Parteneriatul este crucial pentru dezvoltarea oricărei companii. Nu a fost inventat ieri, ci principiul parteneriatului pentru a-ți desfășura afacerile exista de foarte mult timp. Numai că tendința este mai vizibilă astăzi.
De la oameni cu inițiativă care decid să se asocieze ca să înființeze o companie, proprietari de afaceri care cooperează pentru a investi într-un proiect, până la schimbul de cunoștințe tehnice și idei între companii, parteneriatul îmbracă diverse forme. Oricare ar fi modelul de parteneriat, este important ca acordul de parteneriat să fie potrivit și să avantajeze părțile implicate.
Unii antreprenori își generează probleme importante lucrând cu parteneri slab aliniați, care nu reușesc să aducă nimic pe masă. Dat fiind efervescența ultimilor ani în legătură cu pornirea și scalarea unei afaceri vreau să mă refer la parteneriatul din cazul start-up-rilor.
Dacă sunteți într-un start-up, pentru a evita posibilele capcane, luați în considerare următorii 3 factori
- Atunci când începeți o afacere, secretul succesului fiecărui acord de parteneriat se bazează pe încrederea și respectul dintre parteneri. Trebuie să aveți încredere în capacitatea de luarea deciziilor, temperament, viziune și competența partenerilor voștri și invers. Asigurați-vă că respectați abilitățile și personalitățile celorlalți.
- Înainte de a începe un parteneriat este important să stabiliți exact ce face fiecare și cum se aliniază competențele voastre. Agreați un mod de a stabili obiective și de a atinge obiectivele agreate.
- Este important să intrați în parteneriat cu persoane ale căror obiective și valori le vor crește pe ale voastre. Există persoane al căror accent principal este să obțină profit și să maximizeze veniturile partenerilor, în timp ce altele sunt mai preocupate de responsabilitatea socială a companiilor și plasează profitul ca obiectiv secundar. Parteneriatul cu o persoană care nu împărtășește obiectivele principale poate duce la o ciocnire a valorilor și la riscul de a crea o ruptură între parteneri.
Și totuși, la ce bun parteneriatul? De ce se tot pleacă la drum în afaceri cu mai mulți parteneri?
- Dă acces la cunoaștere – Partenerii au nevoie de o mulțime de cunoștințe și aceste cunoștințe vin prin asocierea experiențelor profesionale. Acest lucru oferă posibilitatea de a crește și de a învăța din perspectiva altuia. Toate cunoștințele sunt puse la treabă pentru construirea brandului, dezvoltarea produsului și achiziționarea de clienți.
- Dă avantaj competitiv– Parteneriatele sporesc sinergiile prin punerea în comun de cunoștințe, expertiză și resurse disponibile pentru a face produse mai bune și pentru a ajunge la un public mai mare. Toate acestea puse împreunăpot crește afacerea rapid.
- Îmbunătățește credibilitatea și imaginea companiei– Parteneriatul de afaceri între profesioniști cu experiență crește credibilitatea firmei. Atunci când parteneri care împărtășesc aceleași obiective și aceeași viziune își unesc forțele, influența și forța companiei poate crește mult. O afacere mai solidă oferă produse mai bune și oferă servicii mai calitative clienților, ceea ce stimulează capitalul general al brandului.
- Crește baza de clienți– Există o mulțime de moduri prin care acest lucru poate fi atins. De exemplu printr-un acord direct cu o firmă care oferă produse care sunt complementare cu ale companiei. În acest mod un producător de smartphone-uri care încheie un acord de parteneriat cu un dezvoltator de software anti-virus poate avea un acord în vigoare care îi obligă pe toți cei care comandă un telefon nou să-și asigure securitatea dispozitivului de la firma cu care sunt de acord și invers. Acest lucru va ajuta la creșterea bazei de clienți.
- Dă stabilitate – Scopul tuturor afacerilor este să rămână relevante pentru o lungă perioadă de timp și să-și atingă sistematic obiectivele stabilite. A avea parteneri de afaceri înseamnă ieșirea din funcționarea izolată. Compania are acces la mai multe cunoștințe, inovații, expertiză și fonduri.
Relevant în ce privește parteneriatele în România este studiul Fast Track realizat de compania Valoria. Fast Track se bazează pe diagnoza rapidă a nivelului de pregătire al companiilor din România pentru a putea activa eficient în mediul de afaceri post-lockdown. Studiul ține cont de șase arii relevante între care și cea de parteneriate și alianțe.
Aria Parteneriatului este definită prin 5 componente care, pe o scală de la 1 la 10 înregistrează fiecare câte un scor
- Proces clar de stabilire a parteneriatelor și alianțelor – 6,52
- Identificarea pro-activă a celor mai potrivite parteneriate și alianțe – 6,11
- Experiența în stabilirea și derularea de parteneriate – 6,85
- Dezvoltarea de parteneriate este esențială pentru a avea creștere – 7,80
- Gestionarea eficientă a parteneriatelor și alianțelor – 7,28
Cu un scor total de 6,81 din 10, pentru companiile din Romania, alianțele și parteneriatele au o importanță medie și arată o zonă de îmbunătățire pentru ca mediul de afaceri din România să fie mai solid.
Un parteneriat de afaceri excelent face compania mai bună, îi îmbunătățește punctele slabe dar și pe cele forte. În cele din urmă, acest lucru este tot ce trebuie ca să fie relevantă pentru o perioadă foarte lungă de timp și să-și atingă obiectivele și rezultatele la nivel de super-performanță.
Despre Constantin Măgdălina
Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de peste 10 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate.
Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti.
Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor.
Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business.
În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiatşi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România.
Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor în 2013-2016, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, social media și mediul de afaceri românesc, utilizarea dispozitivelor mobile în România.
Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, social media, transformarea digitală, tendinţeşi tehnologii emergente.
Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.
Autor: Constantin Măgdălina, Expert, Tendințe și tehnologii emergente