ne asambla un produs din gamă medie în Europa sau chiar în România.

Deci este un plan al nostru, încă nu am produs un astfel de fotoliu, ne uităm, analizăm, vedem care sunt oportunitățile.

În acest moment știm sigur că nu reușim să ajungem în targetul de preț pe care fabricile să mi-l livreze în acest moment.

Ce v-a determinat să vă orientați către această variantă?

În primul rând, vrem să avem propriul control. Suntem obsedați de control asupra serviciului de livrare, asupra designului de produs, asupra logisticii și, practic, este o obsesie a noastră de a livra o experiență ”wow” spre client.

Dacă am avea și control asupra produsului și am avea posibilitatea să creștem calitatea sau să creștem calitatea anumitor componente, spre exemplu, atunci lanțul nostru s-ar închide și am avea control de calitate pe toate planurile: producție, vânzare/marketing și livrare.

Asta ar fi pentru noi mixul ideal pentru a livra un produs fantastic.

Este singura piesă care ne rămâne de montat în puzzle-ul acesta și sperăm și lucrăm la chestia asta, că la un moment dat se va întâmpla, la un interval de 2-3 ani.

În ceea ce privește aprovizionarea din Asia, ați întâmpinat probleme în ultima perioadă?

Pentru noi, nu. Observ că sunt jucători din alte industrii mai mari care se plâng de lipsa stocurilor, de prețuri crescute la transporturi șamd. Am evitat aceste probleme, ne-am aprovizionat din timp, avem permanentă investiție în stocuri, nu simțim asta.

În România, dar poate și la nivel de Europa, cine cumpără astfel de fotolii?

Foarte multe dintre produsele noastre ajung a fi utilizate în cadrul familiei.

Dacă dumneavoastră aveți o familie cu 3-4 membri, vă veți cumpăra un astfel de fotoliu pentru că veți avea dureri lombare, pentru că stați mult timp la calculator, aveți zona cervicală blocată, nu puteți să vă duceți la SPA, la înot, la alte activități fizice, pentru că este pandemie.

Acesta este genul nostru de profil și business-ul nostru a crescut în ultimii doi ani, tocmai pe baza acestor lucruri.

Profilul nostru de client arată așa: între 30 și 60 de ani, persoană care petrece mult timp la birou și care simte dureri lombare, dureri cervicale, se simte obosit, nu reușește să facă sport cât și-ar dori, nu are timp. Și fotoliul nostru rezolvă exact această problemă.

Vine în ajutorul oamenilor cu soluția: Masajul întregului corp cu masajul osaturii paravertebrale care estompează cele mai cunoscute dureri, de la statul pe scaun la mișcările bruște, statul incomod la laptop. Acestea sunt activitățile noastre care ne produc disconfort.

Foto: Facebook/Komoder
Privind în urmă, față de ce făcea un astfel de fotoliu când l-ați observat dumneavoastră în aeroport și ce face acum, cum s-au schimbat lucrurile?

Vorbim de un interval de 10 ani în care produsul a evoluat fantastic și aici mă refer, în primul rând, la faptul că se integrază mult mai multă tehnologie.

Ultimul nostru produs care s-a lansat în luna august este un produs care scanează inclusiv corpul, vede ce înălțime și greutate aveți, vede care este nivelul de oxigen din corp, vă spune exact ce circulație periferică aveți. E un fotoliu de masaj tip medical.

Într-atât de mult a evoluat fotoliul încât noi îi facem update online.

Adică dacă ai o problemă de soft, dacă nu funcționează o componentă, noi putem să vedem de la distanță ce problemă are produsul acesta.

Și, mai mult decât atât, el se poate conecta la WiFi, intră pe Internet, aveți o tabletă la îndemână pe care vă puteți uita pe YouTube, să ascultați muzică, puteți să vă uitați pe Netflix la un film, spre exemplu, în timpul masajului.

Puteți să vă salvați un profil al utilizatorului, iar de fiecare dată fotoliul va ști cine e așeazat în fotoliu.

Într-atât au evaluat, de la un produs care avea trei butoane (să pornească, să oprească, să pună pe pauză), la un produs echipat cu toate produsele enumerate mai devreme.

Foto: Facebook/Komoder
Cât costă un astfel de fotoliu?

Gama noastră de fotolii pleacă de la 1.000 de euro și ajunge până la 12.900 de euro.

Urmează o campanie de lansare a unui produs foarte inteligent, un produs care să satisfacă toate nevoile unui consumator casnic, de exemplu, este în gama de 1.900-2.500 de euro.

Acesta e intervalul de prețuri în care noi am mers cel mai bine, cu un produs care se numește Komoder Focus 2.

Câte astfel de fotolii vindeți într-o lună, spre exemplu?

Depinde de piețe. În România vindem 200-300 de unități, în afara Europei vindem între 50 și 100.

În medie, vindem undeva în jur de 500 de unități lunar.

Foto: Facebook/Komoder
Anul 2020 și parte din 2021 a venit cu vânzări mai mari, având în vedere pandemia și faptul că oamenii au stat mai mult pe acasa?

Pentru noi pandemia fost un Black Friday. A început mai devreme cu câteva luni – și aici mă refer la anul 2020 – am simțit o creștere a vânzărilor și a fost un boost foarte puternic pentru noi. Practic, noi am crescut o cifră de afaceri din 2019 în 2020 la 5 milioane de euro de la 3 milioane.

Pandemia ne-a ajutat cum, probabil, pe cei mai mulți dintre retaileri i-a ajutat, dar la fel de mult ne-a ajutat că am avut o expunere mai bună, un marketing mai consecvent și ne-am asigurat, oarecum, o piață mai interesantă în afara țării prin deschiderea de noi showroom-uri la Lyon, în UK în Londra și, mai nou, un showroom la Pécs în Ungaria.

Ce estimări aveți pentru 2021 ca cifră de afaceri?

Planul nostru pe care noi ni l-am setat ca și companie românească, aici incluzând și exporturile și vânzările locale, este de 8 milioane de euro pentru anul 2021. În acest moment, suntem în obiectivul vizat și estimările noastre sunt că ne vom atinge acest obiectiv.

Fiind un produs atât de nișat, este un plan ambițios al nostru, pentru că să nu uităm faptul că pandemia nu a venit doar cu oportunități, ci a venit și cu probleme, de exemplu, și cu o putere de cumpărare mai scăzută pentru un anume segment de piață, cu prețuri mai mari pentru anumite produse.

Din perspectiva mea, cred că e un plan greoi, dar nu imposibil de atins. Suntem în obiectiv și părerea mea este că vom face 8 milioane de euro în 2021.

Sunteți prezenți în Barcelona, Londra, Budapesta, Milano și curând în Zurich. Cum ați reușit această expansiune?

E o strategie a noastră de a vinde mai mult. Piața din România este o piață bună, pe care noi am început, dar capacitatea noastră de a vinde și de a livra nu se oprește la granițele României.

Flota noastră de mașini poate să meargă și în nordul Norvegiei, poate să meargă și în Irlanda, pentru că echipajele de livrări sunt ale noastre și avem capacitatea aceasta de a livra oriunde în Europa.

Chiar și dacă nu suntem pe uscat. Deci vorbim de insule, vorbim de Irlanda, de Palma de Mallorca. Avem capacitatea de a livra în aceste insule, chiar cu flotă proprie.

Practic, acesta este motivul nostru pentru care ne-am extins.

Având capacități din investițiile pe care le-am făcut, având permanent marfă în stoc și permanentă flotă disponibilă, ne-am orientat spre alte țări.

Și asta presupune ca site-urile să fie într-o anume limbă, oamenii să fie vorbitori de limbă nativă, showroom-urile să fie deschise pentru clienți în confortul ariei lor.

A fost o nevoie de a ne extinde pentru că, pur și simplu, avem clienți.