Liderul USR Cătălin Drulă l-a acuzat pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu că a sabotat siguranţa feroviară cu bună ştiinţă, deoarece a semnat două ordine de ministru prin care au fost amânate cu şase luni termenele de reparaţii planificate şi revizii tehnice generale la vagoanele CFR Călători.
„În luna martie, Sorin Grindeanu a sabotat siguranţa feroviară cu bună ştiinţă. Două ordine de ministru au amânat cu şase luni termenele de reparaţii planificate şi revizii tehnice generale la vagoanele CFR Călători. Practic, Grindeanu a certificat prin semnătură că trenurile cu pasageri pot circula şi fără reparaţii şi revizii.
Am avut şi eu pe masă, când eram ministru, un astfel de ordin. A fost în consultare, dar am refuzat să îl semnez. Am pus pe primul loc siguranţa călătorilor, conform legii. Grindeanu nu a avut nicio reţinere să semneze aşa ceva, doi ani la rând, şi să pună în pericol viaţa oamenilor pe calea ferată”, a scris Cătălin Drulă, duminică pe Facebook.
Liderul USR a mai spus că „gestionarea căilor ferate sub acest ministru este dezastruoasă pe toată linia”.
„Din cele 400 de milioane de euro pe care le-am pus în PNRR pentru material rulant, locomotive şi vagoane, niciun euro nu a fost tras până astăzi. Iar pierderile CFR Călători prevăzute pentru 2023 sunt colosale: 1,1 miliarde lei (de peste 4 ori mai mari decât în 2021). Singurul lucru care i-a reuşit a fost politizarea extremă (totul e împărţit pe culori, PSD şi PNL, roşu şi galben) şi devalizarea companiilor de stat din feroviar”, a completat Drulă.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a reacționat după accidentul feroviar de la Galați printr-o postare pe Facebook.
„În momente de grea încercare, niciun cuvânt nu poate alina pierderea persoanei dragi, suferința și durerea. În urma accidentului feroviar din Galați în care conductorul trenului R7576 și-a pierdut viața, transmit sincere condoleanțe familiei îndurerate.
Ca ministru al Transporturilor, am decis o serie de măsuri menite să crească nivelul de siguranță al călătorilor, dar și al personalului CFR Călători. De asemenea, vreau ca standardele tehnice în sistemul feroviar să fie asigurate mereu la cei mai buni parametri pentru ca asemenea tragedii să nu se mai repete”, a susținut Grindeanu în postare.
Reamintim că un accident de tren a avut loc, sâmbătă, în gara din Galați, în urma acestuia pierzându-și viața o persoană și fiind rănite grav altele trei.
Potrivit poliției, sâmbătă, la ora ora 19:19, un vagon de călători etajat, care se afla garat la linia nr. 4 din Stația CF Galați în așteptarea formării garniturii trenului pentru ruta Galați – Mărășești, a fost lovit frontal de locomotiva care urma să tracteze garnitura, condusă de mecanicul de serviciu, un bărbat cu vârsta de 49 ani, din municipiul Tecuci.
În urma impactului, vagonul a fost deformat și împins pe o distanță de circa 80 de metri.
În interior, se aflau șeful de tren, o femeie cu vârsta de 53 de ani, conductorul de tren, un bărbat cu vârsta de 47 de ani, precum și un călător, un bărbat, cu vârsta de 53 ani din comuna Piscu, județul Galați.
Mecanicul de locomotivă și cele trei persoane aflate în vagon au suferit leziuni. Călătorul a rămas încarcerat, iar femeia a intrat în stop cardio-respirator.
După intervenția echipelor de descarcerare de la ISU și acordarea primului ajutor, toate cele patru victime au fost transportate de către echipajele SMURD la UPU din cadrul Spitalului Județean Clinic de Urgență Sf. Apostol Andrei Galați.
Ulterior, femeia a decedat. Celelalte trei persoane au rămas internate în spital, cu diferite leziuni, fiind în stare stabilă.
Care e starea răniților
Potrivit unei actualizări făcută duminică de coordonatorul UPU – SMURD Galaţi, Angel Trifan, la Digi 24, doi bărbaţi mai sunt internaţi în spital, iar o altă victimă a fost externată. Cei doi bărbați care mai sunt în spital sunt stabilizați.
„Un bărbat de 53 de ani a fost internat cu politraumatism, cu traumatism toracic-sever, cu fracturi costale multiple şi fractură deschisă de humerus, în reanimare prin Ortopedie. Încă un bărbat de 46 de ani cu un traumatism al membrului superior, cu fractură deschisă de humerus, care tot prin Ortopedie a fost internat în reanimare. Şansele de supravieţuire sunt bune la toţi şi deocamdată sunt stabilizaţi şi sperăm că va merge totul spre bine”, a precizat Angel Trifan.
De asemenea, el a precizat şi ce răni a avut femeia care a decedat.
„Au fost cinci stopuri repetate, s-a făcut tot ce se putea pentru a salva această persoană, dar din păcate nu s-a reuşit. A avut o plagă penetrantă la nivelul gâtului şi o fractură deschisă la nivelul tibiei”, a mai afirmat Angel Trifan.
Vitezometrul locomotivei a rămas blocat la 75 km/h
Duminică, au apărut și primele rezultate ale anchetei accidentului de tren din Galați.
Anchetatorii spun că din investigațiile realizate se constată că locomotiva a accelerat brusc și că frâna vehiculului nu a funcționat. De asemenea, în urma testării, s-a constatat că mecanicul de locomotivă și ceilalți angajați CFR implicați în accident nu consumaseră alcool.
„S-a efectuat cercetarea la fața locului de către polițiștii din cadrul Secţiei Regionale de Poliție Transporturi Galați, iar din verificările preliminare s-a stabilit că acul ceasului vitezometrului locomotivei a rămas blocat la poziția 75 km/h, iar din declarația mecanicului reiese că locomotiva s-a accelerat brusc și că a încercat să acționeze sistemul de frânare dar acesta nu a mai frânat. Mecanicul și conductorul de tren au fost testați cu aparatul alcootest DRAGER, rezultatele fiind negative”, au precizat reprezentanții IPJ Galați.
Ce spune șeful CFR Călători
Și directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a avut duminică o primă reacție față de accidentul feroviar mortal care a avut loc sâmbătă la Galați.
El spune, într-un comunicat de presă emis de CFR Călători, că îşi va asuma acţiunea sau inacţiunea oricărui angajat al CFR Călători, constatată de către organele de cercetare, însă nu îşi poate asuma „subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani”.
„Îmi voi asuma acţiunea sau inacţiunea oricărui angajat al CFR Călători, constatată de către organele de cercetare şi care ar fi putut duce la evitarea acestei drame ce a cauzat decesul colegei noastre.
Nu îmi pot asuma însă, subfinanţarea cronică a sistemului feroviar din ultimii 30 de ani!
Profund îndurerat, transmit şi pe această cale condoleanţe familiei îndoliate şi întregul sprijin necesar în aceste momente de grea cumpănă!”, spune Traian Preoteasa.
În urmă cu două săptămâni, când a avut loc accidentul feroviar din Teleorman, directorul Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, considera că era mai bine dacă mecanicul trenului de pasageri dormea în momentul incidentului, pentru că trenul ar fi fost frânat de sistemul de siguranță.