Depune declarații la ANAF prin SPV în doar câteva minute

Sprijină jurnalismul independent
Donează acum
Depune-declaratii-la-ANAF-prin-SPV-in-doar-cateva-

Foto: alfasign.ro

Depunerea declarațiilor fiscale online poate fi o provocare, mai ales pentru companiile care nu au adoptat încă soluțiile potrivite pentru digitalizare. Însă, cu ajutorul Spațiului Privat Virtual (SPV) oferit de ANAF, depunerea declarațiilor devine mult mai simplă și rapidă. Accesarea SPV și depunerea declarațiilor fiscale online este mai simplă decât crezi. Iată tot ce trebuie să știi.

De ce ai nevoie pentru a-ți gestiona declarațiile ANAF online?

Pentru a accesa SPV și a depune declarațiile online, companiile trebuie să îndeplinească două condiții: 

  • Să dețină un certificat digital calificat emis de un furnizor autorizat de ADR (Autoritatea pentru Digitalizarea României). Acest certificat asigură autenticitatea și securitatea documentelor transmise electronic către ANAF. 
  • Să își creeze un cont în SPV, înregistrând certificatul digital pe portalul ANAF.

Certificatul digital calificat este un instrument de securitate care permite autentificarea sigură și semnarea electronică a documentelor fiscale. Acesta poate fi utilizat atât de persoanele fizice, cât și de companii, oferind aceleași garanții legale ca o semnătură olografă.

Cum te înregistrezi în SPV?

Înregistrarea în SPV este un proces simplu, care presupune validarea certificatului digital la ANAF și asocierea acestuia cu un cont de utilizator. Crearea contului se face ușor, urmând pașii de pe site-ul ANAF. 

Pentru a crea un cont în Spațiul Privat Virtual al ANAF, sunt necesare următoarele date și documente:

  1. Date de identificare ale solicitantului (CUI/CNP).
  2. Date de identificare ale persoanei care depune cererea (Nume și prenume sau denumirea entității  - se completează automat din bazele de date ANAF).
  3. CNP sau Număr de Identificare Fiscală (NIF) al titularului certificatului digital.
  4. Documente de confirmare a identității - Pentru persoane fizice, actul de identitate; pentru persoane juridice, documente care atestă calitatea de reprezentant legal sau împuternicit (de exemplu, actul constitutiv, certificat constatator). Acestea trebuie să fie atașate sub formă de arhivă .zip. 

Odată înregistrat, contribuabilul are acces la opțiunea de depunere a declarațiilor fiscale, precum și la toate celelalte servicii electronice ANAF, de exemplu consultarea situației fiscale sau comunicarea directă cu autoritățile fiscale.

Cum accesezi SPV ANAF ușor și sigur? 

Accesarea contului SPV se face direct pe portalul anaf.ro, prin introducerea datelor de autentificare asociate certificatului digital. Utilizatorii pot opta pentru două metode principale de acces:

  • Autentificare cu certificat digital stocat pe token – Necesită un dispozitiv special, instalarea certificatului pe calculator și folosirea unei aplicații dedicate.
  • Autentificare cu certificat digital în cloud – Permite accesarea SPV de pe orice dispozitiv cu Windows conectat la internet, cu o aplicație dedicată.

Experții recomandă folosirea unui certificat digital în cloud pentru autentificarea în SPV. Această variantă de certificat digital este sigură și ușor de folosit de oricine. Utilizarea unui certificat digital în cloud simplifică mult procesul de autentificare și semnare a declarațiilor la ANAF pentru că certificatul digital poate fi accesat de pe orice dispozitiv cu Windows, iar nivelul de securitate este sporit. De asemenea, este mai ușor de folosit decât certificatul digital pe token pentru că nu necesită instalarea de drivere sau posesia unui dispozitiv fizic.

Cum te ajută SPV să economisești timp și să eviți cozile la ANAF

Timpul pierdut la ghișeele ANAF este una dintre cele mai mari probleme pentru contribuabili, fie că vorbim de persoane fizice sau juridice. Depunerea declarațiilor în format fizic presupune completarea documentelor, deplasarea la sediul ANAF și mult timp pierdut stând la cozi infernale. De multe ori, depunerea unei declarații în format fizic poate dura până la 4 ore.

Pe de altă parte, depunerea declarațiilor prin SPV permite transmiterea documentelor în doar câteva minute. Tot ce trebuie să faci este să te autentifici în cont, să încarci documentul și să îl semnezi cu un certificat digital calificat.

Un alt avantaj important al declarațiilor depuse în format digital este eliminarea posibilelor erorilor ce pot apărea atunci când formularele sunt completate manual. În SPV utilizatorii pot verifica rapid și ușor documentele înainte de trimitere și pot primi notificări în timp real despre eventuale corecturi necesare.

Digitalizarea administrației fiscale: SPV, un pas spre modernizare

România face pași importanți spre digitalizarea administrației fiscale, iar SPV reprezintă unul dintre cele mai eficiente instrumente introduse de ANAF în ultimii ani. 

Numărul utilizatorilor SPV a crescut semnificativ, ceea ce demonstrează că tot mai multe companii și persoane fizice aleg să interacționeze cu ANAF exclusiv online. În 2023, peste 1,2 milioane de contribuabili erau înregistrați în SPV. De asemenea, conform estimărilor curente, peste 60% dintre declarațiile fiscale depuse de companii sunt acum transmise electronic.

Implementarea SPV este un pas important spre modernizarea proceselor administrative din România mai ales pentru că reduce timpul de procesare a documentelor fiscale cu peste 80%. Birocrația devine astfel mult mai ușor de gestionat pentru persoane fizice și companii, dar și pentru instituțiile de stat. Astfel, SPV contribuie la un sistem fiscal mai eficient, mai transparent și mai ușor accesibil, în tandem cu procesul de digitalizare european.