Vara aceasta, turiștii din România au profitat din plin de vacanțe, în special odată cu relaxarea restricțiilor și a măsurilor de siguranță luate de autorități în contextul pandemiei. Românii au preferat sejururile interne, optând pentru cazările de pe litoral, din marile orașe, stațiunile balneo, dar și din localități mai mici.
Raportul lunii septembrie al platformei ObservatorTuristic.ro, care inventariază cele mai noi informații din domeniul turistic, arată că pandemia a impulsionat turismul intern.
Pe parcursul acestei veri, harta celor mai căutate destinații din România a arătat astfel: pe primul loc cu 25% din rezervări a fost ocupat litoralul românesc (stațiunile Mamaia, Eforie Nord, Vama Veche, Olimp și Costinești preponderent), 23% reprezintă marile orașe (București, Brașov, Cluj-Napoca, Timișoara, Oradea), 21% sunt destinațiile balneo (Sovata, Băile Felix, Băile Herculane), iar restul se împarte între localitățile mai mici, dar care pot fi considerate adevărate comori turistice, arată o analiză a platformei hoteliere online Travelminit.ro, citată de Observator Turistic.
Ziua cu cel mai mare grad de ocupare a unităților de cazare a fost 16 august 2021 (în 2020, cea mai plină zi a fost 17 august, pe când în 2019, cea mai bună zi pentru turismul național a fost 19 august), iar hotelurile și vilele au fost modalitățile de cazare cele mai solicitate, însă nici pensiunile nu au fost neglijate, turiștii căutând din ce în ce mai mult natura și atracțiile specifice comunităților.
Numărul călătoriilor cu avionul a crescut semnificativ față de anul trecut
În ceea ce privește călătoriile aeriene, vânzările de bilete de avion din această vară s-au apropiat de nivelul pre-pandemic, deși efectele pandemiei sunt încă evidente la nivel de industrie. Compania Vola.ro, desemnată în 2019 cea mai de încredere și cea mai recomandată agenție de turism online din România, a emis bilete de avion pentru aproape 100.000 de clienți în perioada iunie-august 2021, nivel ce reprezintă aproximativ 95% din cel atins în 2019 și în creștere cu peste 200% față de 2020. Cu toate aceste, peste 35% dintre zborurile din sezonul de vară au fost afectate de anulări sau modificări ale orarului de zbor.
Conform specialiștilor Vola.ro citați de Observator Turistic, principalele destinații externe spre care s-au îndreptat turiștii români în această vară au fost Italia, Spania, Marea Britanie, Germania, Franța și Belgia, la care se adaugă și Grecia. Dacă în cazul Greciei se practică preponderent turismul de relaxare și agrement, în cazul celorlalte destinații menționate vorbim și de vizitarea rudelor și prietenilor din străinătate, ori despre revenirea din vacanța petrecută acasă și întoarcerea la locul de muncă de peste hotare.
În ceea ce privește zborurile interne, volumul a crescut considerabil în contextul ridicării restricțiilor pentru evenimente, cele trei festivaluri din Cluj-Napoca declanșând o creștere vizibilă a cererii de bilete de avion pe această rută în lunile iulie și august.
Observator Turistic (serviciu ce realizează cercetări calitative asupra comportamentelor principalelor segmente și piețe, rapoarte, analize și studii cu indicatori cheie care ajută la înțelegerea tendințelor) notează că numărul turiștilor străini a crescut de aproape patru ori în această vară, față de aceeași perioadă a anului trecut; în luna iulie, dintre turiștii străini cazați în România majoritatea veneau din Germania (40,5 mii), Italia (27,3 mii), Franţa (20,2 mii), S.U.A. (18,1 mii), Israel (17,5 mii), urmați de cei din Ungaria (17,3 mii), Polonia (16,8 mii), Republica Moldova (13,2 mii) şi Ucraina (11,2 mii). Un aspect demn de semnalat, subliniat în cel mai recent raport care prezintă cele mai importante preocupări teoretice și practice care au legătură cu ospitalitatea, se referă la creșterea cheltuielilor pentru închirierea de autoturisme în rândul turiștilor străini.
Acestea au avut o pondere de 71,8% din totalul cheltuielilor pentru transport, iar cheltuielile pentru bilete de intrare în muzee, obiective turistice, grădini zoologice/botanice au reprezentat 32,5% din totalul cheltuielilor pentru recreere, de aproape două ori mai mult decât cheltuielile în restaurante și baruri.
Turismul rural și-a crescut valoarea odată cu pandemia
În ultimul an, turiștii și-au îndreptat atenția către spațiile deschise în locul celor supraaglomerate pentru a evita contaminarea cu COVID-19. Astfel, turismul rural a devenit o alternativă pentru mulți. Despre provocările din domeniu s-a discutat la Congresul European de Turism Rural (COETUR) desfășurat în luna iunie 2021, în Țara Bascilor, Spania, iar mai multe măsuri care vizează acest tip de turism se regăsesc și în Programul multianual de dezvoltare a destinațiilor, formelor și produselor turistice – în viziunea actualului departament de turism din Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului din România.
Guvernul României și-a propus pentru acest an și următorii doi ani o diversitate de măsuri de dinamizare a turismului, susținând conservarea patrimoniului natural și cultural, creșterea notorietății destinațiilor turistice din România pe piața internă și internațională, diversificarea și dezvoltarea produselor turistice românești și creșterea calității serviciilor turistice în România pentru perioada 2021-2023.
Mai multe detalii în raportul care poate fi descărcat de pe acest link- https://observatorturistic.ro/raport-lunar/.
Platforma ObservatorTuristic.ro a Fundației Amfiteatru este un instrument ce pune la dispoziție celor interesați informații de piață care ajută la luarea deciziilor în sectorul public, precum și între companii și profesioniștii din industria ospitalității și a domeniilor conexe.
Fundația Amfiteatru a fost fondată în anul 2000 cu misiunea de afirmare a identităților, a oamenilor și a comunităților din România, în contextul provocărilor determinate de procesele de integrare europeană și de influențele globalizării.
De peste 10 ani, organizația derulează un program dedicat turismului responsabil și ospitalității productive prin care produce rapoarte, analize și studii cu indicatori cheie care ajută la înțelegerea tendințelor. Împreună cu parteneri din domenii complementare realizează cercetări calitative asupra comportamentelor principalelor segmente și piețe.