Băluță, propulsat pe TikTok insistent, constant și organizat - raport Expert Forum despre alegerile din București

Băluță, propulsat pe TikTok insistent, constant și organizat - raport Expert Forum despre alegerile din București
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Un raport Expert Forum despre promovarea pe TikTok a candidaţilor la alegerile din Bucureşti relevă faptul că s-a înceţăţenit o practică nouă la mai toate alegerile.

Este vorba despre construirea de reţele inautentice, care folosesc un mix de persoane reale care se comportă coordonat, plătit sau nu, şi conturi anonime mult mai populare în promovarea candidaţilor decât conturile oficiale.

Raportul analizează postările care promovează principalii candidaţi – Daniel Băluţă, Ciprian Ciucu, Cătălin Drulă şi Anca Alexandrescu.

”După doi ani de campanii electorale încheiem anul cu alegerile la Primăria Capitalei, într-un scrutin extrem de strâns. Pe cât de strâns pare a fi în realitate, nu am putut să nu observăm pe TikTok o campanie cu probabilitate mare de comportament inautentic coordonat (CIB) care a propulsat candidatul Daniel Băluţă în feed-urile bucureştenilor insistent, constant şi organizat.

Vorbim de o campanie destul de simplă, cu metode de organizare testate în alegerile prezidenţiale din România şi în Republica Moldova”, arată Expert Forum, în debutul raportului în care a analizat promovarea candidaţilor pe TikTok.

Organizaţia anunţă că a colectat 601 videoclipuri de susţinere a lui Daniel Băluţă publicate în luna noiembrie, distribuite de pe 46 de conturi cu potenţial inautentic.

Opt dintre aceste conturi sunt superstaruri, cu 22 de milioane de vizualizări, deşi au în medie doar 100-200 de urmăritori fiecare. Aici trebuie făcută o menţiune: această analiză nu are drept scop şi nici nu ar putea să evalueze impactul electoral al acestui tip de campanie mascată din mediul online.

Eficienţa acestor promovări este dependentă de o multitudine de factori, mergând de la credibilitatea candidaţilor, condiţiile dezbaterilor (inclusiv absenţa lor) din viaţa reală, situaţia de pe restul reţelelor, opţiunile alegătorilor, etc. Pe scurt, EFOR nu susţine ideea că o reţea socială dictează preferinţele electorale ale votanţilor; votul este un act individual influenţat din foarte multe direcţii”, au transmis realizatorii raportului.

Principala anomalie identificată - Promovarea lui Daniel Băluţă

”Deşi am identificat 46 de conturi active (şi alte câteva zeci care şi-au şters activitatea) care îl promovează pe Daniel Băluţă după aceeaşi reţetă, opt dintre ele domină promovarea candidatului pe TikTok. Mai exact, folosind principalul hashtag de promovare a candidatului pe TikTok #danielbaluta cu 60.9 milioane de vizualizări în luna noiembrie, am colectat 601 videoclipuri, dintre care 354 au peste 10.000 de vizualizări.

Dintre acestea, 249 cele mai populare videoclipuri despre Daniel Băluţă au fost create de reţeaua inautentică descoperită de noi. Cu alte cuvinte, 70,3% din conţinutul viral despre Băluţă vine din aceste conturi în luna noiembrie”, arată Expert Forum.

Potrivit organizaţiei, prin comparaţie, din contul oficial au intrat în topul de viralitate (cel puţin 10.000 de vizualizări) doar 64 de videoclipuri, adică aproximativ 18%.

Când un cont cu 239 de urmăritori, bucuresti.now, are constant videoclipuri virale ajungând chiar şi la 1.2 milioane de vizualizări per bucată, ne punem serios întrebarea despre integritatea serviciilor pe care platformele de social media le oferă, cu precădere când vorbim de viralizarea conţinutului politic.

În asemenea cazuri platforma are o mare responsabilitate de a nu permite să devină un instrument de manipulare, contribuind cu propriul algoritm la acest fenomen de-a dreptul absurd, dar ieftin şi facil pentru promovare electorală mascată”, arată Expert Forum.

Alte tipare de viralizare identificate - Situaţia candidatei Anca Alexandrescu

Anca Alexandrescu prin comparaţie, o prezenţă tradiţională pe TikTok, a fost aparent detronată de aceste conturi care îl promovează pe Daniel Băluţă. Aceste postări nu sunt marcate ca materiale de publicitate politică/electorală, potrivit legislaţiei româneşti şi Regulamentului UE 2024/900 privind publicitatea politică”, a mai subliniat organizaţia.

Potrivit raportului citat, ecosistemul de conturi care o promovează pe Anca Alexandrescu este din zona mişcării auto-intitutlate suveraniste, contul realitatea.plus fiind principalul cont de susţinere.

”Un alt cont care ne-a atras atenţia este presupusa agenţie de marketing Swapera pe care am identificat-o în noiembrie 2024 promovând partidul POT şi pe Ana Maria Gavrilă înainte de alegerile parlamentare. Şi de data aceasta ne este neclar ce reglementări se aplică pentru conturile care se declară companii de influencer marketing, precum cea identificată de noi, un cont care creşte pagina folosind conţinut de divertisment, iar apoi postează conţinut politic, contra cost.

Pe de o parte, trebuie să discutăm de cum reglementează platforma aceste conturi şi dacă trebuie să îşi declare identitatea pentru a avea o trasabilitate în viaţa reală.

Pe de altă parte, trebuie să discutăm şi de obligaţiile companiilor de marketing care acţionează în online de a îşi declara identitatea şi de a raporta şi semnala publicitatea politică”, transmit reprezentanţii organizaţiei.

Potrivit acestora, potenţiale semnale de conturi inautentice au început să crească la începutul lunii noiembrie, precum contul ancaalexandrescufp, cu 127.000 de urmăritori, un cont presupus de fan, dar care a postat doar două videoclipuri în perioada octombrie-decembrie.

”Nu în ultimul rând, am monitorizat contul creat în ultimele luni ancaalexandrescuprimar, care a avut o creştere destul de rapidă de 128.000 de urmăritori, cu sub 1% urmăritori din Nigeria, o potenţială amplificare inautentică.

Însă contul pare inactiv în acest moment şi nu putem estima mai multe date despre amploarea sau potenţiala amploare a acestei promovări”, a mai transmis organizaţia.

Anti-campanie Cătălin Drulă şi Ciprian Ciucu

”Am decis să analizăm prezenţa candidaţilor împreună din cauza faptului că ambii au o pondere aproximativ egală de conţinut negativ şi pozitiv înregistrat în luna noiembrie, conţinut creat de conturi anonime, care creează exclusiv conţinut de tip anti-campanie împotriva lui Ciprian Ciucu, Catalin Drula si Anca Alexandrescu.

Cu toate acestea, pentru candidaţii USR si PNL aceste conturi au avut o pondere semnificativă din totalul vizibilităţii înregistrate pe principalele hashtag-uri asociate cu aceştia.

În ceea ce priveşte conturi pozitive, am identificat câteva conturi fără o identitate clară precum ciprianciucupmb, pare un alt cont oficial sau littleone.raul, drula.pentru.bucu, însă este incert dacă ele reprezintă conturi de campanie sau susţinători reale, în acest moment nu am identificat semnale adiţionale de coordonare inautentică în afara trasabilităţii unei identităţi clare”, au transmis realizatorii raportului.

Aceştia subliniază că linia fină este între dreptul la liberă exprimare şi implicit dreptul de a posta sub anonimat şi folosirea acestui drept de către partidele politice pentru a face publicitate politică mascată.

Ne minţim pe noi înşine

Reprezentanţii Expert Forum apreciază că ”ne minţim pe noi înşine că o campanie electorală costă 810.000 de lei, cât este maximum permis pentru candidatura la funcţia de primar general sau preşedinte de consiliu judeţean”.

”Însă, în realitate, există aceste campanii nemarcate, despre care nu ştim cât costă şi cine le plăteşte, nesupravegheate de autorităţile relevante deoarece acestea nu au capacitatea de a face monitorizare pro-activă.

Aşadar, degeaba ne uităm pe facturi de fluturaşi, afişe şi campanii legale dacă ne scapă toate aceste fonduri nedeclarate – fie că un candidat are cunoştinţă sau nu despre campaniile realizate de şi/sau prin terţi”, a mai transmis Expert Forum, care apreciază că în primul rând este responsabilitatea platformelor de a nu permite aceste practici inautentice de manipulare a fluxului informaţional.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇