Avantajele și dezavantajele construirii brandului personal

constantin.magdalina

expert, tendințe și tehnologii emergente

Ce este important să oferim în afaceri? Soluții, calitate, utilitate ar spune unii. Valoare pentru consumator sau client ar spune alții. Valoare pe care acesta să o recunoască și apoi să o aprecieze prin rezultatele pe care le produce. 

Să ne referim acum la prima parte: valoare pe care oamenii să o recunoască. De cât timp vrem să fie nevoie pentru ca recunoașterea valorii să se realizeze în mintea oamenilor? Simplu! Cât mai puțin timp posibil. Cinci secunde, dacă se poate. Atât cât durează să vadă numele sau logo-ul brandului. 

Este acest proces aplicabil și în cazul oamenilor? A celor care sunt experți, consultanți, manageri, antreprenori sau lideri de gândire? Desigur. Ne place sau nu, în societatea de astăzi acest proces deja se întâmplă. Toată lumea este un brand, iar fiecare poate să și-l construiască.

Ce este important de ținut minte? Construirea brandului personal este o activitate deliberată, derulată cu scopul de a stabili și comunica propunerea personală de valoare.

De-a lungul timpului, oamenii și-au cultivat cu atenție prezența publică și reputația în comunitățile unde se aflau. 

ADVERTISING

Ce s-a schimbat? Motoarele de căutare online și rețelele sociale au extins considerabil audiența potențială, cu avantajele și dezavantajele pe care le implică acest lucru. De aceea, propun să explorăm aici cele două fațete ale acestei monezi, care este brandul personal.

Avantajele construirii brandului personal

1. Vizibilitate rapidă

Internetul și mediul digital permit oamenilor să își prezinte abilitățile, cunoștințele și atributele distinctive unui public global. Poți ajunge la un număr mare de persoane și poți fi recunoscut în domeniul tău de competență sau de activitate numai utilizând platformele de social media, având un website personal și construind rețele profesionale online.

Un alt factor esențial este acela că toată această vizibilitate se poate traduce în rezultate de business. Dincolo de monetizarea prezenței în mediul online, dacă este una semnificativă, acum numeroase servicii se pot livra online (de exemplu: cursuri, consultanță, coaching etc.). În cazul produselor, explozia e-commerce este în derulare și se estimează că segmentul B2C va ajunge la 7,9 trilioane de dolari în 2030.  

ADVERTISING

2. Șanse profesionale mai mari

Un brand personal puternic poate atrage noi șanse de angajare, oferte de locuri de muncă, cereri de consultanță sau solicitări de colaborare. Când îți comunici sistematic competențele de expert sau te poziționezi ca lider de gândire în profesia ta, ți se pot deschide uși către parteneriate și inițiative care coincid cu obiectivele tale. 

Prin implicarea activă în comunități online, participarea la evenimente sau participarea la discuții, îți poți extinde rețeaua de contacte și crea oportunități de colaborare care pot alimenta creșterea personală și profesională.

Un alt plus este oportunitatea colaborării pe anumite proiecte care pot avea ca scop cauze sociale, susținerea unor inovații cu impact major în îmbunătățirea vieții oamenilor. 

3. Construirea încrederii și credibilității

Încrederea este un ingredient important în viața personală și în business. Pornind de la o bază de încredere și acționând consecvent pentru a menține încrederea este un demers esențial acasă și în afaceri. 

Poți construi încredere și credibilitate oferind continuu valoare prin împărtășirea de idei importante, cunoștințe și conectându-te cu integritate cu oamenii din comunitățile unde ești prezent.

ADVERTISING

Acest lucru poate duce la mai multe posibilități de mentorat, colaborări și chiar la apariții media în care îți poți comunica abilitățile și poți contribui la vizibilitatea industriei în care îți desfășori activitatea.

Dezavantajele construirii brandului personal

1. Lipsa autenticității

Când vine vorba de brandul personal, unii oameni pot fi înclinați să cultive o imagine care este departe de cea reală, oferind o imagine neautentică a propriei persoane, ca să-și exagereze realizările.

Acest lucru are, desigur, un efect devastator atunci când adevărul este dezvăluit, ducând la pierderea încrederii și a credibilității. De aceea, este esențial ca brandul personal să fie autentic, real, bazat pe transparență și consecvență în oferirea de valoare.

2. Suprasaturare cu informații

Pe măsură ce tot mai mulți oameni își construiesc brandul personal, există riscul de supraîncărcare și suprasaturare cu informații. S-ar putea să îți fie dificil să ieși în evidență și să atragi atenția publicului țintă atunci când mulți alții deja fac asta.

Pentru a depăși acest obstacol, concentrează-te pe furnizarea de valoare unică, prin prisma a ceea ce faci tu diferit sau prin ceea ce experiențele tale au specific. Specializează-te și construiește-ți povestea captivantă a ceea ce numai tu reprezinți ca și cumul de experiență, competențe, convingeri și valori, pentru ca oamenii să te deosebească.

3. Reputație online negativă

În timp ce brandul personal ne poate crește vizibilitatea, acest demers aduce ”la pachet” și riscuri. Oamenii au păreri și perspective diferite. De aceea, feedback-ul negativ, criticile sau interpretarea greșită pot avea toate un impact negativ asupra reputației tale online.

Care este soluția? Este esențial să monitorizezi prezența ta online, să participi cu atenție la dezbateri sau la conversații și să răspunzi la orice perspectivă diferită, critică în timp util și cu un ton profesionist.

Alte aspecte de avut în vedere

Ar mai fi de spus aici că în construirea unui brand personal se depășește frecvent limita dintre viața personală și cea profesională.

Menținerea confidențialității și a limitelor poate fi dificilă atunci când brandul personal se amestecă cu viața cotidiană. Este greu să mai fii discret sau să treci neobservat când devii un brand național sau internațional. De aceea, este esențial să găsești și să menții un echilibru pentru a evita excesul și pentru a-ți menține starea de bine. 

Brandul personal are un potențial enorm. deoarece aduce vizibilitate, perspective de carieră și crearea unei rețele sau comunități puternice în jurul tău.

Cu toate acestea, este esențial să eviți greșelile fiind autentic, monitorizându-ți reputația online, evitând supraexpunerea și să menținând un echilibru între ceea ce împărtășești despre viața personală și cea profesională.

Ținând cont de aceste criterii, poți construi un brand personal puternic, care te va ajuta să-ți comunici valoarea pentru a-ți dezvolta cariera, pentru a-ți crește afacerea sau, pur și simplu, pentru a face bine în lume.

Despre Constantin Măgdălina

Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de 15 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate. Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇