Noile tarife impuse de Trump la importurile de petrol din Canada și Mexic avantajează rafinăriile europene și asiatice

Noile tarife impuse de Trump la importurile de petrol din Canada și Mexic avantajează rafinăriile europene și asiatice
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Noile tarife impuse de preşedintele american Donald Trump asupra importurilor de petrol din Canada şi Mexic vor oferi rafinăriilor europene şi asiatice un avantaj competitiv faţă de rivalele lor din SUA, potrivit analiştilor şi participanţilor din industrie consultaţi de Reuters.

Trump a ordonat sâmbătă impunerea unor tarife de 25% asupra importurilor din Canada şi Mexic şi de 10% asupra bunurilor din China, măsuri care, conform oficialilor Casei Albe, sunt menite să abordeze o urgenţă naţională legată de traficul de fentanil şi imigraţia ilegală.

Deşi produsele energetice canadiene vor avea doar o taxă de 10%, importurile de energie din Mexic vor fi afectate de tariful complet de 25%.

Aceste tarife aplicate celor mai mari două surse de import de ţiţei pentru SUA vor creşte costurile pentru tipurile mai grele de petrol necesare rafinăriilor americane pentru o producţie optimă, ceea ce le-ar putea reduce profitabilitatea şi chiar forţa unele unităţi să îşi diminueze producţia.

Această situaţie oferă însă o oportunitate pentru rafinăriile din alte regiuni să îşi crească producţia şi să compenseze diferenţele din piaţă. În prezent, SUA sunt un exportator de motorină şi un importator de benzină, ceea ce face ca dezechilibrele comerciale să afecteze direct consumatorii şi preţurile la pompă.

"Reducerea exporturilor americane de motorină ar susţine marjele de rafinare din Europa, în timp ce ar putea apărea mai multe oportunităţi de export în piaţa benzinei, deja puternic afectată," a declarat pentru Reuters David Wech, economist-şef al companiei de consultanţă Vortexa. Acesta a adăugat că, "per total, măsura este benefică pentru rafinăriile europene, dar probabil nu şi pentru consumatorii europeni."

Un director dintr-o casă de brokeraj a confirmat că marjele europene ar putea creşte, întrucât Coasta de Est a SUA va fi nevoită să importe mai multă benzină. Acesta a concluzionat că "rafinăriile europene şi asiatice sunt marii câştigători ai acestor tarife."

Impactul tarifelor va forţa, cel mai probabil, producătorii de petrol afectaţi să reducă preţurile pentru a găsi cumpărători. Matias Togni, fondatorul firmei de analiză Next Barrel, a declarat că rafinăriile asiatice sunt bine poziţionate pentru a absorbi petrolul mexican şi canadian la preţ redus, ceea ce le-ar putea creşte marjele de profit.

De asemenea, rafinăriile asiatice ar putea beneficia datorită capacităţii lor de a prelucra ţiţei greu şi a ritmului ridicat de operare pe care îl menţin.

Randy Hurburun, şeful diviziei de rafinare de la Energy Aspects, a explicat că "rafinăriile asiatice sunt într-o poziţie avantajoasă datorită echipamentelor necesare pentru procesarea ţiţeiului greu şi a faptului că îşi cresc în prezent ratele de producţie."

Extinderea conductei Trans Mountain (TMX) din Canada, finalizată în mai 2023, permite acum transportul a 590.000 de barili pe zi către Coasta Pacificului a Canadei, ceea ce înseamnă că petrolul canadian ar putea ajunge mai uşor pe piaţa asiatică, compensând eventualele reduceri ale importurilor din Venezuela şi Arabia Saudită.

În plus, rafinăriile din regiunea Asia-Pacific ar putea profita de oportunităţile de arbitraj pentru combustibil către Coasta de Vest a SUA, unde costurile mai mari ale materiilor prime ar putea reduce oferta locală.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇