Locul de muncă ideal pentru tinerii din ziua de azi e cel în care pot face orice vor, online, de oriunde și să câștige mulți bani. Pentru că realitatea e totuși diferită iar școala nu reușește de fiecare dată să le arate copiiilor acest lucru, specialiștii din HR Club au creat Joblandia, o platformă digitală care face punte între școli și companii.
Folosind ca pioni de bază profesorii, Joblandia le deschide copiilor ușa spre lumea oamenilor mari. De ce învață ce învață? Ce ar putea să facă folosind tot ce au învățat? Care este direcția pe care trebuie să meargă pentru a-și construi o carieră? Toate aceste întrebări își găsesc răspunsul astăzi cu o singură condiție: profesorii să fie dispuși să facă acest efort pentru elevii lor.
”Profesorii intră pe platformă, văd catalogul de companii (în momentul acesta sunt peste 130). Apasă un buton și intră direct în legătură cu compania. Am ales această metodă ca să le scurtăm calea birocratică de a trece prin noi, noi să fim intermediari și să punem la cale tot”, ne-a povestit, Cătălina Gărdescu, project manager Joblandia.
Cum arată o vizită în Joblandia
Feedback-ul copiilor i-a plasat pe cei de la BCR în top, cu cuvinte de tipul FUN sau COOL. ”Cuvinte pe care vrem să le auzim. Pentru că asta e ceea ce îi ține pe ei motivați să revină acolo”, recunoaște Cătălina.
”Cei de la BCR a încercat să le arate ce se află în spatele ghișeului. I-au ajutat să vadă, de exemplu, că au o întreagă secție de digital. Au făcut educație financiară: ce înseamnă să ai bani în bancă, ce înseamnă dobândă. Le-au arătat foarte multe aspecte din spate pe care copiii nu le știau. Și au fost plăcut impresionați și au spus că mai vor să meargă”, povestește ea.
Desigur, cel mai entuziasmant pentru copii a fost să meargă în ”ograda” PRO TV. E lesne de înțeles, toată lumea vrea să fie Andreea Esca, dar puțini știu ce muncă titanică este până să ajungi acolo sau chiar în culise.
”Nu te duci din facultate și te așezi la birou și ești Andreea Esca. Și noi vrem să le arătăm de la ușă până la Andreea Esca, toate lucrurile. Ce înseamnă să mergi pe teren, ce înseamnă să mergi în studio la Măruță. Au văzut ce e și în spatele acelor emisiuni, cât de multă lume este implicată chiar dacă tu vezi un singur om pe ecran”, povestește ea.
Lactalis le-a arătat ce se întâmplă într-o linie de producție, în ferme, aspecte care țin de securitate, de curățenie. Lucruri pe care noi le luăm de obicei ”de-a gata”.
”Noi sperăm ca acești copii să observe și lucruri care-i entuziasmează dar și lucruri care să le spună că un job nu este pentru ei. Când știi să închizi un drum, este important. Nu-ți mai cheltuiești energie în acel sens până să-ți dai seama că nu vrei să te duci acolo”, mai spune Cătălina Gărdescu.
2.500 de elevi în 3 luni
Astfel, până acum 70 de școli din București, Suceava, Oradea, Covasna, Giurgiu, Alba dar și Lehliu-Gară, de exemplu, au fost atrase în proiect, iar un rol important l-a avut Banca Națională a României.
”BNR a intrat în proiect acum aproximativ o lună și a deschis 18 sucursale. Și au alocat un manager de proiect la fiecare sucursală care să se ocupe de copiii de acolo. Și am avut, de exemplu, în Baia Mare, șase solicitări de vizită numai pentru Banca Națională. BNR este o instituție foarte importantă în țara asta și e important pentru copii. Ei sunt campioni de vizite, 10-15 la număr”, povestește Cătălina.
Toate astea deși poiectul a luat naștere abia în luna martie a acestui an, moment în care mulți dintre profesori deja își organizaseră Săptămâna Altfel, iar pentru mulți dintre ei a venit ca o surpriză.
”Speranța mea este pentru anul viitor școlar, când săptămâna Școala altfel se va putea organiza încă din luna octombrie și va avea și o zi a carierei și asta ne ajută pe noi enorm să avem și în școală o pârghie care să le creeze profesorilor puțin justificarea acestui efort extra. Că este un efort extra din partea dânșilor”, spune omul din spatele Joblandia.
Cu ochii pe studenți
Primul obiectiv a fost să aducă 5.000 de copii în companii, obiectiv împlinit deja pe jumătate în doar trei luni. Iar planurile lor nu se opresc la aici, ci îi însoțesc pe copii și după ce termină liceul.
”Joblandia a fost gândită pe trei piloni, care să fie ancorați în aceeași platformă digitală.
Primul este Săptămâna Joblandia care se întâmplă acum. Vom construi pe ea și la anul vor fi cu siguranță și mai multe companii și mai multe licee. În momentul acesta avem ca parteneri strategici BCR, cu care am început, și acum ni s-au adăugat OMV și Kaufland. Trei parteneri extraordinar de importanți cu foarte mare interes în a aduce forța tânără educată în câmpul muncii.
Al doilea pilon, căruia abia începem să-i punem fundația, este ceea ce noi numim Experiența Joblandia. Și aceasta este adresată studenților din primii ani. Abandonul în facultate este de 50% minim. Spunea cineva dintr-o companie producătoare de mașini că în Politehnică este chiar mai mult de atât: 75% după primii ani. Încep, dar nu mai termină. Poate dacă le creăm și alte premise, cum ar fi de exemplu mentorat și practică legată de acest mentorat, să aibă un sens.
Al treilea pilon este Spațiul digital Joblandia, unde elevii să găsească diverse resurse, pornind de la webinarii până la posibilități de angajare pe weekend, posibilități de practică, astfel încât Joblandia să devină one-stop shop pentru orientarea profesională, atât pentru copii cât și pentru școli”, povestește Cătălina Gărdescu.
Și adevărul este că Joblandia pare fi o ancoră foarte bună de angajare în țară.
”Avem companii precum Mol, OMV Petrom, Rompetrol care vor să le arate copiilor că meserii precum mecanic, lăcătuș mecanic, sunt foarte folositoare într-o astfel de companie foarte mare. Vrem să le dăm cât mai multe imagini realiste despre ce înseamnă să muncești în România și că poate să fie o viață chiar bună. Și că nu trebuie neapărat să te duci la 20 de ani intr-o altă țară ca să-ți creezi o viață”, spune ea.
Ce părere au copiii?
”Copiii au fost foarte entuziasmați să iasă din mediul școlar un pic, să vadă lucrurile și altfel, să vadă că oameni mari din companii le dau atenție 100%. Ce nu știau ei era că oamenii ăștia mari erau chiar foarte emoționați să-i primească. Și asta le-a dat copiilor sentimentul că sunt importanți.
Prin feedback-ul pe care îl primim de la profesori, copiii spun Mai vrem, mai vrem. Avem un liceu din București în care copiii au mers în șase vizite deși au terminat săptămâna altfel la final de februarie.
Ceea ce mie îm spune - atât ca profesionist cât și ca părinte - că dacă noi suntem în stare să creăm experiențe cu sens pentru tineri, ei nu ne vor vitregi de interesul lor. Noi îi judecăm un pic cam aspru și spunem că nu sunt interesați, dar cred că ar trebui să ne uităm puțin și la noi, să vedem ce le oferim ca să le atragem acest interes”, spune Cătălina.