Guvernele României promit, de mai bine de un deceniu, că vor face autostrăzi montane. Cu toate astea, nu doar că nu le-au construit până acum, dar nici măcar nu s-au apropiat prea mult de momentul în care ar putea începe lucrările.
Ani la rând – în ciuda avertizărilor primite – Executivul a luat măsuri neinspirate și a pierdut vremea.
Acum se fac, în sfârșit, pași spre realizarea a 4 șosele de mare viteză ca să treacă munții. Dar acești pași sunt mărunți.
SpotMedia.ro vă prezintă astăzi stadiul în care a ajuns pregătirea fiecărui proiect.
O autostradă care traversează munți se construiește mai greu și cu costuri mult mai mari decât una care trece doar prin zone de șes.
E normal să fie așa, pentru că la înălțime totul e mai dificil și mai scump, de la pregătirea terenului până la transportul materialelor și desfășurarea lucrărilor.
Așa că nimeni n-ar construi autostrăzi prin munte decât acolo unde ele sunt neapărat necesare.
În România este nevoie de câteva astfel de șosele. Iată de ce.
Ca să lege Muntenia de granița de nord-vest a țării sau ca să unească Moldova cu Ardealul, o autostradă trebuie să treacă prin Carpați.
În consecință, șoselele de mare viteză ca A1 (București - Nădlac), A3 (București-Borș), A8 (Târgu Mureș - Iași - Ungheni) și A13 (Brașov - Bacău) vor avea, mai devreme sau mai târziu, și sectoare săpate prin munte.
Iată când ar putea începe lucrul la aceste porțiuni de șosea de mare viteză aflate la înălțime.
S-a lansat prima licitație pentru o autostradă montană. Se va construi în apropiere de Sibiu
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat, pe 23 septembrie, o licitație pentru construcția primului lot de autostradă din România care va trece prin zonă de munte.
Este vorba despre Lotul 3 din Autostrada Sibiu-Pitești (parte din A1). Această porțiune de șosea de mare viteză se va întinde pe 37,4 kilometri, de la Tigveni la Cornetu.
Pe traseu, în zona comunei Poiana, autostrada va trece printr-un tunel lung de 1,7 km, tăiat printr-o zonă de dealuri înalte.
Iar în alte zone, șoseaua de mare viteză va trece peste mai multe cursuri de apă (pe unele le va traversa chiar de mai multe ori - n.red.) și prin multe zone cu denivelări mari. Se vor construi peste 50 de poduri și pasaje.
În plus, potrivit documentației, pe acest lot de autostradă ar urma să se construiască și un ecoduct (care să le permită animalelor să traverseze șoseaua fără a intra pe carosabil - n.red.).
CNAIR apreciază că totul ar costa între 5,3 și 5,8 miliarde de lei și că lucrările s-ar putea realiza, cel mai repede, în puțin peste 3 ani și jumătate.
Ca să fie sigură că nu pierde vremea, CNAIR începe licitația cu un proces de evaluare a candidaturilor. În urma acestei evaluări - care va dura până în aprilie 2021 - doar candidații considerați capabili să construiască autostrada prin munte vor putea depune oferte. Și abia atunci vor începe, de fapt, principalele etape ale licitației.
Nimeni n-ar putea spune cât va dura totul.
Autostrada Comarnic-Brașov: Aproape 3 ani se va lucra la documentație
Multe guverne au promis că vor termina de construit în numai câțiva ani sectorul de autostradă care ar trebui să lege Ploieștiul de Brașov, trecând prin munte.
S-a întocmit documentația încă de la jumătatea anilor 2000. Dar n-a fost una riguroasă, în baza căreia să se poată construi.
Apoi - deși n-avea documentație temeinică - Guvernul a încercat să găsească firme cu care să se asocieze ca să construiască șoseaua în parteneriat public privat (PPP).
Ce voia, de fapt, Executivul era un constructor care să facă autostrada cu bani din buzunar. Ulterior, respectivul le-ar fi cerut șoferilor taxă de acces pe șoseaua construită, ca să își recupereze investiția și să facă profit.
Problema e că autostrada prin munte costă foarte mult, iar constructorul nu și-ar fi recuperat investiția din taxe de drum nici măcar în zeci de ani. În consecință, nimeni n-a vrut să construiască.
După ce a încercat de 3 ori să încheie parteneriate public private, Guvernul a schimbat tactica.
Când premier era Mihai Tudose, Executivul a cerut sprijin de la Banca Mondială pentru a construi autostrada de munte.
Banca Mondială a fost de acord să se implice. Dar după ce Tudose a demisionat, locul în fruntea Guvernului i-a fost luat de Viorica Dăncilă. Iar aceasta n-a vrut să lucreze cu experții băncii de dezvoltare.
În schimb, a dat proiectul în grija Comisiei Naționale de Prognoză, care n-avea experiență în pregătirea documentației pentru autostrăzi.
Comisia a încercat să încheie un parteneriat public - privat cu o firmă chineză (deși se demonstrase deja că nu aceasta este soluția pentru construcția drumului). Până la urmă, nu s-a făcut nimic.
În cele din urmă, Cabinetul Orban a admis că documentația pentru construcția autostrăzii de munte Comarnic - Brașov trebuie revizuită.
În consecință, CNAIR a lansat o licitație pentru a selecta specialiști. Momentan, se așteaptă înscrieri.
Societatea care va fi declarată câștigătoare va avea la dispoziție 35 de luni (deci aproape 3 ani -n.red.) pentru completarea documentației Autostrăzii Ploiești - Brașov.
După ce vor trece și acei 3 ani se va putea lansa, în sfârșit, o nouă licitație pentru a alege un constructor care să se apuce de treabă.
Și traseul Autostrăzii Unirii trebuie să treacă prin munte. Momentan, tot pe hârtie
Traseul Autostrăzii A8, numită ”a Unirii”, pleacă de la Târgu Mureș și trece prin munți pe la Sovata și Ditrău, până la Târgu Neamț. De acolo, își continuă traseul până la Iași și se oprește la Ungheni (localitate situată la granița cu Republica Moldova).
Și aceasta este o autostradă pe care Guvernul României promite de ani buni că o va construi. Și la fel ca în cazul Autostrăzii Comarnic - Brașov n-a făcut decât să întocmească o documentație imprecisă.
Ca să rezolve problema, în mai 2019, CNAIR i-a contractat pe spaniolii de la Ingineria Especializada Obra Civil, care să revizuiască documentația în 14 luni.
Spaniolii n-au respectat termenul. Iar potrivit Asociației Moldova vrea Autostradă, în această vară s-a ajuns abia la jumătate cu revizuirea documentației pentru A8. Cu alte cuvinte, mai durează.
Abia după ce se va termina cu revizuirea documentației, CNAIR va putea lansa o altă licitație pentru a selecta proiectant și constructor pentru porțiunea din Autostrada Unirii care va trece prin munte.
Și Autostrada A13 Brașov - Bacău are o porțiune care ar trebui să treacă prin munte. Search Corporation și Primacons Group mai au aproximativ 2 ani la dispoziție ca să întocmească documentația pentru lucrări și să ajute CNAIR să selecteze un constructor al drumului.
Directorul Asociației Pro Infrastructura (API), Ionuț Ciurea, a declarat pentru SpotMedia.ro că - judecând după ritmul pregătirilor - vor mai trece 4-5 ani până să putem vedea că încep lucrări la autostrăzi de munte.
La acel moment va trebui, însă, să decidem cu care dintre autostrăzile montane vrem să începem.
”Dacă adunăm toate sectoarele de autostrăzi care trebuie construite în zona de munte ajungem la circa 220 de kilometri. Adică atât cât măsoară Autostrada A2, de la București la Constanța.
Și este practic imposibil să lucrezi la trei sau patru treceri prin zonă montană concomitent. Și la două treceri ar fi greu. Dar să zicem că la două s-ar putea lucra”, a precizat directorul API pentru SpotMedia.ro.
În concluzie, n-ar fi exclus să mai treacă măcar vreo 10 ani până să circulăm pentru prima oară pe o autostradă de munte, în România.
Citește și: