Business de milioane cu mentalitate de sportiv. Cornel Măhălean, Fabrica de plase: Important e să-ți construiești viziunea

Business de milioane cu mentalitate de sportiv. Cornel Măhălean, Fabrica de plase: Important e să-ți construiești viziunea
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Mentalitatea de sportiv te transformă mai mult decât ți-ai putea imagina, mai ales atunci când pornești pe cont propriu. Tinerețea, lipsa de experiență sau, poate îndoielile pe care le-ai putea avea, pălesc atunci când disciplina îți guvernează deciziile. Cornel Măhălean și-a construit astfel propria Fabrică de Plase la Cluj, după ce a jucat fotbal până la 18 ani și a continuat să rămână aproape de terenurile de sport, montând plase de protecție.

„Am intrat în business în 2011. Am avut norocul să fiu lângă un om care m-a lăsat să lucrez alături de el și după un an am decis să deschid propria firmă. Era și un program pe atunci, SRL-D, erau și ceva proiecte pe fonduri care te ajutau să pornești la drum”, povestește fondatorul Fabrica de Plase pentru spotmedia.ro.

Mai departe, creativitatea sa nu l-a lăsat să se oprească aici: azi compania sa tinde spre afaceri de 12 milioane de lei și a trecut de la sport, la construcții și până la zona de „leisure”, creând acele plase de relaxare pe care le găsești în cabanele de munte, la locurile de joacă sau chiar în birourile marilor companii.

Dar începutul nu a fost ușor, toată povestea de astăzi atârnând de un fir de ață: ambiția care nu l-a lăsat să renunțe nici când ideea sa părea să nu aibă niciun sens.

De ce plase textile?

De fapt, în mintea mea am știut dintotdeauna că am vrut că vreau să fac business. Cum aveam colegi de liceu care știau că vor să devină avocați sau vor să facă altceva, eu am știut dintotdeauna că voi face business. Am avut diverse tentative cu business-urile, o firmă de curățenie, mai multe încercări timide în care să îmi testez limitele, dar în 2011 am avut șansa să încep business-ul acesta de plase. Eu lucrasem înainte câțiva ani în construcția de baze sportive, amenajări cu gazon artificial. A început ca un business de familie, dar am vrut să fac ceva pe cont propriu.

Am vrut să simt că fac ceva pentru mine și atunci s-a ivit oportunitatea de a prelua categoria de produse de plasă de protecție pentru terenul de sport. Era o nișă și atunci, și acum. Atunci era un singur jucător pe piață care furniza produsul respectiv însă el nu a dezvoltat zona asta și a rămas cu un singur produs destinat pentru toate industriile. În schimb, noi avem o viziune diferită și vrem să facem lucrurile diferit.

Care a fost viziunea?

A început doar ca „a face ceva diferit”, a crea, a nu fi „un angajat”, a face ceva pentru mine și a avea timp liber. Asta era ideea de bază. Dar încet, încet, maturizându-mă și văzând oportunitatea în acest sector de plase, am început să conturez o viziune de a construi o fabrică în România, de a face un produs în România ca mai apoi să-l putem exporta. 

Am avut câteva tentative la început de a înființa o fabrică chiar pe fonduri europene. Dacă mă uit în spate, a fost un mare eșec, nu eram pregătit la momentul potrivit să duc în spate o fabrică și ce voiam să fac era mult mai complex decât puteam duce la momentul respectiv. Dar lucrurile se întâmplă așa cum trebuie să se întâmple. 

Etapizat, calculat, ulterior am prins mai multă experiență în business, am mers în vizită în Italia la marile companii care produc plase să vedem și noi cum arată o fabrică de plase, să vedem ce trebuie să facem noi. Am mers la principalul furnizor și a fost o chimie între noi. Acel furnizor a simțit intenția noastră și ne-a trimis o… mașină de cusut.

Eu în momentul respectiv închiriasem o hală fără să am nici o idee de ce vreau să fac. Pur și simplu am închiriat o hală și mergeam în fiecare zi la birou și ne uitam la hala aia goală. După un an a venit un telefon din partea furnizorului cu o invitație să ne întâlnim să avem o discuție. Au venit cu propunerea să facem o fabrică în România, exact ce ne doream. Ei aveau peste 60 de ani de know how din Europa.

Noi am venit cu dorința de a face lucrurile, cu entuziasmul, cu vârsta potrivită dar foarte importantă a fost experiența mea în piața din România. Eu și montam plasele pe terenurile de sport. 

Atunci, cele două componente: experiența și know how-ul lor de producție cu experiența mea pe piața din România și a infrastructurii sportive au creat o relație de succes. 

Am muncit extraordinar de mult la început. Eu cu soția mea începeam ziua de muncă la ora opt și se termina în unele zile la 11-12 noaptea. Mașinile de cusut se defectau, nu aveam mecanici le care să le repare, noi trebuia să livrăm comenzile a doua zi, cam așa a fost. 

După care a urmat provocarea de a găsi personal. Nu e un loc de muncă obișnuit, nu lucrezi cu produse cu care ești obișnuit, ai nevoie de un training, ai nevoie de înțelegerea produsului. Fiind o plasă de dimensiuni foarte mari trebuie să ai o viziune în spațiu. Cel mai greu este să reușești să faci plase de dimensiuni foarte mari într-un spațiu foarte mic.

A fost o creștere lentă în următorii ani. Am reinvestit în fiecare an, am crescut organic și în 2018 am reușit să găsim un teren unde mai apoi în 2020 am reușit să ne construim propria fabrică așa cum am visat-o noi.

Aceeași poveste ca la început: ne-am trezit într-o hală de 500 de metri pătrați. Ne uitam la acest vis îndeplinit și ne gândeam „oare ce o să facem noi cu spațiul ăsta așa de mare?”. Lucrurile au evoluat de așa natură încât după trei ani am mai închiriat o hală de 300 de metri pătrați și astăzi am mai închiriat o hală de 300 de metri pătrați, planificăm să mai deschidem două hale. 

Important e să-ți construiești viziunea. Și mai trebuie o doză de curaj și să adunăm oamenii potriviți lângă noi cu care să putem să ne construim această viziune. Asta e viziunea noastră: de a crea brandul românesc care să fie recunoscut la nivel internațional la aceeași calitate, de ce nu?, chiar să depășim calitatea companiilor din Europa. Am fost deja la multe târguri și suntem pregătiți să ieșim în exterior și vrem să aducem cât mai mulți clienți.

Noi deja în România am construit un business solid. Iar cu know-how-ul partenerilor am reușit să dezvoltăm produse pentru alte nișe

Am dezvoltat plasele anti-păsări, despre care în România până acum doi ani nu știa absolut nimeni. E un produs inovator, reușesc să elimine problemele cauzate de păsările care intră în spațiile de producție, în centre logistice, zone de depozitare, spații de transport în comun, centre comerciale. Cu soluția asta putem să acoperim suprafețe foarte mari într-un timp foarte scurt și cu o durată de viață de peste 15 de ani, cu costuri minime. Lucrăm cu Bosch, cu Coca Cola, cu unitatea militară NATO de la Câmpia Turzii, am avut proiecte foarte mari. 

Acum suntem în proces de dezvoltare a plaselor pentru construcții. Aici ar fi două categorii mari de plasă: plase de siguranță pentru muncitorii care lucrează la înălțime și plasele de fațade, plasele acelea albe care le vedem pe clădirile în construcție pe care avem capacitatea in house să le printăm cu logo-ul companiei de construcții. 

Mai avem o altă categorie care ne foarte dragă: plasele de relaxare pentru locuri de joacă, pentru birouri, pentru cabane, oriunde ai un colțișor și poți să pui o plasă în care să te relaxezi. Încercăm în fiecare an să venim cu soluții noi, să scoatem produse noi și să inovăm cât de mult putem.

🌤️Ai un loc de cazare? Poți crea un loc memorabil pentru oaspeți. Plasele de relaxare (cunoscute și ca plase hamac)…

Publicată de Fabrica de Plase pe Sâmbătă, 26 iulie 2025

De asemenea, misiunea noastră pe zona de sport este să fim un partener activ în dezvoltarea infrastructurii sportive din România și să construim un nou peisaj sportiv în care copiii să performeze și să le oferim cele mai bune condiții. Considerăm că viziunea noastră poate să contribuie cu adevărat la schimbarea sportului românesc, deci suntem super implicați.

De la fileul de joc la plasele antivânt și de împrejmuire, tot ce punem pe teren contează pentru ritm, protecție și calitate.

Publicată de Fabrica de Plase pe Luni, 12 mai 2025

 Sunteți pasionat de sport?

Da, e o componentă principală în viața mea. Am fost și sportiv de performanță, până la 18 ani am jucat fotbal. Sunt pasionat de tot ce înseamnă sport și un stil de viață sănătos, deci încerc să promovez asta prin tot ceea ce facem noi.

Privind în urmă, am putea face o paralelă între mentalitatea de sportiv și mentalitatea de antreprenor care investește constant știind că rezultatele se vor vedea în viitor?

Exact. Așa face un sportiv de performanță: se antrenează în fiecare zi știind că va avea o competiție sau că la un moment dat va trebui să performeze pe scena principală așa cum a performat în antrenament. Când vine momentul trebuie să fii pregătit dai ce ai mai bun. Probabil că asta a fost: experiența din sport și motivația de a face ceva. Am știut tot timpul ce vreau să fac, unde vreau să ajung. Primul pas a fost să creez contextul în care să se întâmple lucrurile. 

Care au fost investițiile pe care le-ați făcut?

Prima investiție a fost în spațiu, în prima hală închiriată, în jur de 500 de euro fără să avem absolut niciun plan, doar pentru că s-a ivit ocazia. Un an am mers în hala respectivă și aveam doar birourile alea, nu se întâmpla mare lucru, dar noi eram pregătiți pentru ce urma să se întâmple. Și asta e foarte important, să așezi lucrurile în așa fel încât cele bune să poată veni înspre tine. Asta a fost prima investiție, după care au mai urmat câteva achiziții.

Câteva mașini de cusut și accesorii, echipamente care să ne ajute în producerea plaselor. Prima investiție semnificativă a fost în 2020, achiziția terenului și construcția propriei hale, după care utilarea cu echipamente, cu birouri moderne pentru echipa noastră. A fost o investiție inițială de 380.000 de euro. A urmat o creștere într un ritm mult mai repede decât am previzionat noi. 

După doi ani am închiriat o hală de 300 de metri pătrați spațiu de producție, cu teren de două mii de metri pătrați. Iar anul trecut am câștigat trei proiecte europene de investiții, unul într-un spațiu nou pentru showroom, echipamente de producție în valoare de 280.000 de euro și un sistem de digitalizare care ne ajută să ne eficientizăm toate procesele interne. 

Avem o trasabilitate a achizițiilor, avem date exacte despre business în timp real, avem o monitorizare a tot ce înseamnă procese de producție și productivitate și să în felul ăsta putem să unim toate platformele în care lucrăm într-o singură platformă.

Ați apelat și la bănci pentru aceste investiții?

Da, am avut șansa să întâlnim oameni care au văzut potențialul nostru și am primit sprijin în momente cheie. Am avut o parte finanțare proprie din profit și o parte din partea băncilor. Fără bănci nu ne-am fi descurcat, bineînțeles. E un partener de care avem nevoie și noi probabil și alți antreprenori.

Ce cifră de afaceri ați înregistrat în 2024 și ce estimări aveți pentru 2025?

Am încheiat anul trecut cu cifra de afaceri de pe ambele companii de 7.600.000 de lei. Anul acesta vrem să avem o creștere semnificativă de aproximativ 50%, ne dorim să ajungem undeva la 12 milioane de lei. 

Într-adevăr, situația momentan nu e foarte favorabilă mediului de afaceri. Ne-au crescut costurile semnificativ în ultima perioadă, dar suntem pe drumul cel bun. Până acum, în primele două trimestre, este o creștere pe ambele companii. Suntem în target și sperăm că acum, în a doua parte a anului, să fie și mai bine. Creșterea asta ne dă posibilitatea să ne gândim la planurile de viitor.

Care sunt aceste planuri? 

Avem în pan achiziția unui teren mai mare, investiții în echipament, posibilitatea de a merge la târguri internaționale, oferirea de training-uri și mai calitative colegilor din companie oferirea unei experiențe mult mai bună și mai simplă pentru clienți. Toate astea sunt componente care contează și ne diferențiază.

Care este cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o în toți acești ani?

Cea mai importantă lecție din punctul meu de vedere este să nu te oprești niciodată din a învăța. Trebuie să investești foarte mult în tine, să te dezvolți ca mai apoi tu să poți să-i dezvolți pe cei din jurul tău. 

Asta a fost o lecție care a venit după câțiva ani de la deschiderea companiei Fabrica de Plase, pentru că la început mentalitatea era că eu trebuie să controlez totul, nimeni nu e mai bun ca mine și așa mai departe. O mentalitate cu care foarte mulți antreprenori se întâlnesc la început de drum. Unii probabil nici nu reușesc să treacă de această mentalitate. Eu sunt recunoscător că am reușit adun o echipă de oameni foarte faini.

Sfatul meu: Atrage oameni buni lângă tine și oamenii aceia pot ajunge să facă lucrurile mult mai bine decât le faci tu. Trebuie să fie un sprijin, iar tu să le fii sursă de energie. 

Transcriptul interviului a fost realizat cu aplicația Vatis Tech


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇