Burnout: E ca și cum ai alerga după un tren care a plecat din gară. Un rol cheie îl au ştirile negative - Interviu

<i>Burnout</i>: E ca și cum ai alerga după un tren care a plecat din gară. Un rol cheie îl au ştirile negative - <span style="color:#ff0000;font-size:100%;">Interviu</span>

În afară de îngrijorările legate de funcționarea business-ului, antreprenorii și oamenii de afaceri români se confruntă și cu alt gen de probleme în pandemie. De la suprasolicitare la stres și burnout, aceștia trebuie să învețe să-și gestioneze emoțiile, reacțiile și timpul, pentru ca să se îngrijească și de sănătatea lor psihică.

Dan Luca – coach, trainer, speaker și autor de cărți de productivitate – face pentru ei un program gratuit, toată luna noiembrie, în care le arată zilnic un film cu mini-strategii pe care să le urmeze.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Practic, îi ajută pe direcții precum organizarea zilei, interacțiunea cu colegii, evitarea procrastinării, deconectare, gestionarea stresului și a emoțiilor negative, păstrarea energiei întreaga zi, aplicații de productivitate utile. Până acum, peste 5.000 de români s-au interesat interesați de proiectul său.

Dan Luca lucrează cu antreprenori din diferite domenii, care conduc companii cu cifra de afaceri de la 200.000 la 20 de milioane de euro. Au vârste cuprinse între 30 și 50 de ani, sunt părinți, au performanțe în diferite domenii, dar cu efecte negative asupra sănătății, unii fiind chiar aproape de burnout.

60% sunt antreprenori, un sfert sunt top și middle management, iar 15% sunt freelanceri și team leaderi. Toți sunt români, iar 10% dintre ei trăiesc în afara granițelor.

De asemenea, Dan Luca este și fondatorul clubului 5am, cu mai mult de 5.000 de participanți care se trezesc zilnic la cinci dimineață pentru a fi mai mai productivi în timpul zilei. Activitatea clubului se desfășoară online, în timpul săptămânii, între 5.00 și 7.00 dimineață, alături de șapte traineri, și o dată pe luna într-un webinar susținut de Dan Luca.

Cele mai importante informații pe care le vei descoperi în acest interviu:

  • Proiectul lui Dan Luca oferă resurse într-o formă structurată celor care caută să traverseze această perioadă de pandemie cu un impact minim la nivel fizic, mental și emoțional.
  • E important să nu ne lăsăm bombardați de știrile negative și să ne alocăm doar câteva minute pentru aflarea știrilor esențiale, prezentate într-un mod echilibrat.
  • Burnout-ul, adică senzația de epuizare, apare după expunerea prelungită la stres .
  • Primul pas pentru combaterea burnout-ului este înțelegerea factorilor care contribuie la această stare: oamenii, procesele și specificul personalității tale (de ex. capacitatea de a gestiona stresul, toleranța la incertitudine, abilitatea de concentrare în lucrul cu termene strânse și mize mari etc.).
  • Printre strategiile pe care le poți folosi pentru a evita să ajungi în burnout se numără identificarea stresorilor din viața ta de zi cu zi și eliminarea celor ne-esențiali, realizarea unui audit la finalul zilei pentru a vedea în ce ți-ai investit resursele, crearea unui ritual la finalul zilei de muncă și găsirea unui grup de sprijin.

Business-ul în pandemie: Multe companii aleg să răspundă provocărilor de moment. Alternativa este ca în momente dificile să investești în viitor

Care este profilul oamenilor cu care lucrați?

Sunt persoane active în medii profesionale – antreprenori, manageri, freelanceri, team leaderi, cu vârsta cuprinsă între 30 și 50 de ani, majoritatea cu familie și copii. Sunt oameni care caută soluții pentru a-și crește productivitatea, caută idei și modele pentru a-și crește calitatea vieții și a avea un stil de viață cât mai echilibrat.

Care este scopul proiectelor pe care le derulați pentru ei gratuit in luna noiembrie?

În programele mele de coaching lucrez cu grupe de 24 de persoane pentru a le putea acorda timp individual și a le fi sprijin în călătoria pe care o parcurgem împreună. Țin la această limită de participanți pentru că valorizez foarte mult interacțiunea directă pe care o am cu fiecare cursant.

În același timp, îmi dau seama că informația, strategiile și toate celelalte tipuri de resurse pe care le am pot fi extrem de folositoare pentru multi alții care trec printr-o perioadă atât de dificilă.

Tocmai de aceea, în primăvară am făcut timp de patru săptămâni sesiuni LIVE pe contul meu de Facebook începând cu ora 7 dimineața, pentru a ajuta pe cât mai mulți să se ridice din pat, să își găsească o structură funcțională și să înceapă ziua cu o perspectivă pozitivă. În acele zile din aprilie am avut mai mult de 5.000 de participanți și pentru mulți a făcut o diferență faptul că au avut structură și resurse zi de zi. 

Din aceleași considerente, și acum am început un proiect 100% gratuit prin care îmi propun să ofer resurse într-o formă structurată celor care caută să traverseze această perioadă cu un impact minim la nivel fizic, mental și emoțional. Proiectul se numește “Tratament Anti-Amânare: Productiv Acasă și la Birou” și livrează în fiecare zi pe parcursul lunii noiembrie câte un video scurt de 5 minute cu o strategie care rezolvă o problemă în mod structurat. 

Din experiența dvs., care sunt problemele cu care se confruntă antreprenorii si managerii romani în pandemie, din punct de vedere fizic şi mental?

A. În primul rând, expunerea la știri negative pe parcursul zilei are un efect extrem de nociv. Acești stimuli produc hormonul de stres numit cortizol, care menține organismul într-o stare de anxietate perpetuă și afectează calitatea soluțiilor pe care o persoană le poate genera. Dintr-o stare în care singura prioritate este supraviețuirea, ideile de creștere și dezvoltare personală și de business sunt aproape integral suprimate. 

Și atunci prima soluție are de-a face cu dieta informațională. E ok să îți iei știrile, să citești despre ceea ce se întâmplă, însă să petreci zeci de minute în reportaje despre starea sistemului de sănătate nu te ajută să livrezi valoare clienților pe care îi ai. Optim este să îți stabilești zilnic două intervale de 10 minute în care să îți iei știrile relevante și în rest să te ocupi de activitatea ta principală. 

B. În al doilea rând, e nevoie de o auto-analiză, de o modalitate de a discerne tot ce primești din exterior. Din păcate, informația care vine pe un suport emoțional foarte intens tinde să intre în mintea unei persoane fără a mai putea fi filtrată ca fiind nocivă.

De exemplu, Breaking News, RO-Alert și așa mai departe. În lipsa unui timp de sedimentare și evaluare a realității curente interioare, o persoană poate ajunge extrem de stresată, de instabilă și deconectată de la valorile personale.

E ca și cum ai alerga în urma unui tren care a plecat din gară. Trenul reprezintă realitatea ta obiectivă, iar tu încă nu ești la zi cu ceea ce ți s-a întâmplat și modurile în care te afectează. Soluția concretă este Revizuirea Zilei. O analiză de 5-10 minute a lucrurilor întâmplate peste zi și care creează o hartă obiectivă a realității personale. Întrebările pe care le folosesc eu în programele de coaching sunt: Ce a mers bine azi? Ce nu a mers bine azi? Ce am învățat? Ce voi face diferit mâine/data viitoare? Pentru ce sunt recunoscător? 

C. În al treilea rând, e nevoie de o gestiune atentă a energiei personale. Știrile negative tind să distrugă multă energie și să genereze blocaje în corp, pentru că una dintre strategiile de adaptare la stres este „freeze” (trad: „a îngheța”). Iar mișcarea, energizarea și oxigenarea corpului sunt moduri de ieșire din acest blocaj muscular și intelectual.

O soluție poate fi o simplă plimbare în natură, jogging, mers cu bicicleta, dans sau orice altă formă de sport și mișcare unde ritmul cardiac crescut arde cortizolul și eliberează endorfine. Când mintea e blocată și nu mai găsește soluții, cel mai ușor se deblochează prin mișcarea corpului. 

D. În al patrulea rand, e nevoie de o structură flexibilă. Nivelul actual de incertitudine a atins probabil un nivel nemaintâlnit în ultimii 70 de ani. Practic, nimeni nu a mai trăit vremuri similare în care viitorul să fie atât de volatil.

Foarte multe repere fixe au dispărut și nu au fost înlocuite cu altele. Industrii întregi au dispărut în decurs de săptămâni (industria de entertainment care nu e online), oportunități diverse au apărut de nicăieri. Adaptabilitatea tuturor a fost pusă la încercare și va fi pusă și în continuare.

Așteptările legate de o revenire rapidă la realitatea „de dinainte” au devenit doar vise deșarte. Fiecare persoană are nevoie să își facă inventarul resurselor de care are nevoie pentru a fi funcțională și să aibă focus conștient și direct spre a și le obține.

De exemplu, fiecare are nevoie de un program de mese cât mai predictibil și o nutriție de calitate pentru a avea energie. Are nevoie de o structură pentru a face mișcare și a avea energie. Are nevoie de un program de somn de calitate.

Are nevoie de un program de muncă ce include atât timpul direct productiv, cât și o delimitare clară a timpului pe care îl va petrece în familie. Fără aceste minime repere, zilele vor fi un haos fără sfârșit care haos va declanşa burnout în mod predictibil. 

Cum apare burnout-ul, sindromul epuizării profesionale?

Burnout-ul apare ca urmare a expunerii prelungite la stres și poate fi de mai multe tipuri: 

  • individual – ce apare mai ales ca urmare a dialogului interior negativ și nevoii neîmplinite de perfecțiune. Când ai standarde foarte mari pentru tine și/sau consideri că nimic din ceea ce faci nu este suficient de bun; 
  • interpersonal – ce apare când există relații dificile la birou sau acasă. Poate să fie declanșat de un șef intolerant sau agresiv sau de colegi insistenți. Stresul adăugat de aceștia peste cel deja existent poate declanșa burnout-ul;
  • organizațional – e cauzat de lipsa de organizare, cerințe exagerate și termene nerealiste care te fac să crezi că vei eșua în obiectivele tale și acest lucru ar putea să te coste locul de muncă .

Primul pas pentru combaterea burnout-ului este înțelegerea factorilor care contribuie la această stare: oamenii, procesele și specificul personalității tale (de ex. capacitatea de a gestiona stresul, toleranța la incertitudine, abilitatea de concentrare în lucrul cu termene strânse și mize mari etc.).

E de asemenea important de menționat că burnout-ul este în foarte puține cazuri vina ta 100%. Nu este vorba doar de volumul de muncă sau inabilitatea ta de a gestiona stresul, ci și de factori care sunt în afara controlului tău.

Tot mai multe cadre medicale din România cer ajutorul psihologilor, din cauza epuizării

Ca reguli generale, ce putem face ca să evităm burnout-ul? 

  1. Atenție mărită la stresorii din realitatea curentă și eliminarea celor ne-esențiali 

Identifică lucruri de genul: termene nerealiste, întâlniri suprapuse sau întreruperi frecvente, lucruri apărute din senin care îți răpesc timpul alocat recuperării, stresul tehnologic (aplicații sau softuri noi care presupun adaptare), clienți, furnizori sau colegi dificili.

  1. Auditul timpului alocat muncii 

E important să simți că timpul, energia și atenția ta generează o valoare adăugată. La finalul zilei fă-ți un audit și vezi în ce ți-ai investit resursele.

  1. Revizitează-ți prioritățile și asigură-te că sunt realiste, valide și conectate cu obiectivele tale cele mai mari 
  1. Adu mai multă structură zilei tale 

Structura aduce predictibilitate, elimină multe decizii inutile legate de alocarea timpului și ajută la eliminarea sentimentului de copleșire. 

Pune-ți întrebarea: cum arată structura unei zile ideale pentru mine? 

Chiar dacă nu vei putea implementa un model ideal, simplul fapt de a ști cum ești productiv și echilibrat o să îți dea idei să faci 1-2 modificări chiar de a doua zi :

  • intervale de timp neîntrerupt pentru activitățile importante
  • contractează timpul de răspuns cu clienții, furnizorii și colegii de muncă 
  • ia pauze care să te reîncarce periodic 
  1. Creează-ți un ritual de finalizare a zilei de muncă 
  • Senzația de a fi permanent conectat generează stres în mod predictibil 
  • Timp individual de preferință în mișcare – fie o plimbare pe jos, cu bicicleta sau un sport 
  • Alocă-ți timp pentru un hobby
  • Revizuieşte-ți ziua cu 4 întrebări – Ce a mers bine azi? Ce nu a mers bine azi? Ce am învățat? Ce voi face diferit mâine/data viitoare? 
  1. Concentrează-te pe progres, nu doar pe rezultatul final 
  • Mai ales în acele proiecte care au un timp de finalizare îndepărtat, e predictibil să îți pierzi motivația
  • Bornele intermediare ajută să simți că progresezi, dar e important să ai tot timpul în vedere locul din care ai pornit și pașii pe care îi faci în direcția bună. 
  • Dacă te măsori doar prin prisma drumului pe care îl mai ai de făcut, vei fi tot timpul pe minus și cu un sentiment de frustrare și nerăbdare
  1. Găsește un grup care să te înțeleagă și sprijine 

Unul dintre motivele pentru care există 5AM Club este acela de a fi sprijin pentru cei care vor să facă schimbări și care vor să introducă obiceiuri sănătoase și productive și să își crească calitatea vieții. Alătură-te celor câteva sute de membri activi care își transformă viața pas cu pas în fiecare dimineață.