Cele mai bune drumuri nu sunt întotdeauna și cele mai sigure și se întâmplă ca unele țări cu o infrastructură rutieră de calitate să aibă mai multe accidente fatale, arată datele unui studiu. Nu e cazul României, care e în coada clasamentului și la calitatea, și la siguranța șoselelor.
Chiar dacă se poate mândri cu una dintre cele mai bune infrastructuri pentru biciclete din lume, o țară europeană are cele mai bune drumuri și pentru mașini. Este vorba de Olanda, care se află pe primul loc din Europa în Global Competitiveness Report 2019, publicat de Forumul Economic Mondial, ultimul studiu despre calitatea drumurilor realizat înainte de pandemia de Covid-19, relatează Euronews.
Raportul publicat recent a fost realizat pe baza răspunsurilor oferite de 12.987 de directori executivi din 139 de economii ale lumii, chestionați cu privire la calitatea, extinderea și starea drumurilor din țările lor. Ei au fost rugați să poziționeze infrastructura rutieră a țării lor pe o scală de la 1 la 7, adică de la „foarte proaste" la „foarte bune".
Sondajul a arătat că țările din vestul Europei sunt percepute ca având cea mai bună infrastructură rutieră de pe continent. Est-europenii, în schimb, au o părere proastă despre șoselele din țările lor.
Olanda (media 6,4) este urmată în topul calității drumurilor din Europa de Elveția (6,3), Austria (6), Portugalia (6), Spania (5,7) și Croația (5,6).
În topul mondial, Olanda e depășită doar de Singapore (6,5). Pe locul trei se află Elveția, urmată de Hong Kong (6,1) și Japonia (6,1).
Top 10 țări cu cele mai bune drumuri în Europa
Cele mai proaste drumuri din Europa sunt și printre ultimele din lume:
- Malta (3,3) - locul 106 din 141 la nivel global
- Ucraina (3) - locul 114
- România (3) - locul 119
- Bosnia și Herzegovina (2,8) - locul 121
- Republica Moldova (2,6) - locul 127
Totuși, cele mai proaste drumuri din lume, conform directorilor chestionați de Forumul Economic Mondial sunt cele din Africa, Caraibe și Orientul Mijlociu:
- Congo (2,1)
- Haiti (2,1)
- Yemen (2,1)
- Mauritania (2)
- Madagascar (2)
- Ciad (1,9)
România are cele mai proaste drumuri din UE
Următorul grafic împarte țările în mai multe grupuri: verde deschis înseamnă o infrastructură rutieră mai bună, roșul închis reprezintă cele mai proaste șosele.
Harta consemnează că România (media 3) are cele mai proaste drumuri din Uniunea Europeană.
Sunt și câteva surprize: Belgia (4,4) e în urma majorității vecinilor săi. La același nivel sunt și Irlanda (4,4) și Islanda (4,1). Ungaria are o medie de 4.
În estul Europei, Grecia stă mai bine (4,6), peste vecinii săi - Bulgaria (3,4), Macedonia de Nord (3,4) și Albania (3,9).
O altă surpriză este Turcia (5) care are drumuri mai bune decât unele țări occidentale și nordice, precum Norvegia (4,5) și Marea Britanie (4,8).
Cele mai bune și cele mai proaste drumuri din Europa
Cele mai bune drumuri nu sunt și cele mai sigure
În 2020, accidentele auto din statele UE s-au soldat cu aproximativ 18.000 de morți și peste o jumătate de milion de răniți. Cifrele sunt mari, dar Europa rămâne cea mai sigură regiune din lume în privința siguranței drumurilor.
Cu toate acestea, sunt diferențe mari între țările europene. Unele țări cu cel mai mic număr de accidente auto fatale ocupă locuri fruntașe în raportul despre calitatea drumurilor realizat de Forumul Economic Mondial: Olanda, Elveția, Norvegia, Danemarca și Finlanda.
În schimb, Croația, una dintre țările cu cele mai bune șosele, se află în partea superioară a topului accidentelor fatale. La fel și Portugalia.
În general, în Europa drumurile devin mai sigure, dovadă scăderea numărului de accidente soldate cu morți sau răniți între anii 2010 și 2020.
Numărul de decese în accidente auto în UE în 2020
Norvegia a redus numărul de accidente fatale cu 46% în interval de un deceniu, de la 43 pe an la un milion de locuitori în 2010 la 18 în 2020. Italia a reușit o scădere de 44%, de la 70 la 40 de decese pe an la un milion de locuitori în același interval. Iar Croația a marcat o scădere de 42%, de la 99 la 58.
România are cele mai proaste șosele din UE, dar și cele mai multe accidente rutiere soldate cu decese. Suntem în continuare pe primul loc în clasamentul accidentelor auto soldate cu decese, dar partea bună e că numărul deceselor a scăzut de la 117 per milion de locuitori în 2010 la 85 în 2020.
La nivelul Uniunii Europene, numărul coliziunilor auto grave s-a redus cu 22% în intervalul 2010-2020, de la 67 la 42 per milion de locuitori.
UE își propune, prin noua politică de siguranță rutieră, să scadă cu 50% până în 2030 numărul deceselor provocate de accidentele auto.