Dan Mihai Ghiță este un tânăr pasionat de drumeții pe munte în natură, organizează ieșiri pe bicicletă și-și transformă în business toate aceste pasiuni. Așa s-au născut Biciclez și Vacanțe Velo, proiecte pentru care a beneficiat de finanțare în programul Managementul Granturilor, dar și, din 2019, Think Tiny House.
Cea mai recentă idee a venit ca o legătură între toate celelalte businessuri, a strălucit la timp și succesul ei a fost alimentat de perioada pandemiei, când fiecare dintre noi ne-am reconsiderat prioritățile și mulți au căutat soluții de evadare în natură dar și noi forme de intimitate.
De profesie specialist în IT, el a creionat totul alături de partenera sa, Steliana Petriș, arhitectul proiectului și prietenul lui, Marius Creț, care se ocupă de partea de dulgherie. Cu o investiție inițială de maxim 30.000 de euro și oamenii potriviți în jur, tânărul software developer privește acum optimist spre 2022: ”Putem ajunge la 800.000 de euro, chiar un milion, depinzând de situația pieței”, povestește Dan Mihai Ghiță pentru spotmedia.ro
”Proiectul Tiny House construiește case mobile, pe trailer, care pot fi mutate dintr-o locație în alta, păstrând tot confortul unei case normale. În general, noi ne plasăm pe piața de case pentru vacanțe, mai mult, dar facem și case unde oamenii trăiesc permanent, undeva până în 35 de metri pătrați dar ai tot confortul din lume. Acei 30-35 de metri pătrați includ două dormitoare, o baie, o bucătărie și un living”, spune tânărul IT-ist care și-a desăvârșit studiile inclusiv în domeniul afacerilor.
Cum s-a născut businessul Think Tiny House?
Totul a început în perioada de dinainte de pandemie. Având un alt business adiacent, care făcea turism, aveam lipsuri destul de mari de unități de cazare, care să fie decente la un preț bun și să aibă și servicii ok și am început de la ideea asta și am dezvoltat-o, astfel încât, în diferite locații în care facem ecoturism să avem aceste case. Și am creat un prototip să vedem… avem totuși și activitățile de construcție, proiectare și executare.
După acest prototip am văzut că avem cerere foarte mare online pentru acest tip de căsuțe. Acolo a fost începutul businessului, cu acel prototip. Am continuat să producem și pentru clienți, am început, încet, încet, să ne facem și un renume și businessul a explodat pe aceste case pentru vacanță.
Ce înseamnă, concret această ”explozie” de cereri?
Prima casă ne-a luat un an să o construim, având și alte joburi în paralel. Și după ce am terminat prototipul, avem șapte case în producție în acest moment, o diferență destul de mare. Putem să livrăm o casă și la două luni – o casă mare – sau o casă mai micuță și sub o lună.
Cum a schimbat pandemia cererea pentru astfel de case?
A fost un ajutor, chiar dacă a fost greu să ne desfășurăm activitatea. După aceea (izbucnirea pandemiei – n.red) oamenii s-au orientat către soluții mai compacte și mai izolate, locuri în care să ai mai multă intimitate, locuri în care să fii singur și să nu necesiți un spațiu comun cu alte persoane.
Încet, încet, și paradigma s-a schimbat, oamenii caută locuri mai cochete, ceea ce ne ajută pe noi să fim mai minimaliști ca și business.
Spuneți-ne mai multe despre Tiny House ca investiție.
Noi deschidem oportunitatea către oamenii care au posibilitatea să investească și nu știu în ce să achiziționeze un Tiny House de a cărui gestiune să ne ocupăm noi, adică să îl punem pe terenul nostru să îl dăm în regimul nostru de închiriere sau Airbnb și să împărțim aceste venituri cu posibilitatea ca după o anumită perioadă să poți să-ți iei casa din acele locuri și să poți să o folosești pe terenul tău. Dar totul este ca aceste investiții să rămână pe un termen cât mai lung pentru a fi benefic atât pentru noi cât și pentru cel care investește.
Cum au reacționat oamenii, au fost deschiși la astfel de idei?
Da, pot să spun că avem cerere atât din străinătate cât și din România pentru acest tip de investiții. Este un element de atracție că oferim această oportunitate de investiție și cred că lumea, încet, încet, se educă financiar, își dau seama de oportunitatea pe care sistemul acesta o oferă și sunt chiar deschiși. Sunt mai deschiși la investiție decât la traiul într-o căsuță mică.
Care este investiția?
Căsuța pornește de undeva de la 40.000 de euro și include casa la cheie. Omul, în general, se poate muta direct în ea sau poate să-și înceapă procesul de investiție. Noi facem tot procesul de la A la Z și prețul diferă în funcție de numărul de dormitoare, structuri interioare, panouri solare. Sunt o grămadă de opțiuni.
Care a fost investiția inițială în proiectul Think Tiny House?
A fost undeva la 25.000-30.000 de euro pentru prototipare și pentru tot ce a fost nevoie. Dar asta a fost doar partea inițială. După aceea, bineînțeles că s-au adăugat (investiții – n.red.).
Care a fost momentul în care ați căutat un partener bancar?
Avem o relație foarte bună cu cei de la BCR. În momentul în care noi am simțit nevoia de credite, de scalare, am mers la un partener care am simțit că ne poate ajuta și BCR, prin relațiile personale pe care le avem cu ei, ne-au ajutat cu orice aveam nevoie.
Cât timp vă ocupă partea de finanțe, banking, când vine vorba de business?
Partea de plăți și gestiune, în general, este mult mai simplificată de când putem să facem totul online și pe telefon, dar ăsta e și meritul lor deoarece au sistemul informatic destul de bun. Pot spune că undeva la jumătate de oră pe zi putem să spunem că ne ocupăm pe partea financiară prin sistemul bancar.
Ce cifră de afaceri ați înregistrat în 2021?
Pentru 2021 am avut o schimbare de firmă și am trecut la o firmă cu TVA și nu este neapărat relevantă cifra dar este undeva pe la 100.000 de euro, dar deja pentru 2022 avem peste 380.000 de euro calculat ca cifră de afaceri în acest moment. Deci putem să ajungem și la 700-800.000 de euro, chiar poate un milion, depinzând de situația pieței.
Care sunt planurile pentru 2022?
Planurile de business sunt să putem să scalăm un pic, să putem să eficientizăm, să ne echipăm cu utilaje cât mai performante și să ne fidelizăm clienții. Cam astea sunt planurile noastre. Și, de ce nu, să ne mărim capacitatea de producție.
Sunteți pasionați de munte, drumeții… putem spune că acest business este născut și el din pasiune?
Acesta este, până la urmă, și motivul pentru care am început acest business și pentru care crește. Cred că nevoie de intimitate și de a crea ceva frumos, și de a fi în spațiul tău, într-un loc natural cât mai special… cred că a pornit imaginația și procesul creativ și de acolo arhitecta noastră a produs câteva modele care au atras publicului atenția și cred că asta ne diferențiază.
Cred că putem visa la ceva mai mare și mai frumos și putem aduce viziunea asta și la realitate și o facem bine.