În România, începutul lunii octombrie a fost unul ploios, cu temperaturi scăzute și ninsori la munte, o vreme rece, neobișnuită la începutul toamnei.
În București au fost trei zile cu precipitații intense, iar în mai multe zone ale orașului, apa a inundat străzile și trotuarele, arătând încă o dată cât de deficitare sunt lucrările de canalizare și cât de mari sunt problemele de infrastructură ale orașului.
De asemenea, în multe localități de munte a nins, temperaturile coborând sub zero grade.
Charles Ottley este cel mai cunoscut britanic care s-a îndrăgostit de România, după regele Charles. Locuiește împreună cu soția sa în comuna Șirlea, în județul Brașov, fiind cetățean de onoare al orașului cu același nume.
Jurnalistul britanic a promovat intens țara noastră în întreaga lume, fiind extrem de popular pe rețelele sociale, realizând și o serie de documentare, difuzate de Netflix, “Flavours of Romania”, în traducere, Arome de România, începând cu 2017.

Cele trei sezoane de până acum, dar și diseminarea imaginilor, a clipurilor video și a conținutului din documentare pe rețelele sociale i-au adus lui Ottley o recunoaștere globală, dar și o mare popularitate în țară.
Cu figura sa bonomă, cu entuziasmul și pasiunea pe care le regăsești rar în această parte de lume, jurnalistul britanic a contribuit puternic la crearea imaginii că România are multe de oferit celor care o vizitează, o serie de comori ascunse atât în ce privește peisajele, drumețiile, dar și o bogată ofertă gastronomică.
Pentru ce plătim?
Situația s-a schimbat dramatic săptămâna trecută, atunci când Charles Ottley a fost obligat să supraviețuiască trei zile, în frig și întuneric, localitatea sa fiind afectată de o extinsă pană de curent, cel mai probabil provocată de vremea rece și precipitațiile masive.
“Incredibil! De aproape trei zile nu avem curent electric. După ce a revenit pentru scurt timp, ieri… a căzut din nou. Nici în această dimineață nu avem curent. Nu ne putem spăla, nu putem trage apa la toaletă… și toate alimentele din congelator s-au dezghețat”, a scris britanicul pe pagina sa de Facebook, în data de 4 octombrie 2025.
Postarea sa a strâns în jur de 2.400 de reacții, are peste 380 de comentarii și peste 140 de distribuiri. Dar nu faptul că a rămas fără curent, ci altceva i-a provocat nemulțumirea: „Am sunat din nou la Electrica în această dimineață și, după încă o jumătate de oră de așteptat la telefon (apelul dvs este important pentru noi), am fost informați că problema a fost rezolvată ieri seară.
Doar că nu era așa. Și, din câte știu, tot satul este fără curent. Nu este în regulă, sunt persoane în vârstă care tremură în casele lor fără încălzire, în timp ce afară ninge puternic. Pentru ce plătim? Știu că a nins puternic și că au căzut crengi, dar de ce nu au tăiat crengile din apropierea cablurilor în timpul verii? Oare fac asta sau așteaptă o altă întrerupere a curentului înainte să rezolve problema?”, a scris jurnalistul Charles Ottley în mesajul său de englez furios, dar bine crescut și care-și păstrează cumpătul oricât de dificilă ar fi situația în care se află.

„În Marea Britanie, pentru un astfel de nivel de servicii s-ar aplica amenzi mari. Nu este vorba despre noi, noi suntem bine, în afară de faptul că am pierdut un congelator plin cu alimente, dar sunt mulți bătrâni la țară și nu toți mai au sobe cu lemne. Cum ar trebui să se încălzească zile întregi, când afară sunt minus 1 grad?”, s-a întrebat britanicul care s-a mutat în România pentru a locui într-o zonă de vis.
Nimic despre întuneric
N-aș fi scris despre aventura lui Charles Ottley în iubita lui țară adoptivă dacă în aceeași perioadă, în cartierul în care locuiesc din București, curentul n-ar fi fost oprit pentru o perioadă de 16 ore, dacă n-aș fi primit același răspuns de la compania Rețele Electrice S.A. după ce am reușit cu greu să prind la telefon o persoană din call center la ora 5:30 dimineața, după 12 ore, care să-mi dea același răspuns, cum că problema se rezolvase.
N-aș fi scris despre aventura lui Charles Ottley dacă nu aș fi analizat site-ul rețeleelectrice.ro, estimând că în urma ploilor și a vântului din București, înregistrate săptămâna trecută, în jur de un milion de persoane au fost afectate de întreruperi ale curentului pentru perioade cuprinse între o oră și 20 de ore.
La nivelul administrației Bucureștiului nu a existat nicio comunicare legată de acest lucru, la nivelul DSU (Departamentului pentru Situații de Urgență) de asemenea, iar primarii orașului au dispărut de pe rețelele sociale, cum fac de obicei atunci când apare o problemă care afectează siguranța, sănătatea și calitatea vieții cetățenilor.
În zona în care locuiesc au mai fost întreruperi de curent, în medie, două pe an. De fiecare dată, sunam la numărul 021.9291 și după ce indicam sectorul în care locuiesc, o înregistrare a unui operator anunța defecțiunile din zonă și o estimare a orei la care va reveni curentul.
De cele mai multe ori, mesajul respectiv era suficient, aflam din el că respectiva companie a identificat problema, se ocupă să o rezolve și are o echipă de intervenție care a făcut o proiecție despre cât va dura reparație.
România a vândut megawatt-ul în Ungaria, de exemplu, cu 20 de cenţi, cu un leu megawatt-ul. Şi avem intervale de timp în care, între 6 şi 10 seara, România importă megawatt-ul de energie cu 1.000, 2.000, chiar 2.500 de lei. Am avut anul trecut situaţii... o extremă, a fost și 27.000 de lei un megawatt, o extremă. Dar în momentul de faţă avem aceste aberaţii din cauză că nu avem suficientă energie. Şi România, dintr-un exportator net de energie, s-a transformat în importator...
Bogdan Ivan, ministrul Energiei
Un POD prea îndepărtat
În ultimii doi ani, am observat că serviciul de comunicare în ce privește problemele rețelelor electrice, cel puțin cu privire la București, s-a deteriorat.
În acest moment, practic e imposibil să ajungi să comunici cu un operator într-o situație de criză, iar mesajele despre avarii nu se înțeleg, sunt incomplete, cu o localizare relativă sau lipsesc cu desăvârșire.
Între locul în care stau și cel în care se află Charles Ottley e o distanță de 200 de kilometri, amândoi am primit același mesaj, că problema se rezolvase, deși nu era adevărat.

Deși pe site-ul rețeleelectrice.ro există un proces de identificare printr-un cod foarte lung și complicat, denumit POD, care trebuie căutat cu răbdare de detectiv pe factură, procedura nu funcționează atunci când există o pană de curent. Nu mai apare niciun mesaj.
Întregul sistem de comunicare e construit ca să fie greu de accesat, o persoană în vârstă nu are nicio șansă să se înregistreze pe site, să găsească POD-ul pe factură și să-l introducă în secțiunea avarii, dar nici așa greoi cum e, în situații de criză și suprasolicitare nu funcționează, totul blocându-se.
E normal să mai apară pene de curent din când în când, să se producă defecțiuni, accidente, să fie vreme nefavorabilă care afectează sistemul de distribuție, dar nu e normal să nu existe comunicare pentru situații de criză, una care să ofere informații, o perspectivă de timp și gravitatea problemei pentru utilizatorii care plătesc cel mai scump curent electric din Europa.