Compania de curierat Sameday anunță că a făcut investiții masive, de circa 60 de milioane de euro, în echipamente, în transport și în rețeaua sa de easybox-uri, pentru a face față livrărilor de Black Friday și apetitului în creștere pentru cumpărături online al românilor, bulgarilor și maghiarilor.
În depozitul său central de lângă Centura București, Sameday și-a construit un mezanin de 1.500 mp pe care instalează, în aceste zile, 3 noi echipamente de sortare.
Îi sunt necesare aceste noi echipamente – care vor funcționa concomitent cu altele 2, mai mari, amplasate la sol încă din anii trecuți – deoarece Sameday se așteaptă ca în 2024 numărul maxim de comenzi înregistrate în cea mai aglomerată zi de Black Friday să crească de la 550.000 (cât a fost în 2023), la 850.000.
Pas cu pas: cum ajunge la noi o comandă online
Pachetele cu produsele comandate de noi ajung, de la comerciant, în depozitul Sameday.
Sunt descărcate și puse în cuști de transport. Angajații duc acele cuști lângă benzile de sortare. Apoi, iau cutiile și le așază, cu mâinile, pe benzi, rând pe rând, cu eticheta la vedere.
Tehnologia face, în continuare, bună parte din restul muncii.
Cât călătoresc pe benzile de sortare, coletele sunt cântărite și măsurate. Niște scanere le citesc etichetele. Apoi toate aceste datele ajung într-un sistem informatic creat „in house” de Sameday.
Iar sistemul informatic decide pe ce bandă transportoare să trimită fiecare colet spre una dintre porțile de încărcare ale depozitului.
Ajuns la poartă, coletul este încărcat în tir.
Și dus, mai departe, spre centre zonale ale Sameday (care sunt, practic „stații” pe drumul coletului către un easybox sau către adresa destinatarului – n.red.).
Alin Abalașei, Vice President Country Leadership Romania & Bulgaria la Sameday, a explicat că, la acest moment, numărul de echipamente de sortare permite ca lucrul cu colete să meargă nonstop, fără sincope.
„La început, dacă apărea o problemă la un sorter, putea ridica probleme. În perioada când aveam unul singur, spre exemplu.
Acum avem redundanță. Sunt 6 sortere. 5 în depozitul central (2 mari la sol și 3 mici, la mezanin) și încă unul într-o hală mai mică. Așa că nu mai e nicio problemă!
Oricum, orice problemă tehnică am avea, o putem rezolva pe termen scurt cu echipele noastre interne. Iar pe termen lung, echipamentele au asigurată mentenanță cu firme externe, specializate”, a mai spus Abalașei.
Potrivit acestuia, în depozitul central al Sameday lucrează, constant, circa 400 de salariați. De Black Friday și în lunile care urmează, numărul lor crește, însă, la 700.
Per total, capacitatea de sortare a depozitului central al Sameday a crescut, în ultimul an, cu 40%: de la 80.000 de colete/oră (în 2023) la 120.000 de colete/oră (în 2024).
7.000 de lockere easybox. De ce au apărut și Sameday Points
Fondatorul și actualul director general al Sameday, Lucian Baltaru, spune că scopul este să devină cea mai iubită și mai utilizată companie de curierat din Europa Centrală și de Est.
A făcut deja primii pași: pe lângă consolidarea poziției sale din România, Sameday a intrat pe piața din Ungaria (unde a cumpărat compania de curierat Sprinter și 80% din compania de logistică Pactic) și pe piața din Bulgaria.
Așa că acum este un actor regional pe piața de curierat. Și-a crescut cifra de afaceri, dar are și de înfruntat provocări mai mari.
„50% dintre investițiile noastre s-au dus, în acest an, către zona de easybox. Dacă anul trecut aveam 5.000 de easybox-uri în regiune, acum avem 7.000. Dintre ele, 5.000 sunt în România, 1.100 sunt în Ungaria și 900 sunt în Bulgaria.
În plus, am creat un nou produs: Sameday Point. Vorbim despre shop-in-shop, puncte de livrare în magazine de proximitate, de unde să poți să îți ridici coletul. Nu vrem să luăm din cota easyboxurilor, despre care noi credem că va crește foarte mult.
Am făcut Sameday Points doar acolo unde nu puteam extinde rețeaua de lockere și era nevoie de o soluție pentru a prelua sarcina, în vârfurile de consum (adică în zilele de luni și marți, de Black Friday și în luna decembrie). Avem acum 750 de astfel de puncte, în regiune. Și continuăm să le instalăm acolo unde este nevoie.
În Bulgaria, 55% dintre trimiterile prelucrate de noi sunt la easybox, iar în Ungaria, 70%. Vom continua să investim pe acest palier pentru că, din punctul nostru de vedere, curieratul se îndreaptă către livrare la punct fix”, a mai spus Lucian Baltaru.
Elena Stoica, Vice President Marketing & Growth la Sameday, a precizat că a făcut și un studiu din care a reieșit că 60% dintre clienții Sameday vor livrare la easybox și doar 38% preferă livrarea la ușă.
Sameday investește consistent în aplicația proprie. A lansat-o cu o investiție de 1 milion de euro. Între timp, a mai investit în ea încă 1 milion. Și va continua să o dezvolte, întrucât vrea să o transforme în principala interfață între companie și clienți, care să poată accesa mai ușor serviciile și să poată oferi feedback.