Guvernul Ciolacu utilizează în prezent fondul de rezervă bugetară ca buget paralel din care alocă bani către ministere și instituții fără să mai utilizeze instrumentul rectificării bugetare.
3,23 miliarde scoase din fondul de rezervă în 2 luni
În anul 2023, un număr de 23 de hotărâri de guvern au vizat suplimentarea bugetelor diverselor ministere, instituții sau autorități locale cu bani din fondul de rezervă.
Doar în ultima ședință de guvern au fost alocate 1,45 miliarde de lei către Ministerul de Interne, Ministerul Educației, Ministerul Transporturilor și pentru SRI.
Anterior, în octombrie, Ministerul Proiectelor Europene a primit din aceeași sursă 300 de milioane de lei, MAE - 6,5 milioane de lei, Ministerul Justiției - 480 de milioane de lei (prin două HG separate), STS - 1 milion de lei, Ministerul Transporturilor - 50 milioane de lei (pentru Metrorex).
În septembrie, Guvernul a scos 500 milioane lei din fondul de rezervă pentru ”continuarea unor programe de investiții”:
- 175 milioane de lei pentru programul național de dezvoltare locală,
- 100 milioane de lei pentru programul național de investiții Anghel Saligny,
- 200 de milioane de lei pentru programul național de construcții de interes public sau social,
- 25 de milioane de lei pentru credite de angajament și bugetare, pentru finanțarea cheltuielilor de personal, precum și pentru plata sentințelor judecătorești rămase definitive și irevocabile
Deciziile din septembrie și octombrie au scos în total din fondul de rezervă 1,78 miliarde lei, la care se adaugă cele 1,45 miliarde scoase în ultima ședință de guvern – adică 3,23 miliarde doar în ultimele 2 luni.
Misterul sacului fără fund
Prin legea bugetului de stat 2023, fondul de rezervă a avut alocare multianuală (2023-2026) de 4 miliarde de lei, pentru 2023 fiind prevăzute explicit doar 686 de milioane.
Nu este însă o problemă – fondul de rezervă este alimentat periodic prin simple hotărâri de guvern care niciodată nu apar pe ordinea de zi a ședinței și despre care nu se vorbește niciodată public.
Surse familiarizate cu ”rețeta financiară” practicată de guvern au explicat pentru Curs de Guvernare mecanismul:
La fiecare proiect de buget de stat se folosește următorul aranjament în relația cu ministerele – din alocările bugetare, Guvernul își rezervă o anumită parte care îi va fi ”întoarsă” în cursul anului sub pretextul fondurilor necheltuite, iar eventualele nevoi financiare sunt ”rezolvate” cu ocazia rectificării bugetare.
Mai direct: titularul unui minister află că primește prin buget o sumă de care nu trebuie să se atingă, primind la schimb, la rectificare, fonduri de completare pentru nevoile ministerului său.
Finanțarea din fondul de rezervă are o problemă de legalitate
Fondul de rezervă bugetară (la fel ca fondul de intervenție la dispoziția Guvernului) este inclus în Legea bugetului de stat în conformitate cu Legea finanțelor publice nr. 500/2002.
Cadrul legal oferit de Legea nr. 500/2002 precizează însă doar generic tipul de alocări permise din fondul
de rezervă (respectiv pentru situații „neprevăzute sau urgente”), fără a stabili explicit categoriile de
cheltuieli care pot fi angajate din fondul de rezervă sau cuantumul sumelor alocate.
Asta oferă spațiu pentru alocări discreționare și netransparente – cum ar fi bani pentru salarii, finanțarea unor cheltuieli de reprezentare sau achiziții.
Citeşte integral despre Fondul de rezervă – bugetul paralel al Guvernului Ciolacu. Cum funcționează finanțarea fără rectificare pe Curs de Guvernare