Mișcarea de boicotare a produselor americane ia amploare de la o zi la alta. Vânzările Tesla scad, iar aplicații și grupuri online apar pentru a ajuta consumatorii să aleagă produse non-americane.
Celebrul violonist clasic german Christian Tetzlaff a explicat motivul pentru care el și cvartetul său și-au anulat turneul de vară în SUA. „Pare că există o liniște sau o negare în legătură cu ceea ce se întâmplă. Simt o furie absolută. Nu pot continua cu acest sentiment în mine. Nu pot, pur și simplu, să merg și să cânt într-un turneu de concerte frumoase”, a spus Tetzlaff, descriindu-și groaza față de politicile autoritare ale lui Donald Trump și reacția elitelor americane la criza democratică tot mai mare a țării, scrie The Guardian.
Tetzlaff nu este singurul care acționează în urma nemulțumirii sale. O mișcare internațională de boicotare a SUA se răspândește din Scandinavia până în Canada, în Marea Britanie și dincolo de acestea, pe măsură ce consumatorii resping produsele americane.
Cel mai vizibil impact de până acum a fost respingerea de către cumpărătorii europeni a mașinilor Tesla produse de Elon Musk, acum o figură proeminentă în administrația Trump în calitate de șef al „Departamentului pentru eficiență guvernamentală” – un grup special creat de Trump care a contribuit la scăderea abruptă a prețului acțiunilor Tesla.
Aproximativ 15% din valoarea companiei a fost ștearsă doar luni.
- Bursa americană, pe tobogan: Trump își vede averea puternic diminuată, iar Musk a pierdut 23 de miliarde de dolari într-o zi
- Trump anunță că își cumpără o mașină Tesla în semn de susținere pentru Elon Musk
În ultima săptămână, au apărut zilnic rapoarte despre boicoturi culturale și alte forme de retragere a investițiilor.
În Canada, unde imnul național american a fost huiduit în timpul meciurilor de hochei cu echipe americane, au apărut o serie de aplicații care le permit cumpărătorilor să scaneze coduri QR pentru a respinge produsele americane, de la alcool, la toppinguri pentru pizza.
Datele publicate săptămâna aceasta sugerează că numărul canadienilor care merg în excursii în SUA a scăzut cu 23% comparativ cu februarie 2024, potrivit Statistics Canada.
Deși Canada și Mexic au fost în prima linie a războiului comercial al lui Trump, mișcarea de boicotare este vizibilă dincolo de țările ale căror economii au fost vizate.
Multe companii rup legăturile cu SUA
În Suedia, aproximativ 40.000 de utilizatori s-au alăturat unui grup de Facebook care solicită boicotarea companiilor americane – ironic, inclusiv Facebook însuși – și oferă alternative la produsele americane.
„Voi înlocui cât mai multe produse americane posibil, iar dacă mulți fac la fel, acest lucru va afecta clar oferta din magazine”, a scris un membru al grupului.
În Danemarca, unde există o furie larg răspândită față de amenințarea lui Trump de a aduce teritoriul autonom Groenlanda sub control american, cea mai mare companie de retail alimentar, Salling Group, a anunțat că va eticheta produsele fabricate în Europa cu o stea neagră pentru a permite consumatorilor să le aleagă în locul celor fabricate în SUA.
„Facem mai ușor pentru clienți să cumpere branduri europene”, a scris directorul executiv al companiei, Anders Hagh, pe LinkedIn, deși a precizat că firma va continua să vândă și produse americane.
Mai remarcabilă este decizia unor companii de a rupe legăturile cu SUA. Cea mai mare operațiune de aprovizionare cu combustibil pentru nave din Norvegia, compania privată Haltbakk, a anunțat recent un boicot față de furnizarea ocazională de combustibil navelor marinei americane.
Referindu-se la întâlnirea tensionată din Casa Albă dintre Volodimir Zelenski și Trump de luna trecută, compania a postat pe Facebook: „Astăzi am fost martorii celui mai mare circ televizat vreodată, prezentat de actualul președinte american și vicepreședintele său. Toată stima pentru președintele Ucrainei că s-a stăpânit și a rămas calm, chiar dacă SUA au pus în scenă o trădare televizată. Ne-a făcut să ne simțim rău.
Ca urmare, am decis să OPRIM imediat furnizarea de combustibil pentru forțele americane din Norvegia și pentru navele lor care fac escală în porturile norvegiene… Încurajăm toți norvegienii și europenii să urmeze exemplul nostru.”
Noua administrație Trump, ținta furiei consumatorilor
Deși boicoturile au fost o tactică familiară în trecut – vizând Africa de Sud din perioada apartheidului sau ocupația israeliană a teritoriilor palestiniene – ceea ce este surprinzător acum este rapiditatea cu care a doua administrație Trump a devenit ținta furiei consumatorilor și a companiilor cu conștiință etică.
Trump a comentat săptămâna aceasta pentru prima dată pe acest subiect, plângându-se de impactul boicotului consumatorilor Tesla și al demonstrațiilor.
„Pentru republicani, conservatori și toți americanii măreți, Elon Musk își pune în joc reputația pentru a ajuta națiunea noastră și face o TREABĂ FANTASTICĂ! Dar Lunaticii Radicali de Stânga, ca de obicei, încearcă ilegal și în mod coluziv [sic] să boicoteze Tesla, unul dintre cei mai mari producători auto din lume și copilul de suflet al lui Elon.”, a scris el pe rețelele sociale.
Elisabeth Braw, cercetătoare principală la Atlantic Council, a scris pentru Centre for European Policy Analysis săptămâna aceasta: „Nimeni – absolut nimeni – nu s-ar fi gândit că afacerile sau consumatorii occidentali vor folosi astfel de metode împotriva Americii. SUA sunt, la urma urmei, liderul lumii libere. Sau erau: votul alături de Rusia, împotriva Ucrainei, la Națiunile Unite luna trecută, atacurile verbale ale lui Trump și Vance asupra lui Zelenski, alături de denunțarea lui Zelenski drept dictator, dar refuzul de a folosi un limbaj similar despre despotul rus sugerează multora că America nu mai este un membru instinctiv al ceea ce numim Occident.”
Reacția a fost complet previzibilă
Când Trump a amenințat prima dată cu impunerea unor tarife drastice în acest an, Takeshi Niinami, directorul executiv al grupului japonez de băuturi Suntory Holdings, a declarat pentru Financial Times că este probabil ca consumatorii internaționali să evite mărcile americane în cazul unui război comercial.
„Ne-am planificat strategia și bugetul pentru 2025 anticipând că produsele americane, inclusiv whiskey-ul american, vor fi mai puțin acceptate în afara SUA, din cauza tarifelor și a emoțiilor generate”, a spus Niinami.
Și este posibil ca mișcarea să continue să se extindă.