Preț corect la energie electrică (IV) - Vă răspundem la întrebări: Până când trebuie să semnăm noul contract pentru curent și cum scăpăm de prețurile mari

Preț corect la energie electrică (IV) - Vă răspundem la întrebări: Până când trebuie să semnăm noul contract pentru curent și cum scăpăm de prețurile mari
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Piața de energie electrică pentru consumatorii casnici s-a liberalizat, în teorie, de la 1 ianuarie 2021. În realitate, însă, cei mai mulți dintre români nu înțeleg ce se întâmplă și nici nu știu cum să evite o scumpire cu până la 26% a curentului.

Din păcate, pe măsură ce zilele trec, în loc să clarifice situația, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei și Ministerul Energiei dau naștere la și mai multă confuzie.

Iată ce ar trebui să știți acum.

SpotMedia.ro în parteneriat cu Asociația Energia Inteligentă v-a prezentat deja un ghid din care să aflați: de ce avem nevoie de liberalizarea pieței de energie, ce schimbări aduce ea, dar și pentru ce plătim, de fapt, când achităm factura de energie electrică.

De asemenea, v-am arătat, pas cu pas, cum să selectați un furnizor de energie electrică.

Mai jos găsiți primele 3 episoade ale ghidului prezentat în cadrul campaniei ”Preț corect la energie electrică”:

ADVERTISING

După ce au parcurs ghidul, mai mulți cititori ai SpotMedia.ro ne-au întrebat cum să procedeze în diverse situații și cât timp au la dispoziție.

Iată câteva dintre întrebări și răspunurile formulate cu sprijinul președintelui Asociației Energia Inteligentă, expertul Dumitru Chisaliță.

I. Primesc energie electrică în serviciul universal și încă n-am semnat un nou contract. Până când mai pot semna? De când risc să plătesc mai mult pentru curentul pe care îl primesc acum în serviciul universal?

Potrivit președintelui Asociației Energia Inteligentă (AEI), Dumitru Chisaliță, consumatorii care primesc energie electrică în regim de serviciu universal ar trebui să semneze cât mai repede un nou contract. Dar în practică nu există un termen limită pentru semnare.

Dacă nu vom face absolut nimic, vom rămâne mereu clienții furnizorului de ultimă instanță (FUI, adică un furnizor mare care vinde curent și în regim de serviciu universal - n.red.). Din 3 în 3 luni, contractul de serviciu universal ni se va prelungi. Așa că fără curent nu vom rămâne!

Altele sunt întrebările la care ar trebui să răspundem aici.

ADVERTISING
  1. Cât vom plăti pentru curent, dacă rămânem în serviciul universal?

Dintr-o analiză a Asociației Energia Inteligentă reseie că la serviciul universal vom da cu până la 26% mai mulți bani pe curent. Se va simți la buzunar, pentru că prețul curentului reprezintă cam jumătate din valoarea întregii facturi!

  1. De când vom plăti noile prețuri majorate la curent, dacă ne-a prins 1 ianuarie la serviciul universal?

Aici lucrurile se complică puțin. Și nici autoritățile nu au încă un răspuns clar.

Potrivit legislației inițiale, cine primea la 1 ianuarie 2021 curent în regim de serviciu universal și nu avea niciun alt contract de furnizare semnat trebuia să achite prețurile majorate.

Regulile s-au schimbat, însă, în ajunul Crăciunului. Atunci, prin ordinul 241/2020, ANRE a decis că ar trebui răsplătiți acei consumatori care - deși renunță la serviciul universal - nu își părăsesc furnizorul de ultimă instanță (Enel, Eon, Cez sau Electrica), ci semnează tot cu acesta un contract pe piața concurențială (unde curentul e mai ieftin).

ANRE a stabilit că inițial consumatorul va plăti pentru ianuarie prețul mare, de curent livrat scump în serviciul universal. Dar că ulterior furnizorul îi va face o regularizare și îi va da consumatorului înapoi parte din bani, astfel încât acesta să beneficieze și pentru prima lună din an tot de prețul mai mic la curent, negociat în cadrul contractului concurențial.

ADVERTISING

Ulterior, ANRE a pus în dezbatere un proiect de ordin prin care această perioadă să se prelungească până pe 31 martie.

proiect-ANRE

Termenul pentru semnarea contractelor de energie pe piața concurențială va fi prelungit

Acesta este, momentan, un proiect. Dar Cez își anunță deja clienții - printr-un mesaj pop-up de pe site - că va aplica disconturile pentru primele 3 luni din an.

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat însă din ultimele zile ale lui 2021 că până pe 15 ianuarie va monitoriza procesul de liberalizare a pieței și că, ulterior, Guvernul ar putea interveni pentru a pune lucrurile în ordine.

Cu alte cuvinte, momentan nu știm clar cât vom plăti pentru curentul pe care îl consumăm acum în regim de serviciu universal.

II. De unde știu că sunt în piața reglementată sau în piața concurențială? Am semnat un contract, mai demult, dar nu am știut niciodată nimic despre piața de energie electrică.

Clienții care sunt în piața concurențială au înscris acest lucru pe prima pagină a facturii, în partea de stânga sus, unde există mențiunea "piață concurențială, explică expertul consultat de Spotmedia.ro.

Dacă nu scrie că sunteți în piața concurențială, înseamnă că sunteți client de regim universal.

III. Dacă sunt deja client pe piața concurențială și prețul curentului îmi convine, trebuie să mai fac ceva? Trebuia să primesc și eu vreo înștiințare?

Nu, în acest caz nu trebuia să primiți nicio înștiințare de la furnizor, a precizat președintele Asociației Energia Intelogentă, Dumitru Chisăliță.

IV. Dacă sunt client pe piața concurențială și am primit, totuși, notificare și ofertă de la furnizor, trebuie să fac ceva?

În acest caz, ar trebui să analizați oferta primită în raport cu prețul și clauzele actualului contract furnizare. Apoi, ar fi bine să analizați și alte oferte de pe piață și abia apoi decideți care este mai avantajoasă, apreciază expertul consultat de SpotMedia.ro.

V. Am trimis documente solicitate la noul furnizor, în perioada sărbătorilor. Acum ce să fac? Să îl sun? Să aștept să mă contacteze? Cât să aștept până să contactez alt furnizor, ca să nu rămân în serviciul reglementat, la preț mai mare?

Putem, bineînțeles, să sunăm furnizorul cu care vrem să încheiem contract. Dar n-ar trebui să ne mirăm dacă acesta reacționează mai greu.

În aceste zile primește probabil mii se cereri de la clienții casnici pe care trebuie să le prelucreze și la care trebuie să răspundă.

”La acest aspect se adaugă și faptul că unii dintre furnizorii cu cele mai bune prețuri nu au experiență în vânzarea pe piața angro, iar asta face ca răspunsul lor să vină cu întârziere”, a precizat Dumitru Chisaliță.

VI. Dacă am contactat un furnizor și acesta s-a apucat să îmi prelucreze cererea și documentația, nu-l încurc dacă-i cer și altui furnizor să semnez contract?

Pana la semnarea efectiva a contractului nu exista nici o restricție legală (să cerem oferte, să trimitem cereri și documente și altor furnizori - n.red.), a explicat expertul consultat de SpotMedia.ro.

Cu alte cuvinte, dacă într-adevăr nu reușiți, câteva zile la rând, să luați legătura cu un furnizor, nimeni nu vă oprește să-i trimiteți și altuia cerere pentru încheierea unui contract.

În zilele următoare, SpotMedia.ro cu sprijinul Asociației Energia Inteligentă va reveni cu răspunsuri și la alte întrebări legate de alegerile pe care trebuie să le facem odată cu liberalizarea pieței de energie.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇