Colaborarea cu UE se plăteşte: De ce blochează Rusia tranzitul petrolului din Kazahstan

Colaborarea cu UE se plăteşte: De ce blochează Rusia tranzitul petrolului din Kazahstan
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Rusia ameninţă din nou să blocheze exportul de petrol din Kazahstan către UE printr-un terminal din Marea Neagră. Kazahstanul a ordonat demonstrativ identificarea unor alternative.

Este aproape exclus să fie o întâmplare: pe 4 iulie, preşedintele Kazahstanului, Kassym-Jomart Tokaiev, a avut o convorbire telefonică cu preşedintele Consiliului European, Charles Michel, în care primul s-a declarat gata să sprijine Uniunea Europeană să depăşească actuala penurie de energie.

A doua zi, un tribunal districtual din oraşul-port Novorossisk, din Rusia, a ordonat închiderea terminalului prin care curge spre Europa majoritatea petrolului kazah, pentru 30 de zile.

Conducta de petrol Caspian Pipeline Consortium (CPC), care porneşte de la uriaşul zăcământ petrolier Tengis din vestul Kazahstanului şi traversează teritoriul Rusiei spre Marea Neagră, îşi are terminalul la Novorossisk. Dar agenţia rusă de reglementare Rostransnadzor a constatat în instalaţiile CPC din Novorossisk încălcări ale normelor de mediu şi a cerut în faţa tribunalului închiderea producţiei pentru 90 de zile.

ADVERTISING

În context nu s-a constatat o poluare directă a mediului ci, potrivit mass-media ruse, "încălcări documentare împotriva planului de înlăturare a accidentelor petroliere în cazuri de urgenţă".

image-13

Autorităţile kazahe încearcă să tempereze situaţia, afirmând că terminalul rus funcţionează în continuare "conform standardului" (din Rusia nu s-a comunicat nimic), dar preşedintele kazah Tokaiev a ordonat demonstrativ pe 7 iulie să se caute căi alternative de transport.

Kremlinul i-a semnalizat lui Tokaiev să cedeze

"Cred că închiderea terminalului din apropiere de Novorossisk, prin care se livrează petrol din conducta CPC, face parte dintr-o serie de evenimente care au loc din motive pur politice", a declarat pentru DW Michail Krutichin, un expert rus în materie de energie şi partener al firmei de consultanţă RusEnergy.

Krutichin crede că decizia tribunalului a fost o reacţie la declaraţia recentă a preşedintelui kazah. "El a exprimat dorinţa să contribuie cu petrol şi gaze din Kazahstan la soluţionarea problemelor UE, în care, din pricina embargoului pe petrol din Rusia şi a diminuării cantităţii de gaz livrat de Rusia, s-ar putea ajunge la o penurie de energie", a afirmat Krutichin.

ADVERTISING

Dar Leyla Alieva, politolog şi expert pentru Europa de Est în cadrul Universităţii Oxford, a declarat pentru DW că sentinţa tribunalului nu trebuie privită ca reacţie directă la afirmaţiile preşedintelui Tokaiev.

"Mai degrabă este o reacţie la tendinţa tot mai manifestă a Kazahstanului de a face o politică independentă de Moscova."

În context, ea a amintit de discursul lui Tokaiev la Forumul Economic desfăşurat în iunie la St. Petersburg. Tokaiev a spus acolo neaşteptat de direct că ţara sa nu va recunoaşte în niciun caz autoproclamatele republici proruse din Ucraina şi va respecta sancţiunile vestice.

Kazahstanul se vede tot mai ameninţat de politicieni ruşi. Mai mulţi funcţionari de rang înalt i-au transmis conducerii kazahe că "scenariul din Ucraina" este posibil şi în Kazahstan.

Rusia ameninţă pentru a treia oară cu stoparea tranzitului de petrol

Sentinţa pronunţată pe 5 iulie de tribunalul rus înseamnă deja a treia stopare de durată mai mare a încărcării petrolului kazah în nave la Novorussisk, din 24 februarie încoace, când Rusia a invadat Ucraina.

ADVERTISING

Portul a făcut cunoscut deja pe 22 martie că două din cele trei unităţi de încărcare a petrolierelor au fost avariate de o furtună. În istoria de 20 de ani a conductei CPC, aşa ceva nu s-a întâmplat niciodată până acum, după cum a observat jurnalul economic Handelsblatt.

Ziarul a citat şi serviciul meteo german Deutscher Wetterdienst, care în ziua respectivă a consemnat o furtună puternică, dar tipică pentru acea regiune, şi nu o furtună devastatoare.

Una din cele două instalaţii de încărcare a fost repornită pe 23 aprilie, cealaltă a rămas închisă până pe 1 iulie.

Între timp, pe 15 iunie, au început aşa-zise lucrări de rutină în apele portului, în căutarea unor mine subacvatice din cel de-al Doilea Război Mondial. De aceea, CPC nu a putut lucra 10 zile decât cu una din cele trei instalaţii de încărcare.

Iar căutările "obiectelor explozive" au fost prelungite cu alte 10 zile, până pe 5 iulie.

Alternativa Kazahstanului: o nouă conductă transcaspică

Leyla Alieva crede că Kremlinul vrea să testeze reacţia Kazahstanului la sentinţa din 5 iulie. "Kazahstan ar putea intra în negocieri, făcând câteva concesii. Cred că Kremlinul exact pe asta mizează. Dar efectul unor astfel de presiuni este adesea contrar. Ţările încep să se gândească mai intens la surse alternative de venit, alianţe alternative şi pieţe alternative", a explicat ea.

Dar posibilităţi alternative de export nu prea există.

De aceea, Tokaiev a şi cerut lui Charles Michel şi Uniunii Europene în discuţia telefonică avută, potrivit surselor oficiale, să "conlucreze la dezvoltarea unor coridoare transcontinentale alternative, inclusiv a rutei internaţionale de transport transcaspic".

Este vorba, în special, de exportul petrolului kazah ocolind Rusia, de-a lungul Mării Caspice, către Azerbaidjan, unde începe o conductă petrolieră de la Baku la Ceyhan, un port din Turcia, trecând prin Tbilisi, în Georgia.

Dar conducta trebuie mărită. Kazahstan are deja acces la ea, dar livrările de petrol prin conducta respectivă sunt reduse.

Pentru Kazahstan, stoparea exportului de petrol prin Novorossisk va rămâne o problemă "mare şi de durată", consideră Michail Krutichin. Alternativele nu pot compensa pentru moment blocarea CPC. "Cu petroliere mici prin Marea Caspică spre Azerbaidjan, de acolo prin conducte petroliere înguste sau cu trenul spre porturile din Georgia, apoi cu petroliere pe mare sau spre Mahacikala şi de acolo prin conducta rusă spre acelaşi Novorossisk", a explicat Krutichin alternativele existente.

Petrolul din  Kazahstan devine tot mai important pentru UE

Germania cumpără deja de mai bine de trei decenii petrol brut din Kazahstan şi procentajul său pe piaţa germană a crescut rapid în ultimii ani.

În 2021, Kazahstanul a ocupat pentru prima dată locul trei între furnizorii de petrol ai Germaniei, după Rusia şi SUA. La finalul anului 2022, dacă intră în vigoare embargoul pe petrol din Rusia, rolul ţării din Asia Centrală pentru aprovizionarea Germaniei şi a întregii UE ar putea deveni tot mai important.

În 2019, înaintea pandemiei de coronavirus, Kazahstanul a acoperit 5,65 la sută din necesarul de petrol al UE, numărându-se printre cei mai importanţi cinci furnizori de petrol ai blocului comunitar.

Pentru piaţa europeană, Krutichin nu crede că vor apărea pe termen scurt probleme mai mari prin aşteptata întrerupere a livrărilor de petrol din Kazahstan către UE. "Aceasta ar putea înrăutăţi aprovizionarea rafinăriilor de petrol din UE, dar nu pot estima amploarea acestor posibile probleme. La urma-urmei, pe piaţa mondială nu există în prezent o penurie de petrol", a conchis el.

Mikhail Bushuev & Andrey Gurkov


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇