În România se va introduce de la 1 ianuarie facturarea electronică obligatorie. Va exista astfel obligația emiterii facturilor în format electronic și transmiterea acestora prin sistemul RO e-Factura, administrat de Ministerul Finanțelor.
Iar emitentul nu ar mai avea nevoie să obțină acordul destinatarului pentru a emite o factură în format electronic, scrie Economica.net.
Piaţa de facturare online se împarte în principal între cele două companii care au o cotă de 65-70%: FGO şi SmartBill, urmate de mai multe firme ceva mai mici, ca Oblio, Facturez.ro etc.
Valeriu Filip, unul dintre cei trei acționari ai FGO, spune că implementarea sistemului se confruntă cu două probleme principale: infrastructura de servere a ANAF și problema resurselor umane ale Fiscului care trebuie să supravegheze sistemul.
Antreprenorul precizează că, din punct de vedere al infrastructurii de servere ANAF, ”sunt momente când pică totul pentru 23 din 24 de ore, contabilii se trezesc noaptea să depună declarații, iar noi, la FGO.ro, trimitem alerte când este serverul ANAF – SPV pregătit să accepte documente. Statul nu duce lipsă de “lessons learned”, cel puțin din feedback-ul actual primit de la grupurile profesionale”, spune Filip.
Al doilea aspect critic este din punct de vedere al resurselor umane ale ANAF, care administrează și văd toate datele pe care le vor trimite toți antreprenorii, fapt care reprezintă o mare problemă care ține de un foarte necesar control și o trasabilitate pentru cine/cum/când s-a uitat și în datele cui, în baza cărui mandat sau control?
”În general, pentru întreaga piață de software din România, credem că forțarea implementării de la 1.1.2024 este ca un 3 în 1: o șansă, un diferențiator, dar și un nivelator. Sunt pe piața componente software dezvoltate acum 10-15 ani cărora li se acorda doar mentenanța și care sunt învechite, componente care nu vor mai fi actualizate și care vor trebui, ca și hârtia, înlocuite cu soluțiile moderne pe care nu doar FGO.Ro, ci întreaga piața s-a străduit sa le dezvolte în ultimii doi ani”, precizează Valeriu Filip.
Potrivit acestuia, pentru o implementare reușită a acestui proiect sunt necesare norme clare de aplicare și procedură.
”Din păcate, proiectul nu este doar tehnic, este un proiect cu o rară anvergura și care are nevoie urgenta de norme de aplicare și proceduri clare, consultare pe toate planurile între stat și antreprenori, contabili, eventual furnizori de servicii tehnice similare, poate din alte țări, dar și foarte multă transparență, comunicare, servicii suport/asistență, măsuri care sa dovedească ca statul nu este un bici ci un ajutor pentru antreprenor”.