Mircea Căpățînă, cofondator SmartBill, la Digital Shift: Digitalizarea te scutește de copierea manuală a datelor. E un plus și pentru patron și pentru angajat

Mircea Căpățînă, cofondator SmartBill, la Digital Shift: Digitalizarea te scutește de copierea manuală a datelor. E un plus și pentru patron și pentru angajat

Din calvarul care era în urmă cu un deceniu, emiterea și încasarea unei facturi s-au transformat, cu ajutorul digitalizării, în sarcini simple, pentru care e suficient un telefon mobil.

În România, schimbarea au adus-o 3 antreprenori din Sibiu, care au lansat SmartBill, în anul 2007. În acel an au apărut circa 30 de softuri de facturare electronica, însă doar SmartBill a crescut spectaculos, ajungând la peste 50.000 de clienți.

Despre cum a crescut afacerea digitalizării facturării am vorbit, la Digital Shift, cu Mircea Căpățînă, director de marketing și cofondator al SmartBill.

Cum a început SmartBill

„În 2007, pe 13 aprilie, am lansat SmartBill. Prima lui versiune, care era atunci un progrămel, literalmente.

Radu și Ioana (Hasan -n.red.) – asociații mei și cofondatorii SmartBill – au muncit zile și nopți. Și de sărbători. Încontinuu.

Se schimba legislația. Intram în UE – îți dai seama, vorbim de istorie deja!! – și nu mai era musai să emiți facturile pe tipizate.

Înainte de 2007, erau tipizatele alea obosite, putem spune. Trebuia să mergi la tipografie să faci rost de ele. Și erau pe 3 foi autocopiante.

Scriai pe una și dacă greșeai ceva, nu puteai să corectezi. Trebuia să tai și să scrii mare anulat. Și să o iei de la 0. Și pentru noi asta era un chin.

Ni se părea primitiv. Noi aveam 24-25 de ani atunci. Ioana avea chiar mai puțin cu 2 ani (...)

Ideea i-a venit lui Radu la o bere cu primul nostru client, care avea o firmă mare de conta, în Sibiu.

Și Radu a zis: hai să facem un soft care emite facturi. Că ne chinuim atâta cu astea, noi suntem tineri IT-iști, e o rușine să facem pe hârtiile alea. Și poate îl și vindem.

ADVERTISING

Și chiar am făcut proiectul. L-am făcut, împreună cu clientul ăsta al nostru. Acum e colegul nostru, Alex Leca – project manager pe gestiune și conta la SmartBill”, a declarat Mircea Căpățînă, pentru Spotmedia.ro.

Unul dintre avantajele sistemului SmartBill este că automatizează facturarea. Cu alte cuvinte, sistemul memorează datele de facturare, iar utilizatorul care emite facturi către același furnizor nu trebuie să introducă, de fiecare dată, aceleași date.

Cum a crescut afacerea

„Primul an a fost așa, de descoperire. Eram, practic, niște copii, aproape. Nu aveam niciun fel de experiență de business. Nu am avut modele de la care să învățăm. Nu fusesem angajați înainte. Chiar nu știam nimic.

Eram foarte naivi. Și ne imaginam că o să vindem progrămelul ăsta pentru un an, doi. Și după o să se termine toată piața și toată treaba. Și o să luăm și noi niște bani. Și mergem mai departe. (...)

Am pornit cu un model de business complet greșit. Vindeam un produs cu licență pe viață. Asta înseamnă că iei o dată bani de la un client și nu mai iei a doua oară.

Crescându-ne echipa, ne creșteau și cresc și costurile. Și tu trebuie în fiecare lună să vinzi mult, doar ca să îți acoperi costurile. La un moment dat, trebuia să vindem vreo 400 de licențe doar ca să supraviețuim. Și tututror clienților noștri trebuia să le oferim suport tehnic și actualizări și nu mai luam niciodată bani de la ei. Ăsta e un model de business falimentar (...)

În 2014, am lansat SmartBill Cloud (care permite folosirea softului de facturare pe bază de abonament - n.red.) Și abia după aceea s-a putut pune problema de investiții”, a spus Mircea Căpățînă, la Digital Shift.

ADVERTISING

Suma facturată prin intermediul SmartBill a ajuns la 12 miliarde de euro pe an. Cu alte cuvinte, suma facturată prin SmartBill depășește cu puțin 5% din PIB-ul României.

Investitorii - de la foști colegi de liceu, la companii cu anvergură internațională

SmartBill a atras, de-a lungul anilor, mai mulți investitori cunoscuți. Cu ajutorul lor, a reușit să crească. Iată cum i-au convins fondatorii SmartBill pe fiecare dintre antreprenori să investească:

”Prima oară l-am avut pe Lucian (Todea -n.red.). A fost chiar coleg de liceu cu noi. Cu câțiva ani mai mare. El a avut Soft32. Una dintre cele mai mari companii de download din lume (...).

Am avut o dorință de extindere internațională. Și Luci a avut o mică investiție la noi atunci. Pe SUA n-am putut să fim absolut deloc competitivi. Am avut o versiune pe care o mai avem și în prezent, pe India. Dar nu am avut niciodată nici timp, nici energie, nici curaj să ne aruncăm cu totul să lucrăm pe fronturile alea din exterior. (...)

Pe Radu Georgescu l-am întâlnit în 2012 la un eveniment (...)

Și am mers atunci la Radu și i-am spus «Uite, ăștia suntem, dă-mi șansa să îți scriem un mail și să ne auzim după».

Asta am făcut. Am stat 2 zile și 2 nopți să scriem un email. E o greșeală. Și când faci asta, iese un kilometru. Ne-a și spus Radu, mai târziu: «Nu mai faceți asta. Că nu citește nimeni romane».

L-a convins să ne întâlnim. I-am spus de 12.000 de clienți și ne-a spus «Ok, aveți atenția mea acum». Am povestit. A devenit business adviser (...)

Radu Georgescu prin Gecad și 3TS au investit 1.060.000 de euro în businessul nostru. După ce a început cloud-ul nostru să prindă și au zis: băi, e ok. Prinde, funcționează, s-a dovedit. (...)

ADVERTISING

Cu Visma (companie norvegiană care activează pe piața internațională - n.red.), realitatea este că a fost o coincidență fericită. Biroul principal din România al companiei este în Sibiu. Și dacă România e mică și lumea-i mică, Sibiul e și mai mic.

Și-atunci era cumva inevitabil momentul ăsta în care ne întâlnim cu Visma (...) Noi abia luasem investiția (de la Gecad și 3TS). La primele întâlniri nu era rost să facem deal-ul ăsta. Pentru că așa cum am spus, era prea devreme pentru noi. Abia munceam cu drag și spor. Cu totul, a durat vreo 2 ani (până când Visma a cumpărat parte din SmartBill - n.red.).

Cel mai recent proiect: buton de plată direct pe factură

Pe lângă faptul că ușurează facturarea, SmartBill permite și personalizarea facilă a facturii (prin adăugarea de culori, logo-uri etc). Și e un sistem care poate fi folosit nu doar de pe computer, ci chiar și de pe telefonul mobil (cu variante adaptate pentru Android și iOS).

Periodic, dezvoltatorii SmartBill îi adaugă noi funcționalități. Una dintre cele mai recente este butonul de plată adăugat pe factură.

”Avem acum în derulare un proiect mare cu Visa, în cadrul căruia am adăugat acest buton de plată pe factură. De ce? Păi când intri pe siteul unui magazin online, ți-e ușor să plătești cu cardul. În schimb, ca să plătești cu cardul o factură, trebuia să parcurgi mai mulți pași.

Noi am făcut așa.

Să zicem că eu am o grădiniță, iar tu ai copilul la grădinița mea. Eu emit 300 de facturi la finele lunii către toți părinții. Tu, părinte, primești factura în format PDF pe email la finele lunii. O deschizi. Găsești buton de plată pe ea. Apeși pe buton. Și se deschide o fereastră de la procesatorul de plăți. Lucrăm cu Netopia și, mai nou, și cu Euplătesc.ro.

Și poți să faci plata direct acolo. Ai toate sumele completate. Nici nu poți să le schimbi. Nu mai ai nevoie de interent banking, de IBAN și de altele.

E o simplificare a plății. Și dacă îți e confortabil să plătești, atunci vei plăti. Ajută, deci, la o mai bună încasare a facturilor”, explică Mircea Căpățînă.

Diversificarea - de la programul de facturare, la cele de gestiune și contabilitate. Apariția Rețelei

În 2010, SmartBill și-a lansat și program de gestiune. Iată de ce.

”Era firesc să se întâmple asta. Emiți facturi. De regulă către firmele de servicii, care sunt cele mai multe, în România. Dar dacă ai un magazin de orice fel, un depozit, ai stocuri. E obligatoriu prin lege.

Și mulți spuneau: «eu am nevoie și de stocuri» (de prelucrarea informațiilor - n.red.). Vreau să emit nota aia de recepție și constatare de diferențe poreclită NIR. Vreau să îmi țin o evidență. Vreau gestiuni”, povestește Mircea Căpățînă.

Iar în 2017, s-a lansat și SmartBill Conta - primul program online de contabilitate din România.

„Noi n-am fi ținut neapărat să facem un soft de conta. Nu existau altele, în regim de cloud, în România (...) Dar teoria noastră este că datele introduse o dată de mână sau în orice alt format să nu mai fie niciodată introduse de mână în altă parte.

Să spunem că faci o comandă într-un magazin digital. Îți introduci numele, datele cardului sau faci ordin de plată. Ai introdus date, pe care magazinul online le-a preluat. Și ele trebuie să ajungă pe balanțele contabile ale tuturor fără ca cineva să le mai bage de mână. Să intre automat în sistemul de facturare-gestiune. Să intre în softul de conta tot automat. Și așa mai departe”, explică Mircea Căpățînă.

Între timp, SmartBill și-a creat un ecosistem de business, pe care l-a numit „Rețeaua”.

„Vrând, nevrând, toți cei peste 50.000 de clienți ai noștri sunt conectați în rețea. Nu folosesc neapărat toți integral beneficiile ei. Îți trebuie ceva timp să te obișnuiești. Iar cei cu gestiunea au cel mai mare beneficiu.

Hai să ne gândim așa. Am un magazin online și tu ești furnizorul meu. Cumpăr marfă de la tine. Sunt sute de linii de produse pe facturile pe care mi le trimiți. Până acum primeam un PDF cu liniile astea de produse. Și mă apucam să bag de mână. O linie: pantofi roșii de damă. Apoi următoarea linie...

Ei bine, cu rețeaua, tu îmi emiți mie factura, iar eu când deschid SmartBill, îmi zice așa: cutare SRL ți-a emis factura asta. Îl recunoști ca furnizor? Da! Vrei să îți generez NIR pe baza acelei facturi? Da! Și îmi preia toată lista aia cu linii de produse și îmi face NIR. Altfel, poate munceam o oră să le introduc de mână”, a mai spus Mircea Căpățînă.

Siguranță, înainte de toate: platforma află cine ești după cum tastezi

L-am întrebat pe Mircea Căpățînă cât de sigur e SmartBill. Poate oare altcineva să se logheze în contul antreprenorului și să emită facturi în numele lui?

Cofondatorul SmartBill susține că deja există tehnologie - chiar una creată în România - care să împiedice acest lucru.

„În zona asta de securitate există diverse lucruri pe care poți să le faci ca să te ajute. În primul rând pe partea de login. Avem o opțiune numită «two factor authetication». Autentificarea în 2 pași.

Și am implementat o tehnologie românească. De la o companie din Oradea care recent a fost finanțată cu 1,5 milioane de euro. Typing DNA se numește. Așa cum fiecare om are o amprentă pe deget, are și o amprentă a scrierii. E greu de crezut, dar așa este. Dacă îți dau parola mea și am typing DNA setat in SmartBill, nu poți să te loghezi”, a mai spus Mircea Căpățînă, in studioul Spotmedia.ro.

Mai multe detalii despre digitalizare cu SmartBill, despre ce va însemna facturarea electronică și cum va arăta viitorul, află ascultând integral podcastul realizat de Gabriel Kolbay cu directorul de marketing și cofondatorul SmartBill, Mircea Căpățînă.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇