Asociația Metrou Ușor: Primăriile de sector sabotează infrastructura de tramvai. Problema: Iarba de pe șine

Asociația Metrou Ușor: Primăriile de sector sabotează infrastructura de tramvai. Problema: Iarba de pe șine
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Asociația Metrou Ușor trage un semnal de alarmă şi spune că primăriile de sector sabotează infrastructura de tramvai din București.

ONG-ul acuză că gazonul plantat pe calea de rulare a tramvaielor duce la deraieri, pagube anuale pentru Societatea de Transport București (STB) și întârzieri pentru călători.

O analiză realizată de specialiștii Asociației Metrou Ușor arată cum iarba pusă între șine strică tramvaiele și crește riscul de accident.

"Pe cât de populară s-a dovedit inițiativa primăriilor de sector, pe atât de iresponsabilă și de distructivă a fost pentru transportul public", spune pe Facebook Asociația Metrou Ușor.

ONG-ul aminteşte că, în perioada 2017-2020, primăriile sectoarelor 3, 4, 5 și 6 au intervenit la calea de rulare a tramvaielor pentru a monta gazon, în urma unui protocol cu STB.

S-a pus astfel iarbă pe:

  • Calea 13 Septembrie,
  • Bd. Timișoara,
  • Calea Rahovei,
  • Calea Vitan,
  • Pasajul Mărășești,
  • Șos. Alexandria,
  • Calea Ferentari,
  • Șos. Giurgiului
  • Șos. Progresului.
ADVERTISING

Doar că "soluția tehnică existentă (linii de cale ferată cu traverse așternute pe pat de balast) nu permite înierbarea șinelor.

Concret, primăriile de sector au așternut pământ și rulouri de gazon peste traverse și piatra spartă ce trebuie menținută curată și întreținută la intervale regulate pentru a păstra proprietățile constructive de preluare a sarcinii tramvaielor fără să apară denivelări, văluriri, sau devieri ale șinelor de la axul drumului", explică specialiştii de la Asociația Metrou Ușor.

Există şi excepţii, unde punerea gazonului nu a creat probleme pentru că infrastructura era special proiectată pentru acest lucru.

"Susținem creșterea spațiilor verzi prin soluții de tip de "green track", însă infrastructura trebuie să fie special proiectată pentru acest lucru.

Pe Str. Liviu Rebreanu și Șos. Pantelimon liniile au fost proiectate din start în acest sens, fiind așezate pe grinzi speciale din beton cofrat, cu spații dedicate pământului vegetal, gazonului și irigațiilor. Gazonul nu depășește cota liniei și nu există niciun pericol de împotmolire sau deraiere. Acolo nu vorbim despre simple rulouri de gazon așezate peste calea ferată", explică Asociația Metrou Ușor.

ADVERTISING

ONG-ul enumeră şi efectele a ceea ce numeşte sabotajul primăriilor de sector:

  • Compromiterea balastului prin colmatare și vălurirea căii de rulare. Acum avem călătorie de roller-coaster și pe infrastructură modernizată, nu doar pe cea veche de zeci de ani.
  • Imposibilitatea întreținerii infrastructurii de către STB S.A., piatra spartă fiind acoperită complet de gazon, astfel că operațiunile regulate de burare a terasamentului nu pot fi realizate.
  • Creșterea riscului de accidente grave. Iarba aflată la nivel cu șina sau chiar deasupra șinei este tocată de roțile tramvaielor, formând o pastă alunecoasă ce duce la patinajul tramvaielor și la imposibilitatea de frânare în parametrii constructivi ai vehiculelor.
  • Împotmolirea sau deraierea tramvaielor (mai jos prezentăm lista completă).
  • Scăderea vitezei comerciale - vatmanii sunt nevoiți să reducă viteza din cauza șinei vălurite și a lipsei de aderență.
  • Avarierea trenurilor de rulare ale tramvaielor - patinajul rezultat formează zone plane pe roți ce trebuie remediate la strung - lucru costisitor și care imobilizează tramvaiele până la finalizarea reparațiilor. STB S.A. se chinuie să asigure zilnic necesarul de vehicule pe trasee.
tramvai-probleme-iarba
Foto: Facebook/Asociația Metrou Ușor

Postarea continuă cu un jurnal de deraiere, în care ONG-ul enumeră ce incidente și deraieri au avut loc în ultimii ani pe șinele "sabotate" de primăriile de sector:

ADVERTISING
  • 20.09.2018 - vagonul 304 se împotmolește în gazon în stația Șos. Progresului, sens Depoul Alexandria.
  • 25.09.2018 - vagonul 244 se împotmolește în gazon în apropierea stației Șos. Ferentari, sens Piața Unirii.
  • 25.09.2018 - vagonul 328 se împotmolește în gazon în dreptul străzii Iosif Niculescu, sens Depoul Alexandria.
  • 11.11.2018 - vagonul 005 se împotmolește în gazon, în apropierea stației Teiuș și îi este rupt dispozitivul de salvare.
  • 23.06.2021 - vagonul 415 deraiază între stațiile Piața Rahova și Petre Ispirescu, sens Piața Unirii.
  • 06.07.2021 - vagonul 404 deraiază în stația Piața Rahova, sens Piața Unirii.
  • 04.09.2022 - vagonul 411 deraiază în zona liceului D. Bolintineanu, sens Depoul Alexandria.
  • 03.08.2023 - vagonul 402 deraiază la ieșirea din stația Mărgeanului, sens Depoul Alexandria.
  • 22.07.2024 - vagonul 409 deraiază între stațiile Șos. Progresului și Piața Chirigiu, sens Piața Unirii.
  • 02.11.2024 - vagonul 410 deraiază între stațiile Piața Chirigiu și Șos. Progresului, sens Zețarilor.
  • 08.12.2024 - vagonul 3875 (model Astra Imperio Metropolitan, cel mai nou model din flota STB) deraiază între stațiile Piața Rahova și Petre Ispirescu, sens Piața Unirii.
  • 04.01.2025 - vagonul 3875 (model Astra Imperio Metropolitan, cel mai nou model din flota STB) deraiază în zona Piața Rahova, sens Piața Unirii.

Având în vedere intensificarea accidentelor cauzate, precum și faptul că au început să fie afectate chiar și noile tramvaie Imperio, ONG-ul solicită STB să-și prezinte punctul de vedere și să pună la dispoziție protocoalele de colaborare cu primăriile de sector şi, dacă există, cererile adresate acestora pentru remedierea infrastructurii de tramvai afectată de lucrările de înierbare.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇