După 12 ani, Transalpina încă nu e modernizată. Bode promite că face reparațiile strict necesare

După 12 ani, Transalpina încă nu e modernizată. Bode promite că face reparațiile strict necesare

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, promite că Guvernul Orban va continua lucrările de punere în siguranță a Transalpinei, astfel încât românii să poată folosi șoseaua.

Modernizarea acestui drum spectaculos a început în 2008, tot într-o guvernare liberală. Pe atunci, premierul Orban conducea Transporturile.

Din păcate, lucrările nu s-au terminat nici până astăzi și nimeni n-ar putea spune când se vor finaliza.

Șoseaua cunoscută sub numele de Transalpina este, de fapt, un drum național (DN 67C) lung de 184 de kilometri și care urmează traseul Bengeşti – Novaci – Rânca – Obârşia Lotrului – Sebeş. Drumul străbate Munții Parângului.

ADVERTISING

Este șoseaua aflată la cea mai mare înălțime în România. Trece prin pasul Urdele, la 2.145 de metri.

Traseul prin munte pe care îl urmează drumul există de multă vreme. Poate chiar de sute de ani, potrivit unor istorici români. Cert este că în acest drum s-au investit și în timpul Primului Război Mondial. Și apoi din nou, după câteva zeci de ani, printr-un proiect susținut de Carol al II-lea.

Deși e un drum cu mare potențial turistic, după 1989 în întreținerea sa nu s-a investit aproape deloc. Așa că șoseaua s-a degradat până când aproape că nu mai putea fi folosită.

în 2008, pe când era condus de Ludovic Orban, Ministerul Transporturilor (prin Compania de Drumuri) a contractat compania Romstrade (firma omului de afaceri Nelu Iordache) pentru modernizarea șoselei. Valoarea contractului era de 345 de milioane de euro.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Romstrade a efectuat parte dintre lucrări, dar prin 2014 – când a intrat în insolvență – a abandonat șantierul drumului. Așa că șoseaua a început din nou să se degradeze.

Procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA) l-au acuzat pe Nelu Iordache că ar fi instigat directori din teritoriu ai Companiei de Drumuri să falsifice documente și i-ar fi încurajat să îi deconteze cheltuieli și lucrări fictive. La începutul lui 2020, Curtea de Apel București a dispus, prin decizie definitivă, achitarea lui Nelu Iordache în acest caz.

Întrebarea este: ce facem acum cu Transalpina, în condițiile în care drumul are un mare potențial turistic?

ADVERTISING

Prezent în teritoriu alături de Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a spus că prin Compania de Drumuri s-au pus în siguranță 32 de kilometri din șosea. Și că aceste operațiuni vor continua.

”În 2014, CNAIR a cerut predarea acestu obiectiv, la stadiu fizic (adică gradul de construcție – n.red.) de 87,5%. În 2015, Tribunalul București a dispus darea către Craiova (a sectoarelor 1 și 2) și către DRDP Cluj a sectoarelor 3 și 4 (DRDP Cluj și DRDP Craiova sunt direcții în cadrul CNAIR).

Din păcate, în ultimii ani nu s-a investit aproape nimic în întreținerea și punerea în siguranță a acestui obiectiv. Cei dinaintea noastră o puteau face. Dar n-au făcut-o.

https://www.facebook.com/lucianbode.ro/videos/282118663067878/?v=282118663067878

De aceea, Guvernul Orban, prin DRDP Cluj, a decis ca în acest an, din bugetul de întreținere al CNAIR, să aloce 16,3 milioane de lei pentru lucrări de punere în siguranță.

Vorbim despre așternerea a 32 km de covor asfaltic, de montarea a 10.000 de metri liniari de parapete de beton și 250 de indicatoare (...)

Vom continua cu astfel de lucrări și pe celelalte 3 sectoare ale drumului”, a precizat Lucian Bode.

Întrebat de presă dacă Transalpina - a cărei modernizare a început acum 12 ani, în mandatul său de ministru - va putea fi finalizată într-un an sau doi, premierul Ludovic Orban a declarat că totul depinde de clarificarea situației drumului în instanță.

Până atunci, ministrul Transporturilor și premierul au plecat să inspecteze lucrările deja finalizate de punere în siguranță.

Citește și:

Orban: Finanțăm cu cât e nevoie aeroportul din Brașov. Va fi gata înainte de termen

Ministrul Bode spune că lotul 2 din Autostrada Comarnic-Brașov va fi gata în noiembrie, cu 10 luni înainte de termen

Ministrul Bode promite că începe lucrările la peste 150 km de autostrăzi şi drumuri expres în 2020

Bode anunță că va inaugura aproape 25 de km de autostradă, în august

Inaugurarea metroului spre Drumul Taberei s-a amânat iar, pe termen nedeterminat. Orban spune că se va deschide ”când va fi posibil din punct de vedere tehnic”, Bode și-a cerut scuze


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇