Abia din 2023 scăpăm de metrourile vechi. Cum explică Metrorex mizeria din vagoane: Sunt pictate în mers!

Abia din 2023 scăpăm de metrourile vechi. Cum explică Metrorex mizeria din vagoane: Sunt pictate în mers!

Metrorex susține că face tot ce poate pentru a curăța și a spăla de graffiti trenurile care circulă prin subteranele Bucureștiului. Din păcate, în unele cazuri, nu reușește, așa că mii de bucureșteni ajung, totuși, să circule în condiții care lasă mult de dorit.

Societatea bucureșteană de metrou are 3 tipuri de trenuri: Bombardier (de fabricație suedeză), CAF (construite de spanioli) și IVA (realizate de fosta Întreprindere Vagoane Arad).

Trenurile CAF și Bombardier sunt de generație mai nouă și au fost folosite pentru transport pe magistralele intens circulate și care trec prin Centru. Adică pe M1, M2 (cele produse de spanioli – n.red.) și pe M3.

În schimb, pe Magistrala 4 care leagă Gara de Nord de Străulești, se folosesc trenuri vechi, fabricate de IVA.

Acestea sunt aproape acoperite cu graffiti la exterior și mâzgâlite pe toți pereții, la interior. În plus, unele sunt murdare și au mobilier degradat (scaune mâzgălite, bare de susținere de pe care s-a exfoliat vopseaua etc.).

ADVERTISING

Sunt probleme pe care bucureștenii care călătoresc pe magistrala M4 le au de multă vreme.

Recent, însă, cu aceleași probleme s-au trezit pe cap și alți bucureșteni. Trenuri vechi, destul de murdare și cu mobilier degradat cu început să circule și pe Magistrala 3 (pe care până nu demult erau doar trenuri Bombardier).

Pentru călătorii de pe M3 care urcă în vagoane IVA, asta înseamnă că plătesc acum la fel de mult pe cartelă doar pentru a călători în condiții mai proaste.

Se întâmplă așa și din cauză că Metrorex n-a reușit să cumpere la timp trenuri noi pentru Magistrala M5. Așa că, atunci când a inaugurat noul traseu, a luat parte din trenurile Bombardier și le-a folosit pentru a transporta călători spre și dinspre Drumul Taberei.

Odată ce francezii de la Alstom vor începe să livreze trenuri noi care să fie folosite pe Magistrata 5, cel mai probabil garniturile IVA vor fi scoase de pe M3. Dar asta se va întâmpla, cel mai probabil, abia din 2023!

ADVERTISING

În context, SpotMedia.ro a întrebat Metrorex ce soluții are pe termen scurt pentru a rezolva problema. Iată ce ne-a spus compania de metrou din București.

Cum și cât de des se face curățenie în metrou

Metrorex ne-a răspuns că – în condițiile pandemiei - trenurile sunt înainte de toate dezinfectate la finele fiecărei zile prin pulverizarea unei substanțe biocide care ajunge nu doar pe suprafețe, ci și în sistemul de ventilație.

Dar biocidul nu îndepărtează mizeria. Pentru asta, Metrorex spune că are două proceduri de curățare.

Una se aplică zilnic și prevede ”operaţii de măturare şi spălare a podelei salonului pentru îndepărtarea murdăriei, prafului, pământului şi a urmelor de pantofi”.

În această etapă ”se şterg de praf cu o cârpă umedă pereţii vagonului, mânerele şi barele de susţinere călători, se spală scaunele din salon şi se şterg cu o cârpă uscată”.

ADVERTISING

În plus, la intervale mai mari, se spală și exteriorul vagoanelor.

”(...) La toate trenurile se efectuează şi o salubrizare radicală la un interval de timp de 30 ± 10 zile (conform prevederilor legale în vigoare) pe baza unor programări, în cadrul căreia se efectuează operaţii mai ample de curăţare atât pentru interiorul, cât şi pentru exteriorul trenurilor, respectiv: în interior se spală tavanul, pereţii, geamurile, panourile, afişajele informare călători, uşile de acces în vagon, banchetele, barele de susţinere, podea vagon, zonă burduf şi podea de trecere între vagoane, iar la exterior se spală toată suprafeţele laterale şi frontale ale vagoanelor”.

Totodată, Metrorex a transmis pentru SpotMedia.ro că ”toate trenurile sunt verificate la ieșirea din depou astfel încât acestea să iasă în circulație curate”.

Și-atunci, de ce unele vagoane sunt, totuși, murdare?

Din cauză că, de la o salubrizare radicală la alta, se mai adună mizerie. Apoi – potrivit Metrorex – sunt și călători care nu mențin curățenia în tren, așa cum ar trebui.

De ce avem bare de susținere exfoliate și graffiti peste tot?

Dar dacă pentru lipsa curățenie îl mai putem arăta cu degetul și pe călător, pentru mobilierul exfoliat din vagoane clar nu mai e vina bucureșteanului, ci a Metrorex, care n-a reabilitat spațiile la timp!

bara-exfoliata-in-vagon-de-metrou
Bară exfoliată într-un vagon de metrou de pe Magistrala 3. Foto: Gabriel Kolbay

Societatea de metrou susține, însă, că trenurile IVA au trecut printr-un program de fiabilizare în perioada 2011-2014 și că tocmai de aceea mai funcționează și mai pot fi folosite.

Am întrebat dacă această reabilitare a vizat și calitatea spațiilor pentru călători sau doar sistemele care asigură deplasarea trenului, dar nu am primit răspuns clar.

Starea unora dintre vagoane arată însă clar că investițiile - dacă s-au făcut - sunt oricum insuficiente!

N-am înțeles nici de ce trenurile vechi (și doar acelea!) sunt acoperite cu graffiti. În teorie, la interior se poate mâzgăli și în vreme ce trenurile circulă. Dar la exterior nu mai e așa de ușor!

Cine acoperă un tren cu graffiti pe exterior o face atunci când vagoanele staționează. Adică cel mai probabil într-un depou.

Metrorex susține, însă, că trenurile se murdăresc în timp ce circulă.

”Referitor la trenurile de metrou acoperite de graffiti, vă informăm că, în trecut, Metrorex a curățat în repetate rânduri vagoanele, însă s-a constatat că, imediat ce acestea au fost scoase în exploatare, graffitiștii le-au pictat din nou, acoperindu-le aproape în totalitate.

De asemenea, dorim să vă comunicăm că acțiunea de curățare a vagoanelor este una extrem de laborioasă și costisitoare.

(...) Deși Metrorex depune eforturi susținute de a opri astfel de fenomene, graffitiștii sunt greu de identificat, astfel că acțiunile noastre devin uneori imposibile”, a mai transmis Metrorex la solicitarea SpotMedia.ro.

Stategia Metrorex pentru îmbunătățirea condițiilor de călătorie presupune continuarea eforturilor de igienizare și introducerea în circulație - începând, cel mai probabil, din 2023 - a trenurilor noi pe care le va livra Altstom.

Până atunci probabil vom călători în condițiile de acum.

Citește și:

Cum au ajuns mii de bucureșteni să circule în vagoane mizerabile de metrou, pe o magistrală care duce până în Centrul Capitalei

Cum se circulă cu Metroul Drumul Taberei: Care sunt cele mai spectaculoase stații și ce a mai rămas de făcut (Galerie Foto&Video)


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇