Piloții nu-și mai doresc să fie promovați pe postul de căpitani de aeronavă, iar această tendință devine o problemă tot mai complicată pentru companiile aeriene, care încă se confruntă cu efectele pandemiei de COVID-19.
Comandanții de aeronavă sunt esențiali pentru companiile europene. Însă, în ciuda statutului lor important și a salariilor mari, tot mai puțini piloți își propun, însă, să avanseze în carieră, de teamă că acest lucru le-ar afecta viața personală, iar companiile încep să resimtă deficitul de personal în această zonă.
Fenomenul este vizibil deja în SUA. În ciuda unor pachete salariale atractive, mai mulți piloți ai companiei United Airlines, analiști din sectorul transportului aerian și oficiali ai sindicatelor au spus că piloții nu vor să devină comandanți din cauza programului de zbor imprevizibil.
Phil Anderson, ofițer de prim rang la United, a declarat pentru Reuters că dacă ar fi acceptat promovarea, ar fi fost nevoit să divorțeze și să-și vadă copiii doar o dată pe weekend.
Cum este o zi din viața unui pilot de avion de pasageri se poate vedea aici:
Căpitanii sunt superiorii piloților care controlează avionul și sunt vitali pentru zbor. Cu mai puțini comandanți, companiile aeriene ar putea avea probleme în menținerea capacității de operare a zborurilor, ceea ce ar putea duce la amânări și anulări ale curselor.
Problema este mai stringentă în cazul unor operatori regionali din Statele Unite care deja au fost nevoiți să-și reducă numărul de zboruri cu 20% din cauza crizei de personal, a arătat Robert Mann, un fost director executiv din cadrul unei companii aeriene care acum conduce o firmă de consultanță.
Dacă piloții refuză să treacă în scaunul comandantului, companii mari precum United ar putea avea aceeași problemă cu care s-au confruntat când oamenii au început să călătorească mai mult după pandemie, avertizează Mann.
United Airlines a avut anul trecut 978 de posturi vacante de comandant de aeronavă, adică aproximativ 50% din totalul posturilor disponibile ale companiei, indică datele furnizate de sindicate.
În iunie, 96 din cele 198 de locuri scoase la concurs au rămas neocupate.
În prezent, compania cu sediul în Chicago are peste 5.900 de comandanți de aeronavă și 7.500 de prim-ofițeri.
Scott Kirby, președintele United Airlines, a confirmat datele. "Este prima oară din câte cunosc eu când se întâmplă așa ceva în sectorul aerian", a spus el, adăugând că această problemă va afecta capacitatea de zbor în al patrulea trimestru.
Situația nu e mai bună nici la American Airlines, unde peste 7.000 de piloți au ales să nu treacă la nivelul de căpitan, potrivit datelor sindicatelor. Numărul celor care preferă să rămână piloți aproape s-a dublat în ultimii șapte ani, a transmis Dennis Tajer, un reprezentant al sindicatului piloților de la această companie.
Operatorii aerieni din Statele Unite se confruntă cu un număr insuficient de piloți pentru a opera pe rutele existente. Segmentul zborurilor comerciale are deja cu aproximativ 18.000 mai puțini piloți față de necesarul din 2023, potrivit Insider.
Companiile aeriene au crescut salariile și au recurs la recrutări din ce în ce mai mari din străinătate pentru a acoperi deficitul.
Lipsa de comandanți adaugă o presiune suplimentară în sectorul aerian care se confruntă deja cu mai multe probleme după pandemia de COVID-19. Potrivit celor mai recente date ale Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), gradul de ocupare al locurilor din avioanele de pasageri revine la nivelurile de dinainte de pandemie. Traficul aerian a crescut în luna mai cu 31%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
T.D.