Ministrul Educației, Monica Anisie, a anuțat în cursul dimineții de 7 noiembrie că în acest an nu se vor mai da teze, în contextul în care de luni toată activitatea școlară se mută în mediul online.
”În ceea ce privește susținerea tezelor – a lucrărilor scrise semestriale – după consultarea pe care am avut-o cu toți factorii implicați, am luat decizia ca acestea să nu se mai susțină anul acesta școlar.
Să nu uităm că ele se susțin la 2 sau 3 obiecte. În rest se realizează evaluarea sumativă.
Tezele au fost înlocuite de evaluarea sumativă”, a declarat ministrul Educației pentru Stirile ProTV.
Informația a fost confirmată la scurt timp de purtătorul de cuvânt al MEC, Cristian Tănase, care a spus că decizia a fost luată după consultări cu toți actorii educaționali.
„În urma consultării cu toți actorii educaționali s-a luat decizia să nu se mai susțină tezele. În locul acestora va exista o evaluare sumativă”, a declarat Cristian Tănase, citat de Mediafax.
Elevii s-au arătat de la început nemulțumiti de intenția de eliminare peste noapte a tezelor. Nu din cauză că ar fie ele cel mai eficient mod de evaluare, ci din cauză că ar da peste cap modul în care se pregătesc elevii.
”Modificările acestea privind evaluarea elevilor nu pot avea loc cu doar o lună înainte de a susține aceste evaluări. Ele trebuie să aibă loc din timp și să facă parte dintr-un set de modificări structurale. Adică dacă vrem să modificăm cum sunt evaluați elevii, modificăm și ceea ce predăm și modul în care predăm. Pentru că tezele, de cele mai multe ori, evaluează capacitatea, și lucrările de control în general, evaluează capacitatea elevului de a memora anumite informații și nu de a le pune în aplicare în exerciții care să le stimuleze gândirea critică”, a precizat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor, pentru RFI.
Surse din sistemul de educație susțineau, însă, de mai mult timp că singura opțiune a Ministerului Educației este să renunțe la teze. Și nu pentru că asta ar aduce vreun beneficiu, ci din cauză că dacă s-ar da teze, Ministerul ar trebui să arate cât de prost s-a pregătit pentru școala online și cât de slabe sunt rezultatele.
Spre exemplu, Ștefan Vlaston, președintele Asociației EDU CER, declara pentru RFI încă de la finalul lunii octombrie că nu are niciun dubiu că tezele vor fi eliminate.
”Ministerul nu are niciun interes să se știe situația exactă a eficienței învățării în sistem online, în scenariu roșu sau galben, pentru că ar fi dezastru. După ce am pierdut semestrul anterior, din anul școlar anterior, și îl mai pierdem și pe ăsta, deci două semestre, mai ales că unele discipline sunt etajate: matematica, fizica, chimia, dacă ți-au lipsit capitolele din semestrul II anul trecut școlar, nu poți să le înțelegi pe alea din semestrul acesta, dacă nu le-a recuperat nimeni și nu le-au recuperat că n-au avut timp. Profesorii și elevii sunt într-o situație absolut dramatică în momentul de față”, a declarat Ștefan Vlaston.
Olimpiadele au fost suspendate, deși profesorii au demonstrat că se pot organiza
Decizia eliminării tezelor a fost anunțată de Monica Anisie la foarte scurt timp după ce s-a dat publicității decizia de a suspenda olimpiadele școlare.
Asta, în condițiile în care unii dintre cei mai apreciați profesori susțineau că ele se pot organiza de vreme ce elevii cu rezultate excepționale la clasă - care iau parte la astfel de competiții - știu să folosească foarte bine computerul.
Spre exemplu, profesorul de Georgrafie Nicolae Petru Grozav merge în continuare la clasă, de unde le predă, online, elevilor care îl urmăresc online, de acasă.
Acesta a declarat pentru News.ro că ”școala online are o oarecare eficienţă dacă e luată în serios, însă niciodată nu poate înlocui şcoala faţă în faţă. Elevii să înţeleagă că pandemia va trece, să nu lase garda jos”
Cu privire la organizarea olimpiadelor, profesorul Grozav spune că:
”A fost discutată problema (...) şi am fost de acord toţi că elevii ar putea să le susţină online pentru că se descurcă bine cu calculatorul însă Ministerul Educaţiei a decis altfel.
În fiecare an am luat premii I pe judeţ şi calificări pe ţară. Îmi pare rău. Este foarte multă muncă pentru pregătirea olimpicilor. Dar şi aici experienţa şi disponibilitatea dascălului sunt esenţiale, să vrei să lucrezi cu elevul. Oricât ar fi elevul de bun, vă spun cu mâna pe inimă, fără o pregătire suplimentară îndrumată de profesor, nu reuşeşte să facă performanţe mari”.
Citește și: