CFR Marfă e un mastodont înglodat în datorii. Un raport al Curții de Conturi arată că statul și starea infrastructurii sunt principalii vinovați - Care sunt soluțiile

CFR Marfă e un mastodont înglodat în datorii. Un raport al Curții de Conturi arată că statul și starea infrastructurii sunt principalii vinovați - Care sunt soluțiile
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

CFR Marfă, deținută de stat, avea anul trecut plăţi restante în valoare de 3,9 miliarde lei  și peste 5.000 de angajaţi, Compania a trecut prin câteva încercări de restructurări, toate nereușite, iar anul acesta compania trebuie să restituie 400 de milioane statului român, după ce Comisia Europeană a decis că a primit ilegal un ajutor de stat. Acum, un audit al Curții de Conturi relevă principalii vinovați pentru această situații, dar prezintă și câteva soluții posibile.

În cele ce urmează vom sumariza concluziile raportului, pe care îl puteți citit integral AICI:

- În perioada 2014-2018, autoritățile au încercat să elaboreze planuri de restructurare, dar niciunul nu s-a concretizat, din cauza insuficientei implicării din partea conducerii companiei deținută de stat și a oficialilor Ministerului Transportului;

- Nu au fost luate măsuri suficiente şi adecvate pentru realizarea obiectivului strategiei guvernamentale privind privatizarea societăţii, respectiv acela de maximizare a preţului care poate fi obţinut din vânzarea pachetului de acţiuni deţinut de stat;

ADVERTISING

- Starea infrastructurii reprezintă principalul factor defavorizant al transportului feroviar de marfă în România, comparativ cu transportul rutier;

- Situaţia este agravată de finanţarea insuficientă a infrastructurii feroviare de la bugetul statului, dar şi ca urmare a gradului redus de absorbţie a fondurilor externe nerambursabile, generat de eficacitatea scăzută a demersurilor companiei;

- Ne putem uita la Polonia ca model de restructurare. România a optat, în anul 1998, pentru reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, prin separarea instituţională totală. În schimb, în Polonia reformarea sistemului feroviar a urmărit restructurarea şi integrarea companiilor feroviare într-un grup, sub supravegherea şi coordonarea unei singure companii, deţinută în totalitate de statul polonez. Acest sistem s-a dovedit a fi soluţia optimă care a avantajat acţionarul, statul polonez, prin protejarea intereselor şi acţiunilor sale, în beneficiul călătorilor şi al agenţilor economici care utilizează transportul pe calea ferată.

ADVERTISING

- Multe achiziții au fost făcute cu nereguli, activele nu au fost bine folosite, iar dotările nu au fost modernizate;

- În medie, doar 44% din locomotivele deţinute de către CFR Marfă au fost folosite în activitatea de exploatare şi numai o treime din vagoanele de marfă au fost utilizate, ca urmare a stării tehnice a vagoanelor şi a scăderii volumului prestaţiilor, cu consecinţa diminuării veniturilor din exploatare; 

- Resursele umane nu au fost exploatate eficient, din cauza nerespectării corelaţiei dintre creşterea cheltuielilor de personal şi creşterea productivităţii muncii;

- Reprezentanţii autorităţii publice tutelare în AGA a CFR Marfă, precum şi membrii CA şi Directorul general al CFR Marfă nu au acţionat în toate cazurile pentru apărarea intereselor societăţii şi nu s-au implicat suficient în urmărirea modului de implementare a deciziilor;

ADVERTISING

- În perioada 2014 - 2019, conducerea CFR Marfă a fost asigurată preponderent de administratori şi directori generali numiţi provizoriu, durata mandatelor acestora variind de la o lună, la mai puţin de un an. În opinia echipei de audit, instabilitatea de la nivelul managementului a reprezentat un factor perturbator în elaborarea şi implementarea unei strategii coerente, pe termen mediu şi lung, care să ducă la atingerea obiectivelor de performanţă.

De asemenea, raportul mai arată că mai mult de jumătate din personalul CFR Marfă are vârsta cuprinsă în intervalul 50- 60 de ani, aceștia preponderent fiind manevranţi vagoane, şefi de tren, mecanici de locomotivă.

Posibile soluții

Raportul citate conține și câteva recomandări ale echipei de audit pentru Ministerul Transporturilor:

  • Analiza cauzelor care au condus la reducerea cotei de piaţă deţinută de transportul feroviar de marfă în România şi implementarea unor măsuri adecvate de stimulare a creşterii fluxurilor de marfă transportate pe calea ferată, inclusiv prin reducerea deficitului de competitivitate al transportului feroviar în raport cu cel rutier din punct de vedere al costurilor şi identificarea unor soluţii viabile privind aplicarea simetrică a principiului „utilizatorul plăteşte” în cadrul celor două moduri de transport.
  • Analiza cauzelor care au condus la trendul descendent în utilizarea unor soluţii multimodale în cazul transportului de marfă şi luarea măsurilor care se impun, precum şi implementarea unor măsuri adecvate cu privire la creşterea ponderii transportului intermodal de mărfuri în/prin România.
  • Analiza cauzelor care au determinat nerealizarea obiectivelor generale privind transportul feroviar de marfă din România, cuprinse în Master Planul General de Transport (MPGT) însuşit de Guvernul României prin HG 666/2016, îndeosebi în ceea ce priveşte privatizarea societăţii CFR Marfă şi luarea măsurilor care se impun, precum şi efectuarea demersurilor necesare pentru implementarea sau revizuirea acestora, după caz.

Citește și: Drulă: Avem un nou director la CFR Marfă. Vrem profesionalism, eficienţă, reformă

Ce plan are CFR Marfă pentru 2021

CFR Marfă vrea să reducă în acest an numărul de angajaţi cu 1400 de persoane, faţă de anul trecut, şi estimează un câştig mediu lunar al angajaților de 4.861 lei, cu 0,1% sub nivelul din 2020.

CFR Marfă avea la finele lui 2019 un număr de 5.349 de angajaţi.

În total, compania se aşteaptă la o scădere de 14% a cheltuielilor salariale faţă de anul trecut, la 242 milioane lei, potrivit proiectului de venituri şi cheltuieli pe anul 2021, scrie Ziarul Financiar.

Cheltuielile de natură salarială programate în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2021, sunt mai mici cu 28,95% faţă de cele programate în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2020”, se arată în proiect.

În proiectul de buget, compania mai propune creşterea veniturilor totale cu 75,58% (la 1 mld.lei) şi reducerea cheltuielilor totale cu 11,5% (971 mil.lei), precum şi un profit brut de 33 milioane lei.

Profitul net este estimat la 986.000 lei.

La finele anului trecut, societatea avea plăţi restante de 3,9 miliarde lei şi vizează reducerea lor cu 2,4 miliarde lei (63%) în cursul lui 2021.

Cheltuielile pentru investitii estimate pentru anul 2021 vor fi în creştere cu 172%, la 100,85 milioane lei.

Din luna februarie, CFR Marfă are un nou director general, Mihai Frăsinoiu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇