Cine este "șeful Ozempic", directorul atipic la care a apelat premierul Danemarcei pentru a-l potoli pe Trump

Cine este "șeful Ozempic", directorul atipic la care a apelat premierul Danemarcei pentru a-l potoli pe Trump
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Când președintele Statelor Unite, Donald Trump, a anunțat că va impune tarife comerciale Danemarcei dacă nu renunță la controlul asupra Groenlandei, premierul danez Mette Frederiksen a apelat la un grup de directori executivi pentru a primi sfaturi. Ea s-a bazat în special pe un personaj foarte rezervat: un bărbat de 58 de ani care vorbește încet.

Poate că Lars Fruergaard Jørgensen nu e un nume cunoscut, dar cel al medicamentului pe care îl produce compania lui este cu siguranță. Iar succesul acestuia l-a împins – fără tragere de inimă – în lumina reflectoarelor.

Jørgensen este directorul general al companiei farmaceutice daneze Novo Nordisk – cunoscută mai ales ca fiind producătorul Ozempic și Wegovy, medicamente pentru tratarea diabetului zaharat și pentru slăbit care au devenite fenomene culturale și au împiedicat de unele singure căderea Danemarcei într-o recesiune economică.

Dar cum a ajuns acest personaj introvertit să dea sfaturi guvernului Danemarcei despre modul în care să-l abordeze pe președintele american?

Politico dezvăluie cine este Lars Fruergaard Jørgensen și cât de mare e influența lui.

Cum a ajuns un tip stăpânit de nesiguranță să calmeze un premier panicat

Jørgensen mărturisește că nu a avut niciodată ambiția de a deveni șeful uneia dintre cele mai valoroase companii din Europa. Ca tânăr absolvent, a aplicat la patru companii și a acceptat prima ofertă primită. A venit la Novo Nordisk ca economist în 1991 și, spune el, nu avea "nicio ambiție, nicio idee".

"În primii ani ai carierei mele nu am vorbit prea mult despre faptul că am crescut la o fermă, că sunt primul din familie care a mers la liceu și la o școală de afaceri… pentru că simțeam că sunt mai puțin bun. Alții proveneau din familii academice și am simțit că sunt mai buni", a spus el.

N-a râvnit niciodată să conducă compania într-o zi, dar Novo avea o organizare care a permis ca un tânăr Jørgensen să învețe și să reușească. Tot ce a făcut a fost să folosească la maximum toate pârghiile pe care compania i le-a oferit. "M-au cam aruncat în niște lucruri despre care habar n-aveam. Înveți arta de a căuta să evaluezi rapid situația: 'OK, care e de fapt problema? Ce se întâmplă? Ce ar trebui să fac?'", a spus el.

I-a luat ceva timp să se simtă pe deplin sigur pe el, dar Jørgensen nu a renunțat pe deplin la această nesiguranță până când a fost numit CEO, un rol care l-a scos în lumina reflectoarelor și care acum îi impune să liniștească un prim-ministru panicat.

Frederiksen a convocat liderii de afaceri danezi, inclusiv pe Jørgensen, pentru discuții de criză în ianuarie, după ce Donald Trump a refuzat să excludă acțiuni militare sau economice pentru a prelua controlul Groenlandei, un teritoriu semiautonom al Danemarcei.

Președintele Statelor Unite a sugerat, de asemenea, că va impune taxe vamale pentru mărfurile daneze, dacă guvernul de la Copenhaga îi respinge oferta de cumpărare a insulei arctice - iar asta nu era o amenințare deșartă, având în vedere că SUA au introdus deja tarife pentru mărfurile din Canada, China și Mexic.

Omul care a dat o mega-lovitură nu e jucător și nici animal politic

E greu de exagerat succesul recent al Novo Nordisk. Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 38,9 miliarde de euro, cifră care reprezintă aproape jumătate din creșterea produsului intern brut al Danemarcei. Din această sumă, 13,5 miliarde de euro au reprezentat profit.

Compania scandinavă este de multă vreme un lider în medicina diabetului, dar a dat lovitura cu clasa sa de medicamente GLP-1 pentru diabet, care contribuie și la pierderea în greutate.

Deși Ozempic a devenit vedeta pe piața pharma, un alt medicament al Novo, Wegovy, este autorizat pentru pierderea în greutate, iar studiile clinice au arătat că pacienții au pierdut în medie până la 16% din greutatea corporală după puțin peste un an de administrare. Ambele medicamente conțin semaglutidă, care imită un hormon eliberat după masă, păcălind creierul să se simtă plin.

Aprobarea lui Wegovy – în 2021 în SUA și 2022 în Europa – a schimbat soarta companiei.

Staruri precum Oprah Winfrey și "țarul eficienței", Elon Musk, i-au sporit celebritatea, în timp ce senatorul Bernie Sanders – care l-a adus pe Jørgensen în fața comisiei sale de sănătate din Senatul SUA anul trecut – a spus că semaglutida "ar putea deveni unul dintre cele mai bune produse farmaceutice din istoria omenirii".

Unul din opt americani a luat Ozempic, Wegovy sau unul dintre concurenții săi din SUA. Oamenii de știință se întreabă deja dacă adoptarea lor rapidă contribuie la scăderea ratei obezității în America.

Această creștere stratosferică a companiei Novo Nordisk a survenit în timpul mandatului lui Jørgensen ca CEO, funcție pe care o deține din 2017, când a devenit doar a cincea persoană care conduce compania în istoria sa de 100 de ani.

Ascensiunea Novo este, totodată, o poveste de succes europeană rară, într-un moment în care afacerile și investitorii se concentrează în SUA și China.

În ciuda acestui succes, în țara sa natală, Jørgensen nu are o reputație de jucător activ și nici de animal politic. "E văzut mai mult ca un funcționar public decât ca un CEO", a spus un diplomat danez pentru publicația citată.

Lars Sandahl Sørensen, șeful Confederației Industriei Daneze și fost director general adjunct al Scandinavian Airlines, care îl cunoaște pe Jørgensen de ani de zile, spune că acesta este un tip prudent și diplomat.

"Să ne ridicăm și să ne întrecem care strigă mai tare nu e stilul nostru", a spus el. "Nici nu trebuie să fii foarte extravagant sau să arăți că ai putere. Înțeleg că asta face parte din alte culturi și funcționează acolo, dar aici nu ar funcționa", a detaliat el.

Când ai un nas și urechi mari, e bine să le folosești la maximum

Lars Fruergaard Jørgensen e obișnuit cu situațiile de criză. Amenințarea lui Trump cu taxele vamale împotriva Danemarcei este poate cea mai mare durere de cap cu care a trebuit să se confrunte de când a preluat conducerea companiei. Anul trecut, 58% din vânzările Novo au venit din SUA - 79% din vânzările Wegovy și 70% din vânzările Ozempic.

Cealaltă criză majoră a fost pandemia de Covid-19; deși nu era un producător de vaccinuri, compania a trebuit să se descurce cu lanțurile de aprovizionare perturbate.

Instinctul lui Jørgensen era să lase pe alții să preia conducerea. "Dacă trebuie să rezolv problemele, aceasta este o problemă", a spus Jørgensen pentru Bloomberg anul trecut.

Compania a înființat o echipă de reacție la criză, dar Jørgensen nu a participat inițial și i-a lăsat pe alții să o conducă. "Știam că dacă mă bag în asta, voi deveni un element de blocaj".

Atitudinea lui față de conducere este una de consens. "M-am născut cu un nas și urechi mari și folosesc în fiecare zi aceste atribute pentru a strânge opinii din companie. Apoi este rolul meu să le îmbin într-o opinie laolaltă cu echipa mea".

Jørgensen merge până acolo încât primește sfaturi despre conducerea companiei de la cei doi copii ai săi. Dar această abordare înseamnă că, atunci când toată atenția este asupra lui, el iese din zona lui de confort.

Reticența sa nu le-a picat întotdeauna bine factorilor de decizie. Senatorul Sanders a spus că membrii comisiei sale au făcut apel după apel pentru a programa apariția șefului Novo Nordisk la o audiere, fără succes. Abia când l-a amenințat pe danez cu o citație, acesta s-a prezentat personal.

Când a făcut-o, raportul Senatului a acuzat compania Novo de "lăcomie, lăcomie, lăcomie". Jørgensen s-a dovedit însă conciliant, promițând să se întâlnească cu intermediarii care negociază reduceri la medicamente cu producătorii, în numele asiguratorilor, pentru a colabora la orice ajută pacienții să aibă acces la tratamente.

Modul danez de a face diplomație: fapte, încredere, sinceritate

Jørgensen nu este tipul de birocrat care să lâncezească la Bruxelles, preferând să-și petreacă timpul în Danemarca, ideal în grădină sau pe terenul de tenis, a spus el.

În ciuda faptului că e actualul președinte al lobby-ului farmaceutic european EFPIA, el merge în capitala Uniunii Europene doar de două sau trei ori pe an în această calitate, a declarat secretarul său de presă pentru Politico.

În ciuda poziției dominante pe piața europeană de care se bucură Novo Nordisk, cei care l-au cunoscut pe Jørgensen făcând lobby la Bruxelles spun că este atent și respectuos. "Politicos și tăcut, de parcă ar fi avut un interes real pentru ceea ce spuneam eu și personalul său, decât să se audă vorbind. Părea foarte informat", a declarat un alt oficial al Parlamentului European.

Aceasta este o abordare foarte daneză a stilului de conducere, a subliniat Sørensen. "Ne place să ne bazăm pe fapte. Ne place să fim sinceri. Ne place să fim de încredere".

Este un stil care, cu siguranță, i se va potrivi președintelui SUA, care se autointitulează "probabil cea mai cinstită ființă umană" creată vreodată de Dumnezeu.

Drept dovadă, suntem la sfârșit de februarie și America încă nu a anexat Groenlanda.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇