Patronii din sectorul transporturilor susțin că la nivel naţional există un deficit de peste 150.000 de șoferi profesionişti, astfel că tot mai multe firme au început să angajeze conducători auto din Asia pentru TIR-uri, microbuze şi autocare.
După ce în ultimii ani mulți șoferi profesioniști din România au plecat să muncească în alte state europene, criza forţei de muncă se resimte tot mai acut în domeniul transporturilor din țara noastră. Managerii din acest sector le cer guvernanţilor să modifice regulile astfel încât permisele de conducere ale şoferilor străini să nu mai fie preschimbate cu unele româneşti, relatează TVR Info.
Nadeeshan Weranga, din Sri Lanka, lucrează de trei luni la o firmă de transport cu garaje în București și în Ialomița. El a fost angajat ca șofer profesionist, pentru cursele interne de pasageri, dar momentan e nevoit să lucreze ca mecanic pentru că nu a obținut încă preschimbarea permisului de conducere din țara sa cu unul românesc.
"Mi-ar plăcea să lucrez în România patru-cinci ani. E un salariu bun, oamenii sunt de treabă. Este o ţară europeană", a spus el.
Patronul care l-a angajat vrea să aducă mai mulți șoferi profesioniști, mecanici și tinichigii din Asia, dar spune că procedura este greoaie: "Urmează să mai vină din Sri Lanka încă 11 persoane, pentru că aici nu avem. Dacă aducem, durează trei luni de zile ca să le facem documentația de ședere și mai durează încă trei luni ca permisele să fie preschimbate. Deci pentru o perioadă de doi ani de zile pentru care noi îi aducem pe oamenii ăștia, aproape un sfert din perioadă durează actele."
Patronatele din Transporturi solicită Executivului să simplifice regulile, pentru ca permisele de conducere ale șoferilor profesioniști din alte țări să fie recunoscute în România.
Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, spune că e nevoie de o decizie politică pentru a înlesni acest proces: "Uitați cum eu, șase luni de zile, eu trebuie să-l iau, să-l angajez, să-l plătesc, să-i dau mâncare, cazare, și ce să-l folosesc? Să măture prin garaj? Trebuie o decizie politică în așa fel încât, după ce a venit în țară, a fost super controlat, are permis de ședere. Dă-mi dreptul să-l bag în școlarizare și într-o lună, o lună și jumătate, să îl bag în producție."
Potrivit acestuia, la nivel național există un deficit de peste 150.000 de șoferi.
Direcția Rutieră din Ministerul Transporturilor a modificat deja regulile, astfel încât examenul pentru obținerea certificatului de calificare profesională să poată fi susținut și în limba engleză, notează sursa citată.