Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a acordat în această vară un contract de 427 de milioane de lei unei asocieri de firme formate din companiile Metaminds și Trencadis Corp, după o evaluare și rapoarte „secretizate fără temei” – a decis Justiția.
Dar nu doar banii sunt problema: există o miză mult mai mare, anume accesul la bazele de date ale instituțiilor din România. Înțelegerea contractuală privea realizarea infrastructurii pentru cloud-ul guvernamental, care va reuni bazele de date ale instituțiilor publice în scopul de a permite românilor accesul digital la documente și date din partea statului român.
Metaminds este o companie înființată de foști angajați ai lui Sebastian Ghiță încă din 2015 (Sebastian Ghiță a fugit din țară în decembrie 2016, în Serbia) și transferată apoi, după ce și-a schimbat numele vechi în cel actual (în 2019), către alți salariați tot din companiile lui Sebastian Ghiță. Aceștia neagă că ar mai ține legătura cu Sebastian Ghiță.
Dar noua firmă (înființată pe alt nume încă pe când Sebastian Ghiță era în țară) e abonată la mai toate contractele strategice ale digitalizării României.
Ofertele depuse pentru acordarea contractului de achiziție a bazelor de date necesare Cloud-ului guvernamental au fost greșit evaluate și pe baza unor rapoarte secretizate fără temei de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
Acestea sunt constatările Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și menținute de Curtea de Apel într-o sentință publicată săptămâna trecută, pe 4 decembrie în dosarul 6056/2/2024 – chiar ziua în care CSAT decidea că Rusia s-a implicat în turul 1 al alegerilor prezidențiale.
Judecătorii au respins, pe 4 decembrie, cererile STS și Metaminds, firma desemnată câștigătoare a licitației, care au solicitat anularea deciziei date de Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor de reevaluarea și desecretizarea rapoartelor de evaluare a ofertelor.
Licitaţia avea o valoare estimată de 576 milioane de lei şi are ca obiect achiziţia a cel puţin aproximativ 400 de servere de procesare şi stocare şi de back-up, dar şi a numeroase alte echipamente.
Teoretic, așa cum anunța ministrul Digitalizării, cloud-ul guvernamental trebuia să fie activ încă din mijlocul anului următor.
Pe lângă miza strategică a controlului cloud-ului guvernamental, nici miza financiară nu e de ignorat.
Practic, după secretizarea abuzivă a evaluărilor ofertelor, echipamentele tehnice pentru a susține bazele de date ar putea să nu fie cumpărate până în 2026, an în care expiră finanțarea prin PNRR.
Miza strategică: pe mâinile cui ajung „cheile României” – datele din instituțiile publice
Problema bazelor de date ale României – care vor fi adunate în cloud-ul guvernamental - e o chestiune de securitate națională, mai ales în acest moment în care partidele „suveraniste” au sprijinul explicit al Rusiei și beneficiază de know-how și finanțări netransparente sau ilegale.
Sebastian Ghiță face parte din axa așa numit „suveranistă” din România – în 2016 a înființat partidul de extremă dreapta ”Partidul România Unită” pe care l-a finanțat și l-a susținut mediat, prin postul RTV - și pe listele căruia a candidat; partidul a luat doar 2,7% la alegerile parlamentare din 11 decembrie 2016 – iar Sebastian Ghiță avea să fugă în Serbia 10 zile mai târziu.
În prezent este un susținător tenace al lui Călin Georgescu, la promovarea căruia s-a aliniat și RTV, postul său de televiziune.
Cloud-ul guvernamental este o infrastructură care adună într-un singur loc toate serverele și bazele de date ale instituțiilor publice din România. Odată implementat, instituțiile statului vor putea comunica între ele, astfel încât cetățenii să nu se mai plimbe după actele de care au nevoie de la o instituție la alta.
Platforma de cloud guvernamental e programată să devină complet operațională la 31 decembrie 2025 și va necesita fonduri totale de 374,73 milioane de euro (1,86 miliarde de lei), acoperite prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), potrivit Executivului.
Cel puțin 30 de autorități și instituții publice vor fi conectate la cloud-ul guvernamental și îl vor utiliza până la finalul anului 2025.
În culisele serviciilor secrete românești se dă o adevărată bătălie pentru controlul acestor date și e greu de evaluat – date fiind circumstanțele războiului hibrid declanșat de Rusia asupra României – ce instituție e în acest moment capabilă să protejeze aceste date. Potrivit legii (OUG din marti 2024), administrarea cloudului va fi făcută de SRI și STS.
Citește integral articolul Bătălia pentru ”cheile României”: Justiția a anulat licitația pentru Cloud-ul guvernamental, câștigată de o firmă apropiată de Sebastian Ghiță pe Curs de Guvernare
Drept la replică
În urma investigației publicate de Curs de Guvernare şi preluate de Spot.media.ro, compania Metaminds a trimis un drept la replică pe care-l vom publica integral. Mai jos, găsiţi şi precizările redacției Curs de Guvernare.
”Bună ziua,
Am citit cu atenție materialul publicat și dorim să subliniem că respectăm munca jurnalistică în efortul de a informa corect publicul. Totuși, remarcăm că în material sunt multe supoziții și afirmații bazate pe interpretări, nu pe fapte. Din acest motiv, considerăm necesar să trimitem această poziție oficială pentru clarificare:
În primul rând, articolul include informații eronate, în special afirmația conform căreia „justiția a anulat licitația pentru Cloud-ul guvernamental”. Această afirmație este falsă. Licitația nu a fost anulată; statusul dosarului, pe care îl puteți verifica public pe portalul Ministerului Justiției (la acest link: Status dosar) se referă strict la solicitarea STS-ului de a anula decizia dată de CNSC.
În plus, specularea unui context dificil prin care a trecut țara noastră, bazat pe dezinformare și insinuarea că Metaminds este asociată cu un curent suveranist și pro rus nu face decât să perpetueze această practică a dezinformării și nu reflectă standardele unui demers jurnalistic fundamentat pe o documentare riguroasă și o informare corectă a publicului.
Totodată, în lipsa unor dovezi concrete, respingem cu fermitate orice speculație care sugerează legături cu persoane sau entități externe, cum ar fi Sebastian Ghiță. Metaminds este o companie complet independentă, fondată și condusă de o echipă de profesioniști dedicați, fără influențe externe. Funcționăm exclusiv pe baza unui sistem de guvernanță corporativă solid și toate deciziile noastre sunt luate cu integritate și transparență, în beneficiul pieței și al cetățenilor.
Toate contractele câștigate au fost obținute prin proceduri publice transparente, respectând legislația în vigoare. Fiecare contract pe care îl semnăm cu instituțiile publice este rezultatul unui proces riguros de selecție conform legislației achizițiilor publice. Această legislație nu permite o abordare de „abonare” la contracte cu statul.
Suntem deschiși la dialog și rămânem dedicați misiunii noastre de a contribui la digitalizarea și securizarea infrastructurii critice a României.
Cu respect"
Poziția și precizările redacției
Referitor la obiecțiile prezentate mai sus de către compania Metaminds, redacția Curs de Guvernare face următoarele precizări:
1. Prin decizia Justiției, se păstrează decizia CNSC: ”Solicită anularea actelor sub aspectul că anumite informații au fost calificate în mod eronat drept confidențiale de către autoritatea contractantă”
Iar decizia CNSC asta spune: Prin decizia CNSC menținută de Curtea de Apel, STS are obligația „să reevalueze oferta declarată drept câștigătoare”. Adică nu avem un câștigător al licitației, iar STS trebuie ”să reevalueze”.
2: Poziției companiei Metaminds față de legăturile care se fac în general în presă și în particular în acest caz cu Sebastian Ghiță – fostul patron al actualilor patroni – i s-a acordat un capitol întreg în articolul Curs de Guvernare. Invităm la recitirea acestuia.
3. Da: compania Metaminds s-a înființat în anul 2015, de către angajați ai lui Sebastian Ghiță, iar după fuga acestuia din țară în 2016, compania și-a schimbat numele și a fost trecută către alți foști angajați ai lui Sebastian Ghiță. Cu siguranță că motivele au fost temeinice.
4, Cât privește afirmația că ”Toate contractele câștigate au fost obținute prin proceduri publice transparente” – nu putem să nu observăm că atât CNSC, cât și decizia Justiției tocmai asta arată și de asta cere reluarea evaluării: lipsa de transparență.
Continuarea AICI