De duminică începe utilizarea în UE a sistemului automat de înregistrare la frontieră. Aeroportul din Sibiu, primul unde nu se mai pune ștampila

De duminică începe utilizarea în UE a sistemului automat de înregistrare la frontieră. Aeroportul din Sibiu, primul unde nu se mai pune ștampila
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Pasagerii care sosesc duminică în Uniunea Europeană din țări terțe trebuie să ia în calcul timpi mai îndelungați de așteptare, odată cu lansarea noului sistem automat de înregistrare la frontieră, Entry/Exit System (EES).

„Companiile aeriene care alimentează marile huburi funcționează cu orare foarte strânse, așa că o întârziere de câteva minute la controlul de frontieră poate da peste cap conexiunile”, a avertizat Montserrat Barriga, directoarea generală a asociației europene a companiilor aeriene regionale, citată de Politico.

Implementare treptată în șase luni

Sistemul va fi introdus treptat, pe parcursul a șase luni, astfel încât nu toate punctele de trecere îl vor folosi imediat. Cetățenii din afara UE vor trebui să petreacă mai mult timp la controlul pașapoartelor sau să utilizeze chioșcuri automate în aeroporturi, porturi și gări internaționale, unde vor fi fotografiați și amprentați.

La următoarele treceri interne ale frontierelor Schengen, nu vor mai fi nevoiți să repete procedura, deoarece datele vor fi deja stocate și utilizate automat la înregistrarea intrărilor și ieșirilor. Datele biometrice vor fi păstrate trei ani, prelungiți la cinci, dacă nu se înregistrează o ieșire

Schengen extins, dar cu excepții

EES va fi aplicat în toate statele din spațiul Schengen - atât țările UE, cât și Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția. Irlanda și Cipru sunt exceptate. Sistemul înlocuiește actualul proces de ștampilare manuală a pașapoartelor, care nu permite detectarea automată a celor care depășesc limita de ședere de 90 de zile în 180 de zile.

„Sistemul Entry/Exit este coloana vertebrală digitală a noului nostru cadru european comun pentru migrație și azil”, a declarat comisarul european pentru afaceri interne și migrație, Magnus Brunner.

Două sisteme în paralel până în aprilie

Timp de șase luni, sistemul nou și cel vechi vor funcționa în paralel, ceea ce înseamnă că pasagerii vor trece prin ambele proceduri. EES va deveni complet operațional pe 10 aprilie, moment în care va înlocui definitiv ștampilele manuale. Această perioadă de tranziție provoacă însă neliniște autorităților naționale, care se tem de blocaje.

Franța, cea mai expusă la aglomerație

Parisul se așteaptă la probleme mai mari decât alte state europene, deoarece Franța este destinația turistică principală a lumii, cu peste 100 de milioane de vizitatori în 2024.

„Dacă mâine ar trebui să trecem prin EES toți pasagerii unui zbor lung din China, timpul de așteptare s-ar tripla”, a spus un oficial al Ministerului francez de Interne, sub protecția anonimatului. „Formalitățile suplimentare cerute de EES vor crește inevitabil timpii de așteptare pentru pasagerii din țări terțe”, a adăugat el.

Posibilă suspendare temporară

Comisia Europeană a anunțat că sistemul ar putea fi suspendat temporar în primele șase luni dacă timpii de așteptare devin prea mari sau apar probleme tehnice.

„De aceea implementarea graduală este esențială - oferă aeroporturilor și companiilor aeriene timp să se adapteze”, a spus Barriga.

Implementare inegală între state

Potrivit The Independent, doar Estonia, Luxemburg și Cehia vor aplica EES pentru toate sosirile și plecările începând de duminică.

Germania va începe cu aeroportul Düsseldorf, urmând ca München și Frankfurt să intre ulterior. În Italia, sistemul va fi activ luni pe aeroporturile Roma Fiumicino și Milano Malpensa. Țările de Jos îl vor introduce la Rotterdam pe 27 octombrie și la Amsterdam Schiphol pe 3 noiembrie.

Spania îl va testa duminică pe un singur zbor spre Madrid, urmând o extindere treptată. Franța va angaja încă 230 de polițiști de frontieră la cele 120 de puncte de intrare Schengen, pentru a face față volumului suplimentar de muncă.

Aeroportul Internațional din Sibiu (AIS) devine, începând de duminică, primul din România unde nu se va mai pune ștampila pe pașaport, ci controlul la frontieră se va face electronic. Este primul aeroport românesc unde devine operațional Sistemul de Intrare/Ieșire (EES).

Aeroporturile avertizează: personal insuficient, testare parțială

Unele aeroporturi au prezentat detalii despre capacitățile lor - de exemplu, Bruxelles Airport are 61 de chioșcuri automate EES. „Trebuie subliniat că gestionarea punctelor de frontieră revine statelor membre, nu operatorilor aeroportuari”, a explicat Federico Bonaudi, director la asociația ACI Europe.

Lobby-ul aeroporturilor avertizează de luni întregi asupra incertitudinii privind modul în care sistemul va funcționa când toate statele membre vor fi conectate. „Până acum s-au făcut doar teste parțiale”, a spus Bonaudi, adăugând că „deficitul persistent de personal al polițiilor de frontieră în unele țări” și „campania de informare lansată prea târziu” sunt motive de îngrijorare.

Comisia Europeană a lansat o aplicație de preînregistrare menită să accelereze trecerea frontierelor. Totuși, doar Suedia a confirmat că o va utiliza.

G.P.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇