Conform unui studiu realizat de Asociația Dezvoltatorilor de Jocuri Video din România, aproape 8 milioane de români joacă jocuri video, fie pe telefoanele mobile, pe calculatoare, tablete sau console de gaming.
Facilitatea cu care aceștia au acces la jocuri, indiferent de vârstă sau de statutul social, alături de alți factori pe care îi vom menționa în continuare, au dus la amploarea acestui fenomen în România.
Unul dintre factorii cei mai importanți care au dus la creșterea numărului de jucători de jocuri video îl reprezintă accesibilitatea acestora. Spre deosebire de NetBet jocuri cazino, care necesită o anumită vârstă, majoritatea jocurilor sunt accesibile pentru toata populația, indiferent de vârstă, sex sau categorie socială.
Oricine care are acces la un telefon, o tabletă, un calculator sau chiar o consolă de jocuri poate să se joace. De multe ori nu contează locația. Astfel, un drum cu autobuzul sau metroul poate trece mai rapid dacă timpul este petrecut jucând astfel de jocuri.
Un alt factor care a dus la creșterea numărului de jucători îl reprezintă site-urile de social media precum: Facebook, Instagram, TikTok, Reddit, dar și Discord. Astfel, jucătorii pot împărtăși strategii și chiar se pot alia ca să joace împreună. Acesta este un prilej de a socializa, de a face parte dintr-o comunitate și chiar de a îmbunătăți cunoștințele de limbi străine, deoarece o mare parte din jocuri au ca limbă de comunicare limba engleză.
Prezența unor evenimente de gaming precum DreamHack și Bucharest Gaming Week au ajutat la creșterea popularității jocurilor în rândul românilor. De asemenea, organizarea de competiții locale dar și internaționale de jocuri video, cu premii în bani, i-au motivat pe mulți jucători să se antreneze și să ducă pasiunea la alt nivel. Chiar se speculează că pe viitor s-ar putea adăuga acest tip de sport la Jocurile Olimpice.
În ultima perioadă, multă lume a petrecut mai mult timp în casă decât în mod obișnuit, iar printre activități s-au numărat și jocurile video. Au fost atât o modalitate de a face timpul să treacă mai repede cât și un mod de a se relaxa și de a comunica cu prietenii aflați la distanță.
De asemenea, apariția jocurilor VR și ale altor simulatoare similare au fost și un prilej de a se menține în formă, arzând astfel calorii într-un mod mai distractiv decât mersul la sală sau alergatul în parc.
Factorii enumerați mai sus: accesibilitatea, dorința de apartenență a unui grup, alături de socializare au făcut ca jocurile video să aibă tot mai mulți fani în România. Desigur și contextul actual în care lumea petrece tot mai mult timp acasă a adus la nevoia unor activități noi, mai ales în zona de entertainment.
Gamingul, fenomenul caracterizat prin practicarea jocurilor video este în continuă ascensiune. De la campionate și concursuri locale cu premii în bani la propunerea acestei activități ca probă la Jocurile Olimpice, acest fenomen va continua să ia amploare pe zi ce trece, iar România se pare că a aderat deja la acest trend.