În piețe, în magazine, la colț de stradă, gospodinele de la noi sunt în căutare de legume românești. La restaurante, clienții gustă din salată și strâmbă din nas dacă nu întâlnesc aroma gogoșarilor așa cum o știu din copilărie, de la bunici. Atașamentul față de legumele autohtone e un subiect de dezbatere națională, dar producția și vânzarea lor pe o piață globalizată, competitivă și tot mai standardizată se dovedesc a fi complicate.
Pentru a se asigura că pe rafturile magazinelor sale vor ajunge legume românești gustoase, respectându-se toate criteriile de siguranță alimentară, Lidl a dezvoltat un proiect prin care a creat un lanț integrat între producătorii de semințe, agricultori și retaileri.
La 40 de kilometri de Cluj-Napoca, în vecinătatea orașului Câmpia Turzii, înconjurat de dealuri molcome prin care se strecoară leneș râul Arieș, se află Hektar, un centru de cercetare și realizare a semințelor de legume.
Scopul centrului de cercetare condus de Levente Szell este de a conserva semințele românești și de a crea prin proceduri de „altoire”, numite de specialiști procese de ameliorare, hibrizii - un fel de prototipuri care păstrează gustul, forma și culoarea legumelor tradiționale românești. Hibrizii obținuți trebuie să răspundă la provocările prezentului, adică să fie rezistenți la bolile și dăunătorii actuali, iar semințele Hektar să asigure și realizarea unor culturi eficiente din punct de vedere financiar pentru fermieri.
„În urmă cu 15 ani am avut această idee de a căuta în zonă, în gospodăriile locale, semințe de legume românești, de a le conserva în scopul păstrării tradițiilor culinare de la noi”, povestește directorul general Hektar, Levente Szell. Ideea lui a dus la crearea unui centru de cercetare care a intrat pe piața producției de semințe de legume provenite din „soiuri românești”, atât de apreciate de consumatorii de la noi din țară.
Lidl a venit cu o propunere
Aflată în căutarea unei soluții de a aduce în magazine legume locale, care respectă standarde înalte de calitate și siguranță alimentară, rețeaua de magazine Lidl a creat un program ce oferă producătorilor garanția achiziționării întregii producții de legume, cu condiția ca aceștia să folosească semințele realizate de Hektar. Programul lansat în acest an reprezintă o premieră pe piața românească, realizându-se primul lanț integrat de producție agricolă locală: cercetare (semințe de soiuri românești) - producători autohtoni - achiziție și vânzare în rețeaua de magazine Lidl.
În căutarea legumei perfecte
Obținerea unui hibrid, de la începerea procesului de ameliorare până la realizarea primelor semințe, durează peste șase ani.
„Se fac sute de încercări succesive și trecem prin cel puțin două cicluri de creștere până ajungem la un hibrid despre care putem spune că are o șansă”, a explicat Levente Szappanyos, specialist în ameliorarea hibrizilor de legume. În serele Hektar, lucrătorii altoiesc plantele, le monitorizează dezvoltarea și le testează. Apoi fermierii folosesc semințele obținute de Hektar, cultivă terenul, îngrijesc culturile, culeg legumele, care ajung în magazinele Lidl pentru a fi vândute.
Soiurile hibride de gogoșari, vinete, castraveți cornișon și ardei gras dezvoltate de Hektar au fost testate și cultivate pentru prima dată și de către producătorii locali din portofoliul Lidl. Consumatorii le găsesc la raft de la începutul lunii august.
Iată ce spun specialiștii de la centrul Hektar despre acest proces complex prin care iau naștere soiurile hibrid românești.
Levente Szappanyos, ameliorator Stațiunea de Cercetare Hektar:
„Conservarea semințelor soiurilor tradiționale reprezintă primul pas, unul foarte important pentru a putea produce legume pe gustul cumpărătorilor din România.
Procesul de ameliorare, adică realizarea unui hibrid, durează 6-8 ani. În acest proces, noi facem o selecție a hibrizilor în funcție de caracteristicile tradiționale. Putem porni de la aproximativ 200-300 de hibrizi, din care, în 2-3 ani de selecție și validare, ajungem să avem 2-3 hibrizi în fază de aprobare de către Ministerul Agriculturii și, apoi, urmează producerea semințelor pentru comercializare.
Un aspect important pentru mine ca ameliorator e să iau în considerare cerințele consumatorului, dar și pe cele ale producătorului. Cerințele consumatorului se referă la forma tradițională, una cu care este obișnuit, precum și gustul tradițional. Prin ameliorarea modernă a hibrizilor putem aduce și caracteristici importante pentru producători. De exemplu, rezistența la dăunători și o recoltă cât mai bogată".
Vasile Uțiu, Director de Vânzări, Hektar:
„Colaborarea dintre Lidl și Hektar înseamnă pentru clientul român posibilitatea de a găsi pe rafturile magazinelor Lidl legume cu aspectul, gustul și mirosul celor pe care și le amintește din copilărie, dar care totodată prezintă rezistență ridicată la boli și dăunători.
Legumele care vor fi prezente pe rafturile magazinelor Lidl, în urma acestei colaborări, vor fi proaspete, produse de către fermieri români, culese la maturitate deplină.
Colaborarea dintre Lidl și Hektar este un câștig și pentru fermierul român. Fermierii implicați în acest proiect nu mai sunt nevoiți să stea nopțile în piață, să piardă timpul ca să-și vândă produsele. Ei se ocupă doar de ceea ce știu să facă, să producă legume.
Lidl achiziționează toate legumele provenite din semințele de la Hektar și produse de către fermierii înscriși în acest program. În plus, oferă și un preț preferențial, un pic superior față de cel al pieții, pentru a-i încuraja pe fermieri să se înscrie în acest program. Deci sunt destul de multe avantaje.
Singura condiție pentru fermieri este aceea de a avea certificare Global G.A.P., prin care respectă norme de limitare a folosirii pesticidelor și să livreze producția către depozitele Lidl. În opinia mea, normele Global G.A.P. sunt unele cuviincioase și realizabile, care cer respectarea utilizării pesticidelor cu timpii de pauză necesari până la recoltarea legumelor.
Deci ceea ce oferă Lidl este o seriozitate deosebită și control strict în ce privește utilizarea pesticidelor. Când cineva cumpără o legumă dintr-un magazin Lidl trebuie să știe că sunt respectați parametrii de calitate și nu se depășesc limitele admise de pesticide".
Levente Szell, Director General Hektar:
„Colaborarea dintre Lidl, Hektar și fermierii înscriși în program înseamnă un model de conservare al patrimoniului agricol românesc.
Feedback-ul producătorilor față de semințele noastre este unul pozitiv, datorită faptului că hibrizii pe care îi realizăm se bazează pe soiuri românești, fiind perfect adaptați condițiilor pedoclimatice din România. Reacția lor față de semințele noastre este pozitivă și pentru că văd că funcționează, că, într-adevăr, se poate realiza o alternativă românească la legumele de import".
Printre criteriile de calitate pe care producătorii de fructe și legume trebuie să le respecte pentru a deveni furnizori Lidl se numără si valoarea reziduului de pesticide - aceasta trebuie să se situeze sub o treime din media admisă la nivel european. Nu trebuie să existe mai mult de cinci substanțe active per produs la momentul analizelor, iar acestea trebuie să fie folosite cât mai responsabil și să respecte lista strategică a substanțelor active după care se ghidează Lidl la nivel internațional.
Pentru a se asigura că toate produsele din Piața Lidl respectă aceste criterii, Lidl România testează și analizează toate legumele și fructele pe care le pune la raft. De la an la an, retailerul crește numărul analizelor pe care le face pe produsele din Piața Lidl: în 2022 a făcut peste 1.900 de analize, iar în 2023 a ajuns la peste 2.300 de analize.
Mai mult, pentru a le oferi românilor fructe și legume proaspete și sigure, toți furnizorii din Piața Lidl sunt certificați GLOBAL G.A.P. - standard recunoscut pentru producția globală agricolă, realizată în condiții de siguranță și durabilitate. Certificatul include: siguranța alimentară, condiții de igienă, trasabilitate, folosirea în siguranță a pesticidelor, managementul integrat al dăunătorilor, protecția solului, condiții de muncă sigure și sănătoase, bunăstarea angajaților, producția agricolă prietenoasă cu mediul, managementul deșeurilor și al poluării, utilizarea responsabilă a apelor și utilizarea eficientă a energiei.
Avantaje pentru producătorii din programul Lidl
Toți producătorii incluși în proiectul dezvoltat de Lidl respectă aceste reguli. Ei beneficiază, în schimb, de câteva avantaje importante:
- Creșterea producției - Soiurile hibrid nu necesită o îngrijire specială, însă producători spun că există o diferență notabilă față de culturile obișnuite: deși sunt plantate cu două și chiar trei săptămâni mai târziu decât în anii trecuți, din cauza frigului din primăvară, cantitatea recoltată e mai mare.
- Lidl preia toată recolta - Cultivarea unor soiuri rezistente, adaptate la condițiile de climă din România, și producția mai mare nu sunt singurele beneficii pentru fermierii care au intrat în parteneriatul cu Lidl. Un mare avantaj îl reprezintă faptul că retailerul garantează preluarea întregii recolte, astfel că producătorul știe de la bun început că nu va avea pierderi și nici nu va fi nevoit să mai caute desfacere pe piața en gros. Comenzile nu sunt fragmentate, iar lanțul logistic asigurat de Lidl ușurează mult procesul de livrare.
- Asistență tehnică garantată - Un alt avantaj pentru producător este asistența tehnică pe care o asigură Hektar, fie la fața locului, fie online. Orice problemă e semnalată și abordată în faza incipientă. În plus, Lidl facilitează legătura dintre producătorii locali din program și echipa Hektar pentru a achiziționa semințele și pentru a afla toate informațiile necesare despre cultivarea acestora.
- Consum redus de apă - pentru că producătorii învață cum, cât și când să dea apă. Se ajunge la o scădere cu aproape 40% a consumului de apă, schimbând complet tehnologiile de cultivare și adaptând consumul la condițiile climatice. E un reglaj foarte fin, dobândit prin experiență, de care producătorii beneficiază în urma colaborării cu Hektar. De asemenea, procesul de fertilizare este îmbunătățit, rețetele de fertilizare fiind adaptate la condițiile climatice.
Drumul produselor proaspete către rafturile magazinelor Lidl
Când sunt numai bune de cules, legumele intră în ultima etapă a circuitului prin care ajung pe rafturile magazinelor. Produsele recoltate sunt sortate, ambalate și transportate la depozitele Lidl, unde se verifică dacă respectă standardele de calitate și prospețime. Apoi sunt distribuite către magazinele din întreaga țară cu mijloace de transport potrivite pentru menținerea prospețimii.
Legumele și fructele locale disponibile în magazinele Lidl din toată țara au o caracteristică importantă: lanțul scurt de aprovizionare. De la recoltare și până pe rafturile magazinelor, întregul traseu este astfel dimensionat încât să le ofere clienților acces la produse de calitate, cât mai aproape de momentul în care au fost recoltate. Timpul scurt dintre recoltare și vânzare, precum și condițiile de transport și depozitare, favorizează prospețimea legumelor cu gust autentic românesc, cultivate local. În plin sezon, fructele și legumele sunt livrate în fiecare zi a săptămânii, inclusiv în weekend, către magazinele din toată țara, oferindu-le românilor prospețime zilnică.
Primele legume rezultate din aceste semințe hibridizate au ajuns în Piața Lidl la începutul lunii august. Rezultatele bune atestă că proiectul este viabil și că poate fi extins prin aderarea mai multor producători, în beneficiul lor și al consumatorilor din România.
Lidl își propune să crească și să consolideze parteneriatele cu producători locali și prin urmare să mărească volumul de legume și fructe românești la raft, atât pe parcursul anului, cât și în plin sezon agricol.
În 2023, Lidl a avut la raft peste 117.312 de tone de legume și fructe românești. Iar în prima săptămână din iulie 2023, când a fost vârf de sezon, pe rafturile Lidl au ajuns și cantități de peste 95% de roșii românești, peste 90% la castraveți, vinete, cartofi, ceapă, ardei gras verde.
Zi de zi, depozitele Lidl primesc legume și fructe de la peste 450 producători locali, care asigură prospețimea pe rafturile din Piața Lidl. Prin acest sistem, retailerul mărește cantitățile de legume și fructe românești din Piața Lidl, sprijinind totodată producția locală. Astfel, oferta din Piața Lidl este diversificată, iar consumatorii primesc produse de calitate, proaspete, de proveniență locală.