Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță că a fost ales, în sfârșit, constructorul pentru încă 17,5 kilometri din A0, viitoarea Autostrada de Centură de Capitalei.
Ca să fie mai ușor de construit, A0 – a cărei lungime totală va depăși cu puțin 100 de kilometri – a fost împărțită în două semi-inele: unul nordic și unul sudic.
Anunțul făcut de CNAIR vizează primul tronson din inelul nordic, lung de circa 17,5 kilometri.
Această porțiune de autostradă va începe în dreptul A1 și va urca până la DN1 (în zona Corbeanca).
De fapt, CNAIR i-a desemnat încă din toamna trecută câștigători pe italienii de la Impressa Pizzarotti. Dar au urmat mai multe contestații.
Așa că abia acum decizia este definitivă: italienii urmează să construiască cei 17,5 km de autostradă, în asociere cu Retter Project Management SRL.
Șantierul prevede și realizarea a două pasaje. Unul dintre ele, lung de 733 de metri, va trece peste o cale ferată. Iar al doilea va avea 650 de metri și va trece peste râul Colentina.
Pizzarotti și Retter au la dispoziție 12 luni ca să proiecteze autostrada și alte 22 de luni să o construiască. Aşadar, acest tronson va fi gata cel mai devreme în 2025.
Valoarea totală a contractului este de 815.075.249 lei, potrivit CNAIR.
Stadiul autostrăzii, pe restul semi-inelului nordic
Următorul tronson, care leagă DN 1 de DN2, are aproximativ 19 kilometri. Pe această porțiune, șoseaua va fi construită de UMB Spedition. Lucrările nu au început încă.
Lotul 3, dintre DN2 și DN3, are 8,6 kilometri. La licitație, CNAIR a ales, inițial, un constructor turc, Nurol Insaat. Ulterior, CNAIR a fost obligată să reevalueze ofertele și a declarat câștigătoare firma Ictas Insaat Ve Ticaret.
La acest moment, pe acest lot există probleme cu exproprierile și devierea unor țevi de gaze, potrivit unei situații a lucrărilor în derulare pe care a întocmit-o CNAIR.
Lotul 4, lung de 4,47 km, dintre DN3 și A2, va fi construit de UMB Spedition. Proiectarea este finalizată, dar lucrările nu vor începe mai devreme de toamna anului acesta (sau, în funcție de vreme, în primăvara anului 2023). Motivul: UMB a început, în toamna trecută, un studiu de mediu care durează un an. Fără el, nu poate intra pe șantier.
Șanse unei prime inaugurări, pe semi-inelul sudic
Și semi-inelul sudic al A0 a fost împărțit în 3 loturi. Stadiul lucrărilor de aici este mai avansat.
Lotul 1 începe în estul Capitalei, din zona intersecției cu A2 și până la Jilava.
Sunt 16,9 kilometri de șosea pe care o construiesc turcii de la Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, în baza unui contract semnat în 2019. Lucrările sunt finalizate în proporție de doar 28,16%.
Întârzierile au fost cauzate, în principal, de restricții de transport pe care Primăria Măgurele i le-a impus constructorului.
Lotul 2 începe de la Jilava și continuă până la DN 6. Are 16,3 kilometri și este construit tot de Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS. Aici, lucrările sunt la peste 52%. E lotul cu cele mai mari șanse de inaugurare, cel mai probabil în 2023.
În cele din urmă, lotul 3, de la DN6 până la Autostrada A1, se întinde pe 17,79 kilometri și este construit de Aktor. Firma a primit autorizație de construcție în iulie 2021 și trebuia să înceapă lucrările în octombrie. Potrivit CNAIR, Aktor nu și-a finalizat, încă, nici măcar organizarea de șantier (adică organizarea barăcilor, a parcării de utilaje, a spațiul de depozitare a materialelor etc).
Scopul A0 este, în primul rând, să preia traficul greu, de tranzit, din zona Capitalei. Cu alte cuvinte, tirurile și alte mașini mari care doar tranzitează zona nu vor mai avea de ce să intre pe Drumul Național Centura București (DNCB) și vor rămâne pe A0. Iar DNCB ar urma să devină un fel de bulevard orbital, pe care să-l folosească mai degrabă șoferii din oraș și din împrejurimi.