Internetics, festival organizat de The Institute, a devenit un punct de întâlnire important pentru profesioniștii din domeniul digital din România.
Internetics aduce laolaltă cele mai interesante campanii din industrie și oferă recunoaștere pentru creativitatea și inovația agențiilor și brandurilor. Ediția din 2024 – Internetics. Update your clout. – reunește 28 de agenții și 59 de branduri și ONG-uri, punând accent pe proiectele cu adevărat relevante în comunicarea digitală.
În acest interviu, Spotmedia a avut ocazia să afle ce funcționează în publicitatea digitală, care sunt direcțiile spre care ar trebui să îndreptăm atenția și cum putem aborda viitorul în această industrie în continuă schimbare cu trei dintre cei 90 de jurați Internetics, Adrian Calărăşu, Tudor Ghiurcă și Gabriel Iova.
Adrian Călărașu are peste 17 ani de experiență în marketing de brand, media digitală și comunicare, lucrând atât în companii multinaționale, cât și locale. Experiența sa acoperă mai multe industrii și îl ajută să dezvolte strategii eficiente.
Tudor Ghiurcă a acumulat experiență la companii de top precum Heineken România, Ursus Breweries, Vodafone și Unilever. În prezent, este director de marketing și trade marketing la Secom Healthcare Group, unde contribuie la creșterea și succesul companiei.
Cu o experienta de peste 16 ani, Gabriel Iova, digital marketer, a lucrat în domenii diverse precum comerțul electronic, retail, FMCG și sănătate. Este dedicat să ofere experiențe de calitate pentru clienți, fiind specializat în strategii bazate pe date și transformare digitală.
Ei ne oferă perspectivele lor despre ce contează în marketingul digital și cum se pregătesc pentru a judeca cele mai bune lucrări din industrie.
Având în vedere experiența voastră în jurizarea competiției Internetics, ce v-a motivat să reveniți ca membri ai juriului și care sunt aspectele principale pe care le urmăriți atunci când evaluați proiectele înscrise?
Adrian Călăraşu (CA): Particip pentru a treia oară la jurizarea Internetics și mă bucur să fac parte din juriu din nou. Este un moment bun pentru mine, deoarece am ocazia să mă documentez în detaliu și să înțeleg mai bine povestea din spatele strategiei, punctul de plecare, obiectivele urmărite, targetul țintă și cum s-a realizat implementarea.
Unul dintre criteriile pe care le urmăresc este modul în care a fost aplicată strategia. S-a pornit de la un insight de consumator? Îndeplinește ideea creativă obiectivele brief-ului? Există un fir rosu, ușor de urmărit, în implementare?
Tudor Ghiurcă (TG): Nu este prima oară când am avut ocazia de a fi parte din juriu pentru Internetics. Experiențele mele profesionale anterioare, mai ales în domeniul inovării de produs, construcției de brand și creării de noi modele de business, îmi influențează foarte mult modul în care evaluez înscrierile.
Mă uit cu atenție la cum campaniile reușesc să provoace status quo-ul și să aducă un impact real, atât asupra pieței, cât și asupra consumatorului. În plus caut să înțeleg importanța execuției impecabile și alinierea la obiectivele de business
Gabriel Iova (GI): Este a doua oară când jurizez competiția și o consider o experiență deosebită din mai multe puncte de vedere. Ador faptul că ai oportunitatea, ca jurat, de a cunoaște detaliile celor mai îndrăznețe și interesante proiecte și campanii digitale de la noi. Descoperi, de exemplu, ideile creative sau soluțiile inovative cu care vin aceste proiecte.
Apoi, este și diversitatea de perspective pe care o regăsesc în juriul Internetics. Pentru că juriul este format din specialiști din diferite domenii ale industriei digitale precum publicitate, marketing, tehnologie sau comunicare se creează discuții variate și analize complexe, proiectele fiind jurizate atât din punct de vedere creativ, cât și din punct de vedere al execuției, inovaţiei tehnologice și al rezultatelor obţinute. Este o experiență cu adevărat deosebită.
În opinia voastră, care sunt aspectele esențiale pe care ar trebui să le aibă în vedere brandurile și agențiile pentru a dezvolta campanii relevante și memorabile? Ce rol joacă colaborarea în succesul unei campanii și ce ar trebui să ia în calcul mai des atât clienții, cât și agențiile?
CA: Fiecare are rolul său distinct, din punctul meu de vedere. Brandurile ar trebui să aloce mai mult timp pentru research și să ofere date relevante către agenții, (in brief-uri si debrief-uri), iar agențiile ar trebui să vină cu libertatea și profesionalismul pentru identificarea acelui insight valoros.
Este o simbioză între un tip de gândire data driven şi un mod de gândire axat pe storytelling si visual telling. Iar când brandul si agenţia au încredere unul în celalalt, curaj şi vizune şi cele 2 lumi se întâlnesc, poate ieşi ceva memorabil. Răbdarea de a crea ceva frumos este de multe ori pusă pe planul secundar din cauza presiunii deadline-ului ”ieri” și a volumului mare de livrabile.
TG: În campaniile din industrie, ar trebui să vedem mai des o combinație de autenticitate și curaj. Este esențial ca brandurile să își găsească vocea proprie și să o exprime clar, într-un mod care să rezoneze cu valorile și așteptările consumatorilor moderni. În același timp, curajul de a experimenta, de a încerca idei noi și de a inova, chiar și atunci când există riscuri, poate face diferența între o campanie obișnuită și una cu adevărat memorabilă.
Ce ar trebui să ia în calcul mai des clienții: Conexiunea emoțională – Nu e suficient să comunici un mesaj funcțional. Clienții ar trebui să pună mai mult accent pe crearea unei legături emoționale puternice cu consumatorii. Colaborarea deschisă cu agențiile – Procesul creativ funcționează cel mai bine când există un parteneriat real între brand și agenție.
În loc de un raport de simplu furnizor-client, ar trebui să fie un schimb de idei în care ambele părți își aduc contribuția activă și creativă. Focus pe valoarea pe termen lung, nu doar pe rezultate imediate – De multe ori, campaniile sunt concepute doar pentru a obține rezultate rapide, dar clienții ar trebui să investească mai mult în construirea brandului pe termen lung. Este important să balanseze între obiectivele imediate și sănătatea brandului în viitor.
GI: Depinde foarte mult de perspectiva din care privești lucrurile. Mi-ar plăcea să văd mai multă autenticitate, atât din punct de vedere al poveștii reale de brand, al valorilor pe care brandul le aduce într-un proiect de comunicare, cât și din partea creativă, al agențiilor care traduc povestea și valorile brandului transformându-le într-un proiect de comunicare.
Un alt diferențiator major este și implicarea consumatorilor la crearea campaniilor sau produselor unui brand. Ar ajuta mult atât clienții, cât și agențiile crearea de comunități de brand și integrarea feedback-ului clienților în crearea și dezvoltarea proiectelor. Și aș mai menționa măsurarea și optimizarea în timp real al proiectelor.
Sunt multe campanii care nu acordă suficientă atenție acestor aspecte. O mai strânsă colaborare între clienți și agenții ar duce la o ajustare mult mai rapidă a tacticilor și strategiilor unei campanii.
Cum credeți că impactează creșterea rapidă a tehnologiei calitatea și natura proiectelor digitale și în ce mod crezi că tehnologia AI va influența sau modela standardele viitoare ale industriei?
CA: Tehnologia AI va afecta atât calitatea, cât și natura proiectelor digitale. Calitativ vom avea posibilitatea să experimentăm cu o serie de tool-uri AI based care pot să producă conținut interesant, diversificat, contextualizat în bugete rezonabile, într-un timp scurt. Partea cea mai interesantă va fi în zona de automatizări de procese și interpretarea unui mix de date, din ce în ce mai complex.
TG: AI va contribui la stabilirea unor noi standarde de eficiență, personalizare și inovație. Proiectele digitale vor trebui să fie mult mai data-driven, iar brandurile care adoptă tehnologiile AI devreme vor avea un avantaj competitiv semnificativ.
Cu toate acestea, în ciuda automatizării și avansurilor tehnologice, creativitatea umană și capacitatea de storytelling rămân elemente esențiale. Transformările profunde pe care le văd - personalizarea la scară largă, automatizarea proceselor, interacțiuni imersive și experiențe inovatoare.
GI: Pe lângă faptul că au permis dezvoltarea unor proiecte care erau anterior imposibil de realizat, noile tehnologii au eficientizat și automatizat procese complexe reducând erorile umane, au crescut capacitatea de capturare și de analiză a unor volume mari de date în timp real ducând astfel la o optimizare continuă și implicit la o creștere a calității proiectelor digitale. Și tot cu ajutorul noilor tehnologii reușim astăzi să construim proiecte care oferă experiențe personalizate, adaptate fiecărui utilizator în parte.
În ceea ce privește tehnologia AI, aceasta va schimba fundamental atât calitatea și natura proiectelor digitale, cât și standardele viitoare la care ne vom raporta. La cum arată astăzi, cred că tehnologia AI va influența și modela standardele viitoare ale industriei.
De exemplu, AI-ul poate astăzi detecta un stil de comunicare personalizat sau genera conținut adaptat audienței țintă, ceea ce deschide un orizont de oportunități creative.
Care crezi că este cea mai bună campanie din România din toate timpurile?
TG: Pepsi Retro, 2011.
GI: "Unirea - Dorel, Gogu și ceilalți din gașca de muncitori" este una dintre puținele campanii care a bifat toate obiectivele.
Ce sfaturi le-ai da agențiilor și brandurilor care doresc să exceleze în comunicarea digitală?
CA: Atât brandurile, cat și agențiile ar trebui să aibă acest rol în ADN-ul lor, iar dacă nu au acoperit acest aspect, al mindset-ului digital, sunt deja cu un pas in urmă. Și, până la urmă, ce este comunicarea digitală dacă nu viața de zi de zi?
Suntem înconjurați de comunicare digitală de la cafeaua de dimineață şi citirea ştirilor până la programarea la medic sau booking-ul următorului concediu. Dacă nu știi să faci un lucru, poți mereu să-l înveți, si aici training-urile joacă un rol important, sau poţi să angajezi o echipă de profesionişti care au knowledge strategic şi tehnic. Iar România este o piaţă în dezvoltare şi devine din ce in ce mai ofertantă pe partea de resurse umane cu skill-uri digitale.
TG: O înțelegere profundă a publicului țintă, autenticitate și transparență, accent pe storytelling, agilitate și deschidere la experimentare.
GI: Să își adapteze strategiile la cerințele actuale, să construiască o identitate de brand autentică, să se axeze pe o strategie omnichannel și să ofere conținut relevant și de calitate.
Ce noi categorii sau domenii ai dori să vezi incluse în competițiile Internetics viitoare?
CA: Mi-ar plăcea o categorie despre comunicarea politică.
GI: Eu cred că ar fi interesant să fie categorii dedicate pentru AI și pentru automatizări.
Cum vezi evoluția rolului comunicării digitale în următorii 5-10 ani? Cum arată viitorul în digital?
CA: Prezent în toate aspectele lanțului de comunicare. Vor apărea noi canale de comunicare, noi rețele sociale și se vor schimba generațiile de consumatori.
TG: Marketing predictiv și personalizare avansată, automatizarea proceselor de marketing și responsabilitate socială.
GI: Profund influențat de inovații tehnologice și schimbări sociale. AI-ul va deveni elementul central al comunicării digitale, iar metaversul va fi din ce în ce mai relevant.
Și în final, de ce merită să te înscrii la Internetics?
CA: Participarea la Internetics reprezintă un excelent exercițiu de sinteză a eforturilor și oferă un moment oportun pentru introspecție și aprecierea muncii realizate.
TG: Pentru a inspira pe ceilalți, pentru a ajuta progresul industriei.
GI: Înscrierea la Internetics aduce multe beneficii, inclusiv acces direct la feedback-ul experților din fiecare arie a digitalului românesc și notorietate în rândul clienților.
Împreună, Adrian, Tudor și Gabriel evidențiază aspectele esențiale ale succesului în campaniile digitale, de la elaborarea unor strategii bine gândite la capacitatea de a răspunde provocărilor pieței. Aceștia subliniază importanța colaborării între agenții și clienți, evidențiind că o viziune comună și un angajament față de inovație pot transforma ideile în rezultate tangibile. Într-un peisaj digital dinamic, aceste perspective oferă nu doar o înțelegere profundă a provocărilor curente, ci și un ghid pentru viitorul publicitatii digitale.
Cu Adrian, Tudor și Gabriel vă puteți întâlni pe 25 noiembrie, la NORD Events Center by Globalworth. Internetics este un moment de recunoaștere a excelenței în digital și o sursă de inspirație pentru tot ce înseamnă comunicare și marketing în România.
Internetics este un proiect prezentat de: THE INSTITUTE.
Parteneri: UniCredit Bank, Purcari, Kozel, Globalworth, Coca-Cola, YouTube
Proiect cultural finanţat de: Ministerul Culturii
Parteneri ai Industriei: IAA, UAPR, ADC Romania, BRAT
Cu sprijinul: Primăriei Municipiului București prin ARCUB
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: IQads, Smark, BIZ, spotmedia, RADOR, Agerpres, PR Wave, EventsMAX
Parteneri Tradiţionali: Netvibes, mediaTRUST
O Campanie: Gavrilă&Asociații