Cantitate mai mică la preț întreg. Carrefour le arată clienților cum profită producătorii de inflație

Cantitate mai mică la preț întreg. Carrefour le arată clienților cum profită producătorii de inflație

Lanțul de hypermarketuri Carrefour pune, din această săptămână, etichete colante pe rafturile magazinelor din Franța prin care le semnalează clienților produsele al căror conținut a fost redus, deși prețul nu s-a micșorat.

Practica prin care producătorii sau retailerii reduc cantitatea sau volumul produselor fără a micșora și prețurile este numită „shrinkflation” (o combinație între termenii „micșorare” și „inflație”). Astfel, clienții cumpără mai puțină marfă cu aceiași bani.

Carrefour, al doilea mare retailer de produse alimentare din Franța, semnalează, începând din această săptămână, produsele care vin de la furnizori cu același preț dar cu volum sau cantitate redusă, relatează BBC.

ADVERTISING

Giganții alimentari, „puși la colțul rușinii"

Cumpărătorilor li se transmite că sticlele sunt mai mici sau că pachetele sunt mai ușoare. Lipton Ice Tea, ciocolata Lindt și înghețata Viennetta se numără printre produsele semnalizate. „Acest produs și-a redus volumul/greutatea, iar prețul efectiv practicat de furnizor a crescut", este mesajul prin care sunt avizați clienții.

Carrefour caută să pună astfel presiune pe firmele care forțează menținerea prețurilor. „Evident, scopul este stigmatizarea acestor produse pentru a le spune producătorilor să-și regândească politica de prețuri", a spus Stefen Bompais, director de comunicare pentru clienți la Carrefour.

ADVERTISING

Lanțul de hypermarketuri a identificat 26 de produse care „au intrat la apă", fără ca prețurile să se reducă, majoritatea produse de giganți alimentari, printre care Nestle, PepsiCo și Unilever.

Conducerea Carrefour dă câteva exemple:

  • laptele praf Guigoz produs de Nestle a trecut de la cutia de 900 de grame la una de 830;
  • sticla de Lipton Ice Tea fără zahăr cu aromă de piersici, produsă de PepsiCo, s-a micșorat de la 1,5 la 1,25 litri;
  • cutia de înghețată Viennetta, produsă de Unilever, a scăzut de la 350 la 320 de grame.

Unilever, Pepsico și Nestle nu au comentat decizia Carrefour.

ADVERTISING

Un purtător de cuvânt al Lindt & Sprüngli, un alt producător identificat de Carrefour pentru micșorarea produselor cu același preț, a comunicat că prețurile sale au crescut în medie cu aproximativ 9,3%, în concordanță cu creșterea costurilor materiilor prime. Acesta a adăugat că informațiile despre mărimea produselor au fost prezentate întotdeauna clar.

„Respectăm întotdeauna reglementările de etichetare care necesită informații obiective despre cantitatea de produs din ambalaj, inclusiv o declarație privind greutatea netă, dimensiunea porției și declarația privind porțiile per recipient. Consumatorii pot folosi aceste date pentru a lua decizii precise și informate despre cantitatea de produs pe care o cumpără", a subliniat acesta.

Și supermarketurile fac la fel

Retailerii și producătorii alimentari din Franța sunt presați să reducă prețurilor, pe fondul dificultăților provocate de scăderea puterii de cumpărare cu care se confruntă consumatorii.

În iunie, ministrul francez al Finanțelor, Bruno Le Maire, a convocat 75 de comercianți cu amănuntul și grupuri de consumatori la o întâlnire despre prețuri și a acuzat producătorii că nu țin cont de inflație.

Fenomenul „shrinkflation" a fost semnalat și peste Canalul Mânecii, grupurile britanice de protecție a consumatorilor reclamând scăderea volumului și menținerea prețurilor la diverse produse, de la mâncarea pentru pisici până la biscuiții cu ciocolată.

Sunt șanse mici, însă, ca supermarketurile din Marea Britanie să urmeze exemplul Carrefour, întrucât această strategie riscă să altereze relațiile dintre retaileri și producători, consideră Ged Futter, expert în comerț. „Nu te ajută să faci asta cu producătorii tăi", a punctat el.

Futter subliniază că și supermarketurile folosesc tactica „shrinkflation" cu produsele marcă proprie, fie prin introducerea de ingrediente mai ieftine, fie prin micșorarea porțiilor, pentru a face față creșterii costurilor și ar fi o dovadă de ipocrizie dacă comercianții britanici ar încerca să acuze marii producători pentru această practică.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇